KHC en Vroomshoopse Boys begonnen wat aftastend  op sportpark de Venen in Kampen. De thuisploeg miste enkele sterkhouders en opereerde daardoor in de openingsfase wat voorzichtig. De gasten speelden vanuit een sterke defensieve organisatie, waarbij waar mogelijk met hoog druk zetten het accent naar voren werd verlegd. In de 10e minuut bracht Jos Hutten met een lepe steekbal Ton Kunst oog en oog met KHC-keeper Justin Bruins, die met de voet redde. Na een kwartier vond Jos Hutten met een fraaie dieptepass de vrijgelopen Leon Dogger, die deze goed opgezette aanval op perfecte wijze met de binnenkant voet afrondde: 0-1.

In de fase erna was Vroomshoopse Boys met indrukwekkend combinatievoetbal in alle opzichten de bovenliggende partij. De bal ging soepel van voet naar voet en het wachten was op de 0-2. Die kwam er niet, ondanks kansen voor de vaak ongrijpbare Juliën Derks en Ton Kunst. In de 32ste minuut stuitte Juliën Derks op keeper Justin Bruins, die het harde schot goed verwerkte. In de 34ste minuut leek de opgekomen Ramon Bolks bij een scrimmage voor het doel van KHC na een corner te scoren, maar op het laatste moment werd het schot van de centrale verdediger van de Boys geblokt. In de 37ste minuut leek het veldoverwicht van de Boys beloond te worden. Juliën  Derks passeerde met een uitgekiende lob keeper Justin Bruins, maar de lat verhinderde de 0-2. Uit de rebound werd het schot van Jos Hutten nog net verwerkt door een van de verdedigers van KHC, die constant achter de feiten en de spelers van Vroomshoopse Boys aanliepen.

In de 36ste minuut probeerde KHC een penalty te versieren, maar scheidsrechter Paul Lips uit  Groningen zag terecht geen overtreding in de actie van Boys-doelman Tim Sickman. Met 0-1 werd gerust en in de tweede helft ging KHC de duels steviger in om terug te komen in de wedstrijd. Vroomshoopse Boys moest het na de thee stellen zonder haar controlerende middenvelder Jelle Drees, die net voor het rustsignaal  ongelukkig bij en duel op de bal was gaan staan en van het veld gedragen moest worden.  Raymond de Jong was zijn vervanger. In de 52ste minuut kwam de enige echte doelrijpe kans voor de thuisploeg, maar de attente Boys-doelman Tim Sickman redde fraai bij een vlammend schot vanaf rechts. In de 57ste minuut zag scheidrechter Lips in een tackel van KHC-verdediger Joël  Visscher op Ton Kunst een onreglementaire overtreding en de linker verdediger moest met zijn tweede geel, dus rood, de kleedkamer opzoeken.

Vroomshoopse Boys controleerde daarna de wedstrijd, maar moest op z’n tellen passen bij gevaarlijke  tegenstoten van KHC, waarbij met name Burak Alp en Kevin Isidora gevaarlijk waren. Bij snelle tegenaanvallen was de Boys nog gevaarlijker, maar de gewenste afronding ontbrak vooralsnog. In de 73ste minuut pikte Leon Dogger de bal voor de zoveelste keer op het middenveld op hij stoomde ongehinderd op richting het doel van KHC. De technisch perfecte lob vanuit de loop die volgde was subtiel en was de machtig voor KHC-keeper Justin Bruins: 0-2. In de 76ste minuut meldde Leon Dogger zich weer aan het front, maar zijn geplaatste bal ketste via de buitenkant van de linkerpaal uit het doel van KHC.

KHC probeerde met de moed der wanhoop nog terug te komen, maar de Boys-defensie verdedigde zeer geconsenteerd en gaf geen kans weg. In de 81ste minuut ranselde Boys-keeper Tim Sickman op knappe wijze een vrije trap van Burak Alp uit zijn doel.  In de 85ste minuut leidde een onbesuisde actie langs de zijlijn van KHC-spits Kevin Isidora tot een directe rode kaart. Het opstootje bij de dug-out van de gasten werd snel gesust. In de laatste  minuten kreeg Vroomshoopse Boys door de numerieke meerderheid nog meerdere kansen de score uit te bouwen. In de 88ste minuut moest een aangeslagen Ton Kunst geblesseerd het veld ruimen en hij werd vervangen door Ruben Mulder. In de extra tijd zette Juliën Derks goed door op links en zijn panklare voorzet werd door Jos Hutten in het doel van KHC geschoven: 0-3.

Op basis van het vertoonde spelbeeld was dit een dik verdiende overwinning voor een ontketend Vroomshoopse Boys. Naaste concurrent en hekkensluiter FC Zutphen won thuis verrassend met 1-0 van DETO Twenterand en mede daardoor was de overwinning in Kampen uitermate welkom. Zaterdag wordt er door Vroomshoopse Boys thuis tegen vv Nunspeet gevoetbald en spelend in deze vorm en met deze beleving liggen er dan beslist mogelijkheden opnieuw een driepunter voor de formatie van de trainers Karlo Meppelink, Arjan Paters en Stephan Bloemendal.

In Kampen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Ramon Bolks, Rutger Schrijver en Robert Veld; midden: Leon Dogger, Lars Scholten en Jelle Drees (46: Ramon de Jong) voor: Juliën Derks. Jos Hutten en Ton Kunst (88: Ruben Mulder).

Subtopper Vroomshoopse Boys 2 kon de muur van Bergentheim 2 niet slechten en speelde uit gelijk met 0-0. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys J019-1 won thuis met 3-1 van Sparta Enschede JO19-1.