In het duel tegen koploper Flevo Boys kon Vroomshoopse Boys vanwege blessures geen beroep doen op Harold Kivits, Ton Kunst en Ernst-Jan Heideman. In Emmeloord speelde Vroomshoopse Boys vanuit een versterkte en geod georganiseerde verdediging tégen het team van trainer Inne Schotanus. Die beproefde tactiek wierp onmiskenbaar vruchten af, want de thuisploeg kon maar moeilijk het vertrouwde snelle combinatiespel komen. In de 5e minuut meldden de gasten zich voor het eerst voor het doel van Flevo Boys. Na een vlotte aanval over meerdere schijven strandde Leon Dogger op de goed reagerende keeper Rodney Rosink. In de fase daarna speelde het spel zich vooral op het middenveld af en Vroomshoopse Boys toonde duelkracht en passie. Flevo Boys probeerde met aanvallen vanaf vooral de linkerkant de snelle spitsen te bereiken en dat leek al snel succes te hebben. Frank Post ontsnapte op rechts, maar zijn panklare voorzet werd door de gevaarlijke Madith Doufikar van dichtbij tegen de lat geschoten.
Na deze gelukkige ontsnapping toonde Vroomshoopse Boys aan dat het genoeg voetballend vermogen in de ploeg heeft om het de koploper van de eerste klasse D. uiterst moeilijk te maken. Bij aanvallen van Flevo Boys kwam Boys-keeper Tim Sickman meerdere malen attent uit zijn doel om het gevaar te bezweren. In de 28ste minuut kwam Lars Scholten na een prima aanval tot een schot vanaf de zestien, maar via een verdediger van Flevo Boys vloog de bal hoog over. Het bleek uitstel van executie te zijn. In de 38ste minuut schoot Lars Scholten op doel en de afgeketste bal werd hard in de linker hoek binnen geschoten door Leon Dogger: 0-1. Het zichtbaar geschrokken Flevo Boys trachtte voor rust nog gelijk te maken, maar kreeg geen echte kansen meer.
Na de rust tapte de thuisploeg uit een ander vaatje. Er werd in een aanzienlijk hoger tempo gespeeld en er werd ook hoger druk gezet. Dat resulteerde in meerdere kansen, die ook benut werden. In de 50ste minuut werd met een bekeken dieptepass de Boys-verdediging in zichtbare verlegenheid gebracht en de vrijgelopen middenvelder Aran Nijboer voltrok op randje van buitenspel op beheerste wijze het vonnis: 1-1. Flevo Boys zette nog een tandje bij en dat werd drie minuten later beloond. Een voorzet vanaf rechts werd door iedereen gemist, behalve door de in het centrum vrij staande Frank Post, die koppend de 2-1 liet aantekenen. Daarna ging de storm in de Polder weer liggen en kwam Vroomshoopse Boys tot gevaarlijke tegenstoten. die niet van gevaar ontbloot waren. In de 59ste minuut leek Ramon de Jong balverlies van Flevo Boys af te straffen, maar zijn vlammend schot met links werd door keeper Rodney Rosink knap tot corner verwerkt.
Flevo Boys probeerde een vroegtijdige beslissing te forceren, maar de solide Boys-verdediging met aan het hoofd keeper Tim Sickman hield knap stand. De thuisploeg kon slechts ten koste van enkele terechte gele kaarten de dadendrang van de bezoekers afstoppen. In de 71ste minuut werd Jos Hutten aan Boys-zijde gewisseld voor Jelle Drees. In de 80ste minuut kwam aan Boys-zijde Jesper Derks Robin Drenthen vervangen. Een slotoffensief deed Flevo Boys nog even wankelen, maar gescoord werd er niet meer. De soeverein leidende arbiter Pascal Souhuwat uit Assen floot af bij een 2-1 stand, waar er een beter resultaat voor Vroomshoopse Boys in had gezeten. Niet op basis van meer kansen, die talrijker voor Flevo Boys waren geweest. Wel was op basis van het vertoonde spel en de daadkracht was dit verdiend geweest.
Flevo Boys, dat vorige week nog thuis met 7-0 DZC´68 had verslagen, en in Vroomshoop met 4-1 won, was zichtbaar opgelucht met de nipte overwinning. Vroomshoopse Boys kreeg complimenten, maar de drie punten waren voor Flevo Boys. Doordat de naaste concurrenten FC Zutphen en ook DZC´68 met ruime cijfers verloren is de nacompetitie om handhaving met nog drie competitiewedstrijden binnen handbereik voor het wilskrachtige team van de trainers Karlo Meppelink, Arjan Paters en Stephan Bloemendal.
Op zaterdag 5 mei zijn er geen competitieverplichtingen en op zaterdag 12 mei wordt in Doetinchem aangetreden tegen DZC´68, dat een plaats hoger staat op de ranglijst dan de Boys.
In Emmeloord werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Robin Drenthen (80: Jesper Derks), Jordy Brinkman, Ramon Bolks en Rutger Schrijver; midden: Leon Dogger, Lars Scholten en Robert Veld; voor: Ramon de Jong, Jos Hutten (71: Jelle Drees) en Juliën Derks.
Vroomshoopse Boys 2 versloeg in een midweeks duel OZC 2 in Ommen met 2-1 en koerst in de eerste klasse af op nacompetitie om promotie. Vroomshoopse Boys J019-1 speelde thuis knap met 2-2 gelijk tegen SDC’12, de nummer 3 van de hoofdklasse.