Dat een goede voorbereiding niet alles zegt is deze zaterdag pijnlijke realiteit geworden voor Vroomshoopse boys. Nadat uitgerekend ca. 3 maanden geleden voetbalbuur Den Ham voor degradatie naar de 2e klasse H. had gezorgd, stond nu de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen tegen wederom Den Ham op het programma. Een echte derby dus en een prachtig affiche om het seizoen te beginnen. Om zoveel mogelijk leden van beide verenigingen te kunnen laten genieten van deze wedstrijd was er besloten om de wedstrijd later in de middag te gaan spelen. Ondanks het slechte weer hadden circa 750 toeschouwers de gang naar de bosrand gemaakt. Vroomshoopse boys kon met een nagenoeg fitte selectie beginnen terwijl er bij Den Ham de nodige wisselingen waren door schorsingen en blessures. Om 18:00 uur floot scheidsrechter M.A Roon op zijn fluit voor het begin van de wedstrijd. In de eerste 10 minuten van de wedstrijd kon er al een goed wedstrijdbeeld worden geschetst. Den Ham trok zich terug op eigen helft en probeerde met lange ballen de spitsen te bereiken. Vroomshoopse boys had veel balbezit en probeerde via combinaties en acties het Hammer doel te bereiken. Na een aantal speldenprikjes ontstond in de 15e minuut een eerste kleine kans. Jordy Harms stuurde Julien Derks weg aan de rechterkant maar diens voorzet bereikte net Jos Hutten niet. Dezelfde Jos Hutten werd daarna in de 20e minuut na een solo onreglementair gestuit maar de vrije trap leverde niets op.  In de 25e minuut controleerde de gevaarlijkste aanvaller van Den Ham Kevin Ruiterkamp een lange bal maar het vervolg was een rollertje naast het doel van keeper Rene Kok. In de 28e minuut kon de vrijgekomen Ton Kunst een voorzet van Robert Veld net niet goed raken. Uit de voorzet daarna kopte Jos Hutten naast het doel. Ondanks het vele balbezit van Vroomshoopse boys kon Den Ham toch redelijk eenvoudig overeind blijven. Omdat de linies kort op elkaar stonden en Den Ham stevig verdedigde kon men niet de juiste oplossing vinden. In de 33e minuut kopte Jordy Harms net naast het doel. In de 35e minuut kreeg Den Ham een vrije trap net over de middenlijn. Deze werd het zestienmeter gebied ingeslingerd en tot iedereens verbazing floot scheidsrechter Roon voor een penalty. Er zou vastgehouden zijn. Ton Kunst kreeg hiervoor de gele kaart. Kevin Ruiterkamp maakte dankbaar gebruik van dit cadeautje en schoot de strafschop onberispelijk binnen. Het Hammer publiek vierde deze goal met wat vuurwerk waarop arbiter Roon het duel staakte. Na de staking kreeg Leon Dogger nog een gele kaart maar gebeurde er verder niets noemenswaardig meer tot de rust. Na de rust ging Vroomshoopse boys natuurlijk op zoek naar de gelijkmaker. Den Ham zakte nog wat verder in en bleef met het mes tussen de tanden de duels aangaan waardoor het lastig was om er door te komen. In de 52e minuut werd Julien Derks onreglementair gestuit binnen de zestienmeter van Den Ham. Scheidsrechter Roon die het moeilijk had in deze derby zag er tot verbazing van iedereen geen overtreding in. In de tegenaanval kreeg Den Ham via Daan Timmerman een kleine kans maar weet deze niet te verzilveren. In de 70 minuut kopt Rutger Schrijver fraai op doel. Keeper Jeffrey Ekkel die niet te passeren leek vandaag weet de bal stijlvol te redden. In dezelfde minuut wordt er gewisseld door Vroomhoopse boys. Jelle Drees en Ramon de Jong komen Tom Pierik en Julien Derks vervangen. In de 73e minuut duikt Rutger Schrijver helemaal vrij op voor keeper Ekkel van Den Ham. Zijn schot beland op de paal. Den Ham blijft counteren en in de 84e minuut is het raak. Daan Timmerman maakt aan alle Vroomshoopse hoop een einde door de bal in de verre hoek te schieten. 0 – 2. In het daarop volgende offensief weet Vroomshoopse boys nog te scoren via Andjin van Veen maar verder dan de 1 – 2 komt men niet waardoor de punten meegaan naar Den Ham. Een teleurstellend begin van de competitie. Waar iedereen goede verwachtingen had is Vroomshoopse boys vandaag wederom in de Hammer val gelopen. Ondanks het vele balbezit kon men niet door de Hammer muur breken en waren er weinig uitgespeelde kansen. Volgende week staat het uitduel tegen Be Quick ’28 op de agenda hopelijk worden dan de eerste punten van het seizoen binnengehaald.