Het leek bij de ontmoeting tussen vv Den Ham en voetbalbuur Vroomshoopse Boys op het voetbalcomplex Rohorst in Den Ham een persiflage op de aloude  film “Gejaagd door de wind”. De soms stormachtige windvlagen maakten goed voetbal bijna onmogelijk in de moeder aller veldslagen. De eerste de beste vrije trap van Leon Dogger zeilde al richting de parkeerplaats en dat was de opmaat voor de nodige te ruim bemeten passes. De supporters van beide team hadden zich keurig gehouden aan de afspraak om geen vuurwerk te ontsteken. De sfeer zowel buiten het veld als daarbinnen was bij deze derby als die van en ontmoeting van bekende noabers.

De kleine 700 toeschouwers zagen vooral letterlijk hoogstaand voetbal, waarbij vv Den Ham vanuit het beproefde recept van trainer Jurgen Kok met vijf verdedigers, een compact blok op het middenveld en een snelle omschakeling het doel van de Boys zochten. Dat had in de 8e minuut bijna succes, maar het schot van de bedrijvige en ook snelle Julian Nijland werd nog net geblokt door de Boys-defensie. Routinier Jordy Brinkman was door een schorsing van Robert Veld en een blessure van Robin Drenthen in het elftal teruggekeerd en deed het prima.  In de 14e minuut leidde een prima combinatie van Vroomshoopse Boys tot een grote kans. Jos Hutten kwam oog in oog te staan met doelman Jeffrey Ekkel en probeerde de Hammer goalie met een stiftbal te verschalken. De doelman van de thuisploeg heeft een reputatie hoog te houden wat zulke één op één- situaties betreft en redde voortreffelijk op de inzet van de Boys-middenvelder.

In de fase hierna had vooral de Boys balbezit, waarbij vv Den Ham defensief goed stond en loerde op de snelle counter. In de 34ste minuut kwam vv Den Ham met tien man te staan. Ramon  de Jong kon bij een flitsende solo langs de zijlijn niet gestuit worden. Rechter verdediger Randell van Haarst deed namens de thuisploeg een uiterste poging om de linkerspits van de bezoekers af te stopen. Hij raakte Ramon de Jong niet, maar had volgens arbiter Wijnand Rutgers uit Dinxperlo wel de intentie om dat te doen. Gevoegd bij de eerdere gele kaart wegens een lichte overtreding betekende deze optelsom een rode kaart voor de Hammer verdediger.  Vroomshoopse Boys probeerde nog voor de rust om de score open te breken, maar de juiste precisie ontbrak bij de eindpasses. Het Hammer tiental vocht zich met veel inzet terug in de wedstrijd. Bij een verraderlijk schot van Kevin Ruiterkamp moest Boys-doelman zich tot het uiterste strekken om een op dat moment verrassende 1-0 te voorkomen.

In de tweede helft ging Vroomshoopse Boys prima van start. De van een blessure herstelde centrumspits Jordy Harms en de opkomende  rechter verdediger Jesper Derks kregen na een vlotte aanval van dichtbij doelrijpe kansen, maar doelman Jeffrey Ekkel redde beide keren op fraaie wijze. vv Den Ham beperkte zich vooral tot verdedigen. De  Boys kreeg steeds meer een veldoverwicht, zonder echt gevaarlijk te worden.  In de 64ste minuut speelde Jordy Harms de vrijgelaten Leon Dogger aan, maar diens harde schot vloog over het doel. In de 78ste minuut werd dezelfde Leon Dogger even vastgehouden in het strafschopgebied van de thuisploeg.  Arbiter Rutgers vond het lichte vergrijp ook na overleg met zijn assistent-grensrechter echter niet zwaar genoeg om een penalty toe te kenen. De Boys bleef dominant aan de bal, maar de tempowisselingen en waren te gering en de balcirculatie was niet snel genoeg om de tegenstander echt te verontrusten. In de 80ste minuut werd Ton Pierik voor Ramon de Jong gebracht. In de  89ste minuut ruimde de aanvallend steeds dreigende Juliën Derks het veld voor Bram Hooijer.

In de brilstand kwam echter geen verandering meer en dat voelde getuige de reacties na afloop van de derby voor het vooral verdedigend ingestelde vv Den Ham als een morele overwinning. Dat terwijl de Hammenaren door dit gelijke spel wel op een nacompetitieplaats voor degradatie- en promotiewedstrijden blijven staan.  Vroomshoopse Boys had door doeltreffender te zijn kunnen profiteren van het verlies van de naaste concurrent Be Quick’28 in de strijd  om de tweede periodetitel, maar liet dit na.  Het bezoekende team van de hoofdtrainer Karlo Meppelink en zijn assistent Henk Harmens was de bovenliggende partij, maar verzuimde de trekker over te halen.

Voetbalhistoricus Jan D. Lindenhovius van vv Den Ham onthulde in het programmaboekje dat de Rohorst-bewoners 69 jaar geleden de laatste thuiswedstrijd tegen Vroomshoopse Boys met 4-1 wonnen. Dat record gaat in ieder geval niet uit de boeken. De laatste beide thuiswedstrijden van Vroomshoopse Boys tegen vv Den Ham gingen in 2018 verloren, dus voelt dit gelijke spel wat beter.  Bovendien was dit pas het tweede gelijke spel in uitwedstrijden, waarbij alle overige wedstrijden op vreemde bodem werden gewonnen. Zaterdag ontmoet Vroomshoopse Boys thuis Be Quick’28 uit Zwolle en een driepunter is dan nodig voor de nummer 4. van de tweede klasse H. om in de race te blijven voor prijzen. In Den Ham werd in de volgende opstelling gespeeld doel: René Kok; achter: Jesper Derks, Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Jordy Brinkman; midden: Leon Dogger, Jelle Drees en Jos Hutten; voor: Ramon de Jong (80: Ton Pierik), Jordy Harms en Julien Derks (89: Bram Hooijer).

Onze clubfotograaf Erwin Heuver legde de derby vast met z’n camera, zie het fotoalbum op deze website.

Vroomshoopse Boys 2 won in Gramsbergen verdiend met 2-0 van de reserves van de gelijknamige club. Door het verlies van naaste concurrent Go-Ahead Kampen 2 bekleedt het team van trainer-coach Reinier de Jong nu weer de koppositie in de eerste klasse. Vroomshoopse Boys JO19-1 boekte thuis een broodnodige en ook overtuigende 4-1 overwinning op hekkensluiter Schalkhaar JO19-1. Daardoor staat het team van trainer-coach Stephan Bloemendal nu 10e in de hoofdklasse.