Op de Bosrand waren de belangen groot bij de degradatiekraker tussen Vroomshoopse Boys en directe concurrent FC Zutphen. De hekkensluiter uit de Hanzestad had voor aanvang van dit cruciale duel een punt minder en een wedstrijd meer gespeeld. Na het beginsignaal van de uitstekende jonge scheidsrechter W. Smit uit Nunspeet ging de thuisploeg direct in de aanval. In de derde minuut werd die instelling beloond. Ernst-Jan Heideman haalde door toedoen van Ramon de Jong op rechts de achterlijn en diens pasklare voorzet werd feilloos ingeschoten door Juliën Derks: 1-0. Het was de gewenste droomstart voor de Boys, dat in een sterke fase erna geen passend vervolg kreeg. Met name Ramon de Jong was enkele keren dreigend voor het doel van de zichtbaar aangeslagen gasten, maar hij kon de trekker niet overhalen. FC Zutphen ontworstelde zich steeds meer aan de druk van Vroomshoopse Boys en kwam ook steeds vaker aan de bal op het middenveld. Linker verdediger Robert Veld kon in de 16e minuut op het laatste nippertje een doorbraak van de gasten voorkomen, maar dat bleek uitstel van executie. In de 21ste minuut kon Aldo Joaquim vanaf rechts in alle vrijheid de bal voorgeven en het vlakke en geplaatste schot van de attente Sebastian van Laar kon Boys-keeper Tim Sickman niet pareren: 1-1.

De fase erna speelde de steeds rommeliger wordende overigens sportieve wedstrijd zich voornamelijk op het middenveld af en werden er geen doelrijpe kansen gecreëerd. Op slag van rust ging de Boys in de aanval, maar kreeg bij een snelle counter na een corner het deksel op de neus. Vanaf rechts bereikte Daniel Opoku de geheel vrijstaande Thomas Nijkamp, die de hoek kon uitzoeken: 1-2. Dat was een geweldige domper voor Vroomshoopse Boys, dat in de tweede helft direct probeerde de schade te repareren. In de 49ste minuut bereikte een verre pass de vrij gelopen Ernst-Jan Heideman, die oog in oog kwam te staan met keeper Marijn Sangers. De inzet met links was te zacht en deze grote kans om gelijk te komen ging daarmee verloren.

FC Zutphen hield steeds meer spelers achter de bal om vanuit een solide organisatie de felbegeerde driepunter binnen te halen. In de 68ste minuut sneed Leon Dogger met een messcherpe combinatie door de defensie van FC Zutphen, maar zijn eindpass bereikte net niet Jos Hutten. De gasten kwamen er waar dat kon gevaarlijk uit en invaller Joshua Palm schoot in de 73ste minuut vrij voor keeper Tim Sickman in het zijnet. In de 77ste minuut werd aan Boys-zijde Rutger Schrijver gewisseld voor Jelle Drees.

Het verwoede slotoffensief was voor de thuisploeg, die koste wat kost tenminste één punt wilde binnenslepen. In de 88ste minuut leek dat te lukken maar het vliegende schot van Ramon de Jong na doorkoppen van Jos Hutten vloog over. Er kwamen nog hachelijke momenten voor het doel van FC Zutphen, maar de gasten hielden stand. Zo kwam het einde met een uiterst teleurstellende 1-2 nederlaag en bezet Vroomshoopse Boys nu de laatste plaats van de eerste klasse D.

De afgelopen drie seizoenen wist de blauw-gele formatie nooit thuis te winnen van FC Zutphen en helaas kreeg deze serie een vervolg. De bezoekers vierden uiteraard uitbundig hun eerste overwinning van dit seizoen. Voor de Boys geldt uithuilen en opnieuw beginnen, want zaterdag wacht thuis alweer SDV Barneveld, dat op de 9e plaats staat. Winst is dan nodig om FC Zutphen, dat vrijaf heeft, weer voorbij te gaan. Alle hens en dek dus en dat biedt aan de Boys opnieuw een kans om de weg naar boven in te slaan.

Tegen FC Zutphen werd in de volgende opstelling gespeeld; doel: Tim Sickman; achter: Robin Drenthen; Rutger Schrijver (77: Jelle Drees), Andjin van Veen en Robert Veld; midden: Leon Dogger, Lars Scholten en Jos Hutten; voor: Ernst-Jan Heideman, Ramon de Jong en Juliën Derks.

Het tweede elftal van de Boys kwam in de tweede helft knap terug na een 0-1 achterstand en won afgetekend van ASC’62 2 met 4-1. Vroomshoopse Boys 3 won thuis met 3-0 van Juliana’32 2. Vroomshoopse Boys JO19-1 won knap uit met 2-1 van de Tubanters J019-1 en bezet als debutant in de hoofdklasse nu een vierde plaats.
Boys JO17-1 won uit bij Den Ham JO17-1 met 5-0 en Vroomshoopse Boys JO15-1 versloeg uit Gramsbergen JO15-1 met 2-0. Om het succes van de selectieteams bij de oudere jeugd compleet te maken: Vroomshoopse Boys JO13-1 won in de promotiepoule uit van Avanti Wilskracht JO13-1 met 0-8

foto’s volgen…