Teleurstellend Vroomshoopse Boys door WHC gedeclasseerd

De competitieouverture op 23 september 2017 thuis tegen WHC leverde een knappe 3-2 winst op voor Vroomshoopse Boys. In Wezep waren de rollen geheel omgedraaid. Al na 4 minuten kwam de thuisploeg via Jelle Post op voorspong en er kwamen in die openingsfase nog meer doelrijpe kansen voor WHC. Boys-keeper Tim Sickman en zijn defensie wisten enkele keren door adequaat ingrijpen verder onheil te voorkomen. Na 6 minuten meldde Vroomshoopse Boys zich voor de eerste keer voor het doel van keeper Jasper Kuiper. De afgemeten voorzet vanaf rechts van Robert Veld werd goed ingekopt door Jos Hutten, maar de bal ging net naast. Even later kon dezelfde Jos Hutten weer vrij inkoppen maar de bal ging weer voorlangs. WHC probeerde snel een beslissing te forceren, maar Mark van Petersen faalde oog in oog met keeper Tim Sickman. Gaandeweg kwamen de gasten wat beter in hun spel en dat werd in de 24ste minuut beloond. Op links schudde Juliën Derks z’n directe tegenstander van zich af en zijn loepzuivere voorzet werd dor Ernst-Jan Heideman bij de tweede paal onberispelijk ingekopt: 1-1. Vroomshoopse Boys gooide even alle schroom van zich af en een ziedend schot van Juliën Derks na goed voorbereidend werk van Leon Dogger miste net het doel van WHC.

In de omschakeling bleef de thuisploeg razend gevaarlijk en dat werd in de 32ste minuut bewezen. Mark van Petersen kon ongehinderd een voorzet vanaf links controleren en met een knappe volley de bal in de linker hoek deponeren. Enkele minuten later kapte Jelle Post namens WHC linker verdediger Robert Veld uit, maar hij wist dit individuele hoogstandje net niet te verzilveren. In de 36ste minuut schoot Ramon de Jong van dichtbij binnen het strafschopgebied hard tegen de arm van een WHC-verdediger aan, maar arbiter Ernst van der Hoek uit Assen oordeelde dat dit niet onreglementair gebeurde. Het leek erop dat een stug verdedigend Vroomshoopse Boys met een nipte achterstand de rust zou halen. in de 43ste minuut ging het mis voor de bezoekers, toen Jelle Post dichtbij het doel de bal kon verlengen: 3-1. In de 46ste minuut werd de schade nog groter voor de Boys, toen dezelfde snelle WHC-aanvaller alle ruimte werd geboden om de diepte in te gaan en beheerst af te ronden: 4-1.

Regen, hagel en sneeuw vormden het decor van de tweede helft, waar Vroomshoopse Boys aanvankelijk met de nodige inzet zich leek terug te knokken in de wedstrijd. Weliswaar kreeg WHC, dat met lopende middenvelders voor gevarieerd aanvalsspel zorgde, enkele grote kansen, maar er was ook dreiging van de kant van de Boys. Ramon de Jong stelde met een daverend schot keeper Jasper Kuiper op de proef. De WHC-goalie redde fraai ten koste van een corner. In de 56ste minuut kwam Ramon de Jong vrij aan de linkerkant en hij wist vrijwel vanaf de achterlijn in de korte hoek op technisch fraaie wijze te scoren: 4-2.  De Boys hield nog even het initiatief op het steeds zwaarder veld, maar creëerde geen doeltreffende kansen. In de 63ste minuut ontsnapte Jelle Post aan de rechter kant en de gewiekst vrij gelopen invaller Meno Kamphuis en tikte simpel van dichtbij de 5-2 binnen.

In der 65ste minuut werd aan Boys-zijde Melvin Hulsegge voor Juliën Derks gebracht. In de 67ste minuut kwam WHC op 6-2 doordat een voorzet vanaf links werd ingekopt door de geheel vrijstaande Jonathan van Marle. In de 70ste minuut schoot Melvin Hulsegge knap in, maar keeper Jasper Kuiper redde bekwam. In de 73ste minuut was het alweer raak voor de ontketende thuisploeg. Jonathan van Marle was met een geplaatst schot opnieuw een van de scherprechters. Keeper Tim Sickman redde enkele malen uitstekend en voorkwam daarmee in eerste instantie een nog grotere achterstand. In de 78ste minuut was echter de Boys-goalie weer kansloos, toen Menno Kamphuis vrij kon raak koppen na een inschattingsfout van de Boys-verdediging: 8-2. Terwijl het publiek van WHC om tien doelpunten riep, trachtte de Boys een nog dikkere nederlaag te voorkomen. Dat gebeurde met het nodige kunst- en vliegwerk. De bezoekers speelden deze middag allesbehalve compact en de ploeg viel in wezen uiteen. Het laatste fluitsignaal van scheidsrechter van der Hoek kwam als een verlossing voor Vroomshoopse Boys, dat als collectief  had gefaald.

Hoofdtrainer Karlo Meppelink benadrukte in persconferentie direct na afloop, evenals de wedstrijd terug te zien op de website van WHC, dat meerdere spelers van de Boys het teveel op elkaar hadden laten aankomen. Het gebrek aan teamspirit, normaal toch behorend tot het DNA van Vroomshoopse Boys, had de anders zo strijdbare blauw-gele formatie lelijk opgebroken in Wezep. Dat leidde tot de dikste nederlaag in drie en half seizoenen eerste klasse. Wat dat betreft moet het roer om vanaf de huidige plaats op de ranglijst weer het vizier naar boven te kunnen  richten. De afwezigheid van de basisspelers Ton Kunst en Jordy Brinkman was een gegeven, maar dat mag geen excuus vormen om als team niet het maximale te geven.

Op donderdagavond  8 februari wordt er door de Boys om 20.00 uur thuis geoefend tegen Stevo uit Geesteren. Na het carnavalsweekend wordt op zaterdag 17 februari de competitie hervat tegen hekkensluiter FC Zutphen, dat met 10-0 werd afgedroogd door SVZW. De opdracht voor de Boys is dan eenduidig: een driepunter op de Bosrand. In Wezep werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Rutger Schrijver, Andjin van Veen en Robert Veld; midden: Jelle Drees, Lars Scholten, Leon Dogger en Jos Hutten; voor; Ernst-Jan Heideman, Ramon de Jong en Juliën Drees (65: Melvin Hulsegge).

Vroomshoopse Boys 2 verloor in een gelijk opgaande wedstrijd in Kampen met 1-0 van DOS Kampen 2. Vroomshoopse Boys J019-1 had het geluk niet aan haar zijde en verloor geflatteerd met 2-0 uit bij FC Zutphen J019-1.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=GE97pBzTRz8[/embedyt]