Compleet verslag | Karaktervol Vroomshoopse Boys pakt verdiend punt tegen SDV Barneveld

Op het koude en winderige kunstgrasveld van De Bosrand etaleerde Vroomshoopse Boys passie en strijdlust tegen oud-hoofdklasser SDV Barneveld. Het ging de eerste helft gelijk op met aan beide kanten weinig doelrijpe kansen. Wel had Lesley de Vette namens SDV Berneveld de 0-1 al na een halve minuut op de schoen, maar Boys-keeper Chiel Sickman, die z’n oudere broer Tim op prima wijze verving, redde uitstekend op de inzet van dichtbij.

De beide verdedigingen stonden uitstekend gepositioneerd en gaven weinig kansen weg. Rond de twaalfde minuut mocht Robert Veld twee keer een corner inbrengen, maar beide malen wisten de aanvallers van de Boys net niet de goede voortzetting te geven. Pas na 22 minuten was de volgende gevaarlijke situatie voor het doel van de thuisploeg. Maarten van de Groep drukte af vanaf 20 meter, maar de door de straffe oostenwind gedragen bal, ging net over en naast. Het meeste gevaar van de thuisploeg kwam door sterke individuele acties van linker aanvaller Juliën Derks. In de 41ste minuut werd de vrij gelopen Ernst-Jan Heideman vanaf links aangespeeld door deze jonge linkerspits, maar het schot ketste net af. Zo werd met 0-0 gerust in een meer spannende dan fraaie wedstrijd, waarbij de harde wind beslist een spelbreker was.

De ruim 125 toeschouwers zagen de tweede helft de bezoekers het heft steeds meer in handen nemen. Het technisch goed spelende middenveld van SDV Barneveld schakelde naar behoren en de invaller Reza Ngarigiota verdeelde het spel op uitgekookte wijze. Toch hield de moedig strijdende thuisploeg voorlopig stand en waar dat kon werd de aanval gezocht. In de 52ste minuut kreeg de razendsnelle linkerspits Onur Tekaye namens de bezoekers een vrije kans om in te koppen, maar de bal ging net naast het doel van de Boys.

In de 65ste minuut werd bij de thuisploeg Ernst-Jan Heideman gewisseld voor Ramon de Jong. Even later schoot de vrijgelaten middenvelder Lars Scholten namens de Boys kiezelhard in, maar een verdediger van SDV Barneveld wist het schot nog net te kraken. In de 76ste minuut wist centrale verdediger Remco Speelziek van SDV Barnveld ongehinderd op stomen richting het strafschopgebied van de Boys. Via-via belandde de bal bij Sebastian van Kammen, die van dichtbij ongehinderd kon raak schieten: 0-1. In de 82e minuut brachten de Boys-trainers Karlo Meppelink, Arjan Paters en Stephan Bloemendal centrumspits Tim van der Kolk voor Jos Hutten en verdediger Ramon Bolks voor Robert Veld. Dat was het sein voor een verwoed slotoffensief van de thuisploeg, dat bijna nog werd verstoord door een geheide kans voor Onur Tekay, die verzuimde om tijdig af te drukken.

Het pleit voor de jonge formatie van de Boys, dat met veel passie en strijdlust voortdurend het doel van SDV Barneveld werd gezocht. Eerst wist Tim van der Kolk na een combinatie van Juliën Derks en Ramon de Jong net niet de gelijkmaker binnen te tikken bij de tweede paal. Even later was het wel raak. Daarmee werd de tomeloze inzet van Vroomshoopse Boys beloond. In de 92ste minuut dolde Juliën Derks weer eens een tegenstander en bij de eerste paal werd middenvelder Leon Dogger gevonden: 1-1. Niet veel later blies de uitstekend leidende jeugdige arbiter Roel Poffers uit Nijverdal voor de laatste keer. Op basis van een prefecte wedstrijdinstelling was het gelijke spel dik verdiend en de Boys is nu naaste concurrent FC Zutphen, dat niet speelde, tot op een punt genaderd. Zaterdag wordt uit tegen koploper Flevo Boys gespeeld en de Boys reist met herwonnen zelfvertrouwen af naar Emmeloord.

Er werd tegen SDV Barneveld in de volgende opstelling gespeeld; doel: Chiel Sickman; achter: Robin Drenthen, Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Robert Veld (82: Ramon Bolks); midden: Jelle Drees, Lars Scholten en Leon Dogger; voor: Ernst-Jan Heideman (65: Ramon de Jong), Jos Hutten (82: Tim van der Kolk) en Juliën Derks.

Subtopper Vroomshoopse Boys 2 won thuis dankzij een sterke slotfase met 4-1 van WVF 2. Bijzonder was dat vier spelers van Vroomshoopse Boys J019-1, dat zaterdag vrij was, hun opwachting maakten bij de formatie van trainer Reinier de Jong. Bij de Boys-jeugd verstevigden Vroomshoopse Boys J017-1 en J015-1 hun koppositie op de ranglijst. Boys JO17-1 won maar liefst 9-0 van HHC JO19-2 en Boys J015-1 won met 4-3 van DETO Twenterand JO15-1.