Vroomshoopse Boys trad in de halve finale op het sportpark Tijenraan tegen eerste klasser zondag Rohda aan zonder de in dit bekertoernooi geschorste spelers Ramon de Jong en Robin Drenthen. Het team van hoofdtrainer Karlo Meppelink en assistent Henk Harmens begon ijzersterk met veel druk naar voren.  De meeste duels waren een prooi voor de gretig ogende bezoekers. Er werd een veloverwicht door de Boys gecreëerd, zonder dat er direct doelrijpe kansen kwamen. In de 14e minuut leidde de eerste gevaarlijke aanval van Rohda evenwel direct tot een penalty.  Linker verdediger Robert Veld tackelde Wesley Hansler op onreglementaire wijze binnen het strafschopgebied en scheidsrechter De Vries wees terecht naar de penaltystip. De anders zo trefzekere Mart Lugtenberg zag zijn inzet vanaf 11 meter evenwel gekeerd worden door een katachtige reflex van Boys-keeper René Kok.

De wedstrijd was op dat moment in evenwicht, waarbij vooral de beide defensies heersten. In de 21e minuut moest Robert Veld door een opgelopen blessure worden gewisseld door Bram Hooijer. De verdedigende middenvelder Ramon Bolks zakte daardoor een linie en ging samen met Rutger Schrijver centraal in de verdediging spelen. Centrale verdediger en aanvoerder Andjin van Veen verhuisde daardoor naar de linkerkant van de Boys-defensie. Vroomshoopse Boys hervond snel weer het ritme en dat leidde in de  28ste minuut tot de openingstreffer. Jos Hutten profiteerde van een te zachte terugspeelbal en kwam oog in oog te staan met keeper Ruben Tepperink van Rohda Raalte. In eerste instantie leek de inzet gestuit te worden, maar vanuit de rebound werd de bal beheerst binnen geschoten door centrumspits Jordy Harms: 0-1.

De thuisclub, subtopper en periodekampioen in de eerste klasse E., oogde even aangeslagen, maar pakte de draad weer snel op. In de 34ste minuut was een vrije trap de inleiding tot een daverend schot vanaf dertig meter van verdediger Jeroen Jansen. De bal vloog via een Boys-speler als een granaat in het doel achter de kansloze goalie René Kok: 1-1. Zonder grote kansen aan beide kanten werd met de op dat moment terechte stand van 1-1 gerust.

In de tweede helft kwam de thuisploeg wat beter uit de startblokken en vooral via de pijlsnelle Wesley Hansler en de gevaarlijke Djeremy Zandvliet werd veel gevaar gesticht. De regelmatige opkomende rechter verdediger Lucas Jr. Wuarbanaran voorzag z’n aanvallers regelmatig van goede impulsen, maar de manmoedige Boys-verdediging hield vooralsnog stand. De gasten beperkten zich noodgedwongen tot counters en in de 67ste minuut leek dat succes te hebben. Jos Hutten kreeg namens de Boys na een vlot lopende aanval een vrije schietkans, maar de bal vloog vanaf een kleine twintig meter net over het doel.

In de fase erna werd de soepel combinerende thuisploeg met de snelle invaller Edilson José Coelho steeds sterker. De uitstekende acterende Boys-verdediging met aan het hoofd de excellerende keeper René Kok was de situatie steeds meester. Het scenario van een penaltyserie na 90 minuten kwam steeds dichterbij en daarmee heeft Vroomshoopse Boys tijdens dit enerverende bekertoernooi het nodige succes gehad. In de 78ste minuut gooide de evenwel Mart Lugtenberg roet in het eten. De Rohda-speler kreeg even wat vrijheid op de rand van zestien en de geplaatste inzet was zelfs onhoudbaar voor doelman René Kok: 2-1. Een minuut later leek Wesly Hansler de wedstrijd definitief in het slot te gooien, maar weer redde de Boys-doelman op prima wijze.

In de 80ste minuut werd bij de Boys middenvelder Jelle Drees gewisseld voor extra aanvaller en pinchhitter Tim van der Kolk. Er kwamen nog kleine kansen voor de aandringende gasten, maar vooral echt grote kansen voor de thuisploeg, die logischerwijze steeds meer ruimte kreeg. De minimaal bemande verdediging van de Boys hield stand en zo bleef er uitzicht bestaan op de gelijkmaker. Die kwam er echter niet en na 95 minuten vond arbiter De Vries het welletjes: 2-1.

Natuurlijk was er de teleurstelling bij de spelers, staf en aanhang van Vroomshoopse Boys over het missen van de finale om districtsbeker Oost van de  KNVB. Dat maakte niet veel later plaats voor gepaste trots over een prachtig bekertoernooi, waarbij de elfde horde uiteindelijk iets te hoog bleek te zijn. De plaatsing voor het grote bekertoernooi van de KNVB met deelname van profclubs voor het volgende voetbalseizoen is meer dan een pleister op de wonde. Het is een ware en ook terechte beloning voor een ijzersterk beker seizoen van Vroomshoopse Boys.

In Raalte werd in de volgende opstelling  gespeeld: doel: René Kok; achter: Jesper Derks. Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Robert Veld (21; Bram Hooijer); midden; Jelle Drees, Ramon Bolks en Leon Dogger; voor: Juliën Derks, Jordy Harms en Jos Hutten.

De competitie in de tweede klasse H. wordt op zaterdag 11 mei door Vroomshoopse Boys hervat met een uitwedstrijd tegen titelkandidaat Sparta Enschede. Een goed resultaat is nodig voor de Boys om de in de race te blijven voor de derde periodetitel.

Onze eigen clubfotograaf Erwin Heuver was ter plekke in Raalte om actiefoto’s te maken, zie daarvoor het fotoalbum op deze website. Op de website van Rohda Raalte zijn filmbeelden van deze halve finale om de districtsbeker te zien.