Op het sportpark Het Midden in Vriezenveen begon de zoals altijd beladen Twenterand-derby van DETO Twenterand tegen Vroomshoopse Boys met aanvallende impulsen van de thuisploeg. Vroomshoopse Boys liet zich terug dringen en moest zich in die fase tot verdedigen beperken. De formatie van het trainersduo Eric van Zutphen en Arjan Paters moest aantreden zonder de geblesseerde rechterspits Ernst-Jan Heideman. Lesley Nahrwold teisterde namens DETO in de 3e en 6e minuut zowel de lat als de binnenkant van de paal en daarover mochten de gasten niet klagen. Gaandeweg dit duel kwam er meer evenwicht in de strijd, zonder dat dit tot echte doelrijpe kansen leidde. In de 13e minuut belandde een hard schot van de opkomende Lars Scholten naast het doel van doelman Anthony van Zaltbommel. In de 18e minuut kopte Ton Kunst de bal door naar de vrijstaande Robert Veld, die net niet de gewenste voortzetting kon vinden. In de 25ste minuut leidde vasthouden van Robin Drenthen in het strafschopgebied tot een penalty voor DETO-speler Frank Smit. Doelman Tim Sickman redde knap op de geplaatste inzet, maar in tweede instantie schoot Frank Smit vanuit de rebound koelbloedig raak: 1-0. Vroomshoopse Boys kreeg daarna wat meer grip op de wedstrijd, maar zowel Harold Kivits als Ton Kunst schoten in de 28ste en 29ste minuut de bal in kansrijke positie naast het doel. Na een half uur kwam Jos Hutten namens de gasten in een kansrijke positie, maar hij verzuimde direct uit te halen. DETO Twenterand oogde in de defensie enigszins kwetsbaar, logisch ook omdat dit seizoen nog geen enkele thuiswedstrijd was gewonnen. Vroomshoopse Boys speelde vaak te gehaast en onzorgvuldig om de roodhemden echt in de problemen te brengen. De slim spelende Qays Shayesteh verdeelde namens DETO het spel op het middenveld en temporiseerde waar dat nodig was. DETO-aanvaller Lesley Narhwold liet zich steeds naar het middenveld vallen, waar hij vaker aan de bal kon komen.

Na de rust kwam de Boys, met Rutger Schrijver voor Jelle Drees, met veel passie en strijdlust steeds meer in de wedstrijd, maar de DETO-verdediging hield stand. In de 47ste minuut dook Quays Shayesteh voor keeper Tim Sickman op, die bekwaam redde. In de 52ste minuut werd Jos Hutten in het strafschopgebied licht aangetikt van achteren, maar arbiter Maikel van Munster zag daar geen penalty in. Vroomshoopse Boys verhoogde het tempo, won steeds meer persoonlijke duels en hanteerde vaak de hoge bal om zo gevaar te stichten. De aanvallend ingerichte speelwijze hield wel in dat DETO Twenterand met snelle omschakelmomenten gevaarlijk bleef. Zo schoot Frank Smit in de  74ste minuut net voorlangs het doel van de gasten. In de 63ste minuut ruimde Harold Kivits bij de Boys het veld voor Leon Dogger. In het laatste deel van de wedstrijd werden de kopsterke Boys-verdedigers Andjin van Veen en Rutger Schrijver naar de frontlinie gedirigeerd. Er kwamen kleine kansen voor Ramon de Jong en Jos Hutten, maar steeds was het net niet. Robert Veld kreeg in de slotfase nog een vrije schietkans, maar de bal ging net naast het doel.  Arbiter Maikel van  Munster uit Hellendoorn kende aan de Boys geen penalty toe bij vermeend hands van een DETO-verdediger na een actie van Robin Drenthen. Aan de andere kant kreeg de doorgebroken DETO-aanvaller Lesley Nahrwold ook geen strafschop na een botsing met keeper Tim Sickman. In de ultieme slotfase werd de geblesseerd geraakte Ramon de Jong vervangen door Ruben Mulder.

Zo trok DETO Twenterand met 1-0  een felbegeerde overwinning in deze sportieve derby over de streep en op basis van het spel in de eerste helft was dat verdiend. DETO Twenterand staat nu op 9 punten achterstand op de Boys op de 12de plaats en lijkt zich uit de directe gevarenzone, lees: rechtstreekse degradatie, te ontworstelen. Doordat KHC met 2-1 bij WHC verloor blijft de Boys op de veilige 10e plaats staan met 2 punten voorspong op het team uit Kampen. Zaterdag wordt door de Boys een thuiswedstrijd tegen SVZW uit Wierden gespeeld, de eerste van de vijf nog resterende finales om het klassenbehoud in de eerste klasse D. zeker te stellen.

Er werd door Vroomshoopse Boys in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Lars Scholten, Andjin van Veen en Robin Drenthen; midden: Harold Kivits (63: Leon Dogger), Ton Kunst en Jelle Drees (46: Rutger Schrijver); voor: Ramon de Jong (85: Ruben Mulder), Jos Hutten en Robert Veld.

Vroomshoopse Boys 2 verloor in Vriezenveen geflatteerd met 3-0 van koploper DETO Twenterand 2. Een periodetitel is nu nog het hoogst haalbare voor de mannen van trainer Reinier de Jong. Op de Bosrand rekende Vroomshoopse Boys JO19-1 met 3-0 af met DETO Twenterand JO19-1 en het team van trainer Job Lamberink behoudt daardoor titelkansen.

//gallery.vvvroomshoopseboys.nl/#!album-214