Op het prachtige nieuwe complex van DZC’68, een vereniging met 1500 leden en 90 teams, speelde Vroomshoopse Boys niet groots, maar met name de eerste helft organisatorisch zeer behoorlijk. DZC’68 had een optisch overwicht, waarbij spits Max Riekel na een kwartier de grootste kans miste. De defensie van Vroomshoopse Boys speelde uiterst geconcentreerd, maar aanvallend konden er geen potten worden gebroken. In de 25ste minuut kwam de eerste kans voor de gasten, maar de vrije trap werd door Leon Dogger naast geschoten. In de 38ste minuut kwam Boys-verdediger Robert Veld na een prima combinatie door aan de linkerkant, maar zijn voorzet miste precisie.

In de 42ste minuut schoot de vrijstaande Fatih Ilkan namens DZC’68 uitstekend in, maar de redding van keeper Tim Sickman mocht er ook zijn. In de 44ste minuut klopte Robin Faber na een snel genomen corner van dichtbij keeper Tim Sickman in de korte hoek, waarbij de verdediging van Vroomshoopse Boys er niet goed uit zag. Met 1-0 werd gerust. In de 54ste minuut schoot de gevaarlijke aanvaller Fatih Ilkan via centrale verdediger Ramon Bolks wat gelukkig raak: 2-0. Vroomshoopse Boys wist in de fase erna meer grip op de wedstrijd te krijgen, maar behoudens enkele kleine kansen voor Ramon de Jong en Jos Hutten leidde dat niet tot echt gevaar voor het doel van DZC-keeper Mike Thus. In de 58e minuut kwam aan Boys-zijde Jelle Drees Ramon de Jong vervangen. DZC’68 nam wat gas terug, maar bleef onverminderd loeren op kansen via snelle omschakelmomenten. In de 63ste minuut maakte de prima acterende keeper Tim Sickman z’n enige fout van de wedstrijd toen hij uit een corner de bal losliet. Sergio Keurntjes was er als de kippen bij om 3-0 op het scorebord te brengen.

Een minuut later scoorde de Boys tegen. Juliën Derks werd op de achterlijn onreglementair gestuit door Tolgahan Yayla en Lars Scholten voltrok vanaf elf meter gedecideerd het vonnis: 3-1. In de 68ste minuut werd Bram Hooijer gebracht voor Robert Veld en probeerde de Boys met wat aanvallender spel in een wat hoger tempo nog terug te komen in de wedstrijd. Jos Hutten nam daarna enkele keren tevergeefs met omhalen het doel van de thuisploeg onder vuur. In de 89ste minuut zorgde Corne de Waard met een geplaatste volley na een snelle aanval over links ervoor dat DZC’68 volkomen verdiend met 4-1 won. De sportieve wedstrijd werd goed geleid door scheidsrechter Jaafar Aafouallah uit Eindhoven en zijn beide assistenten.

De volgend weekend jubilerende 50-jarige promovendus uit Doetinchem heeft met nog één wedstrijd te spelen nog een kleine kans om de nacompetitie te ontlopen. Dat geldt niet meer voor Vroomshoopse Boys, dat zich nu op die nacompetitie kan richten. In Doetinchem werd de echte overtuiging en het noodzakelijke gif gemist om tot winst te komen. Die ingrediënten waren wel aanwezig in recente wedstrijden van de Boys tegen DOS’37, vv Nunspeet, KHC en Flevo Boys. Die instelling, teamspirit en passie zijn ook nodig om maximaal drie duels te overleven in de nacompetitie om zich te verzekeren van een vijfde seizoen in de eerste klasse. Eerst wachten nog de competitiewedstrijden thuis tegen vv Hierden en uit bij SDV Barneveld. De nacompetitie met voor het eerst een knock-out systeem begint op zaterdag 2 juni met een thuiswedstrijd van Vroomshoopse Boys tegen een op dit moment nog niet bekende tweede klasser. Voor FC Zutphen viel het doek door de 2-0 nederlaag bij DOS’37. Dat betekent voor FC Zutphen na elf seizoenen in de eerste klasse rechtstreekse degradatie naar de tweede klasse.

In Doetinchem werd door de Boys in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Ramon Bolks, Rutger Schrijver en Robert Veld (68: Bram Hooijer); midden: Robin Drenthen, Lars Scholten en Leon Dogger; voor: Jos Hutten, Ramon de Jong (58: Jelle Drees) en Juliën Derks.

Eerste klasser Vroomshoopse Boys 2 stelde een plaats in de nacompetitie om promotie naar de hoofdklasse veilig. De nummer 2. Go-Ahead Kampen 2 werd knap in de Hanzestad met 1-0 geklopt. Vroomshoopse Boys J019-1 won ook op prima wijze met 1-0, in dit geval thuis op de Bosrand tegen koploper Stevo J019-1 uit Geesteren.