Het werd op zaterdag 6 mei een bewogen voetbalmiddag op sportpark De Bosrand. Vroomshoopse Boys en Hulzense Boys kwamen tegen elkaar uit in een cruciaal duel. Voor de thuisclub stond rechtstreekse handhaving in de eerste klasse D. op het spel. De bezoekers wilden de laatste strohalm grijpen om niet te degraderen.

Voor aanvang van deze wedstrijd werd door voorzitter Dick Netters van Vroomshoopse Boys afscheid genomen van aanvoerder Harold Kivits. Door de gele kaart tegen vv Bennekom een week daarvoor was de gedreven 34-jarige middenvelder geschorst en kon hij dit belangrijke thuisduel niet meespelen. Voorzitter Netters memoreerde de afgelopen 17 seizoenen en meer dan 450 wedstrijden waarin Harold Kivits als technische middenvelder het toonbeeld van onverzettelijkheid was en zich een voorbeeld voor de jongere medespelers toonde. Harold Kivits kreeg een attentie en zijn vrouw Erin een bos bloemen als blijk van grote waardering. Ook kreeg de zichtbaar geroerde aanvoerder een ovationeel applaus van het dankbare Boys-publiek. Voor Harold Kivits wordt nog een speciale afscheidswedstrijd aan het eind van dit seizoen georganiseerd.

Vroomshoopse Boys tegen Hulzense Boys werd een spannende pot voetbal met aanvankelijk vrijwel geen doelrijpe kansen. Vooral op het middenveld speelde zich de vele duels af en het was merkbaar dat er spanning op deze cruciale wedstrijd zat. Er kwamen kleine kansen voor Jos Hutten na 3 minuten, voor Ton Kunst in de 18e minuut en Thomas Smedema in de 23ste minuut. In de 24ste minuut moest Ernst-Jan zich laten vervangen door een eerder in de wedstrijd opgelopen blessure en Ramon de Jong kwam hem vervangen. Hulzense Boys verdedigde vooral en loerde op de snelle tegenstoot, waarbij de gevaarlijke spits Menno Kamphuis zich enkele keren onderscheidde. De Boys-verdediging stond echter als een huis en gaf geen doelrijpe kansen weg. In de 33ste minuut kwam Ramon de Jong in kansrijke positie, maar de Boys-aanvaller knalde hoog over. De rust werd met de brilstand en na de thee, met Jelle Drees voor de geblesseerde Lars Scholten, bleef het spelbeeld aanvankelijk  onveranderd. Wel schakelde de Boys gaandeweg het duel een tandje bij en was Ton Kunst  na een afgemeten  voorzet in de 49ste minuut dichtbij een doelpunt. Het schot vloog van dichtbij net naast de rechter paal. In de 59ste minuut kwam Thomas Smedema ten val in het strafschopgebied, maar de goed leidende arbiter Eric ten Horn uit Veendam beoordeelde dit niet als een penalty. Huzense Boys vocht voor z’n laatste kans en de Boys-defensie moest enkele keren kordaat ingrijpen nabij dreigende doorbraken van de roodhemden.  In de 75ste minuut werd de ban voor de thuisploeg gebroken door een attente intikker van Thomas Smedema na goed doorgaan van Ramon de Jong: 1-0. In de 81ste minuut scoorde Ton Kunst na goed scorend werk van Ramon de Jong met een uitgekiende en technisch perfecte lob: 2-0. In de 83ste minuut wisselde het trainersduo Eric van Zutphen en Arjan Paters centrale verdediger Andjin van Veen voor Robert Veld.

Het slotakkoord kwam van Jos Hutten, die in de 91ste minuut ook al met een fraaie lob over doelman René Kamphuis 3-0 aantekende en het lot van Hulzense Boys bezegelde. Door de nederlaag van KHC tegen DETO Twenterand is Vroomshoopse Boys ook volgend seizoen in de eerste klasse te bewonderen. Deze knappe handhaving met puur eigen spelers is ook een mooi afscheidscadeau voor de aan het eind van dit seizoen naar HVV Tubantia in Hengelo vertrekkende hoofdtrainer Eric van Zutphen. Volgende week wordt in Doorwerth tegen DUNO D. deze enerverende competitie afgesloten

Er werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Rutger Schrijver, Andjin van Veen (83: Robert Veld) en Ruben Mulder; midden: Leon Dogger, Lars Scholten (46: Jelle Drees) en Ton Kunst; voor: Ernst-Jan Heideman (24: Ramon de Jong), Jos Hutten en Thomas Smedema.

Vroomshoopse Boys 2 klopte thuis Hulzenze Boys 2 met 2-1 en is nog in de race voor de nacompetitie. Dat toetje van de competitie heeft Vroomshoopse Boys JO19-1 al bereikt. De competitie werd uit met 3-3 afgesloten tegen JVC Dedemsvaart J019-1. Er werden onder veel gejuich weer twee kampioenen bij de jeugd van Vroomshoopse Boys begroet. Dat waren JO9-5, dat van Vilsteren J09-1 won en JO9-6, dat De Zweef JO9-6 versloeg. Natuurlijk was er patat en limonade in de kantine en ontbrak de kampioensschaal niet.

//gallery.vvvroomshoopseboys.nl/#!album-219