Direct voor de Twenterand-derby van DPS’37 tegen Vroomshoopse Boys was er een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan de overleden oud-voorzitter en echte clubman Jan Dasselaar van DOS’37.
Na het fluitsignaal van arbiter Wouter Wiersma uit Drachten begonnen beide teams wat voorzichtig aan dit duel. Logisch ook, want zowel DOS’37 als Vroomshoopse Boys staan in de lagere regionen van de eerste klasse D. en een nieuwe nederlaag was allesbehalve welkom. In de 3e minuut kwam Jos Hutten namens Vroomshoopse Boys goed door aan de rechterkant, maar de juiste voortzetting ontbrak. In de 8e minuut kwam DOS’37 gevaarlijk opzetten, maar Boys-keeper Tim Sickman stond goed opgesteld en onderschepte de dieptepass. In de 15e minuut kwam er een voorzet van de thuisploeg vanaf rechts, die spits Stef van der Velden terug wist te leggen op de vrijstaande Lennard Mulderij. Tegen diens geplaatste schot was keeper Tim Sickman kansloos. De Boys claimden een duwfout ten opzichte van Jordy Brinkman, maar arbiter Wiersma zag daar geen overtreding in.

Vroomshoopse Boys probeerde daarna de bakens te verzetten, maar het tempo lag te laag om de goed gepositioneerde defensie van DOS’37 te verontrusten. In de 27ste minuut wist Stef van der Velden de bal vanaf de achterlijn vanaf rechts nog voor te krijgen en Nick Wennink profiteerde namens DOS’37 wat gelukkig van de chaotische situatie: 2-1. Wie daarna een offensief van de gasten verwachtte, kwam bedrogen uit. De thuisploeg liet Vroomshoopse Boys bewust het spel maken, maar de bezoekers wisten daar in de eerste helft geen raad mee. De zogeheten tweede bal was vaak voor het gretige DOS’37, dat wat goed had te maken na twee achtereenvolgende ruime nederlagen in de competitie. Vanuit de omschakeling werd dor de thuisploeg op kansen geloerd en in persoonlijke duels waren de Vriezenveners vastberaden die winnend af te sluiten. In de 41ste minuut raakte Ernst-Jan Heideman geblesseerd en Melvin Hulsegge kwam de rechter spits van de Boys twee minuten later vervangen. Na de rust kwam Ramon de Jong voor Rutger Schrijver in het veld. Vroomshoopse Boys kreeg meer greep op de wedstrijd en er kwamen kansen. Juliën Derks kwam net tekort in de 58ste minuut om DOS-keeper Jochem Oude Booijink te passeren. Even later was er een geweldige scrimmage voor het doel van de thuisploeg, maar centrale verdediger Andjin van Veen stuitte met een hard schot op een verdediger van DOS’37. In de 66ste minuut kreeg Ramon de Jong een kans, maar zijn schot werd dor de goalie van DOS’37 verwerkt tot corner.

In de 70ste minuut wisselden de trainers Karlo Meppelink, Arjan Paters en Stephan Bloemendal Ramon Bolks voor Ton Kunst. De Boys voerde nog meer de druk op en nu was het benodigde gif er wel bij de bezoekers. In de 78ste minuut reageerde Anjin van Veen heel attent op een vrije trap van Lars Scholten en de bal werd in het doel gegleden: 2-1.In de 80ste minuut beging Lars Scholten een overtreding, wat zijn tweede geel, dus rood betekende. Een opstootje waarbij beide teams waren betrokken, gaf het ware derby-gevoel even weer, maar werd gelukkig weer snel gesust.

DOS’37 bleef de snelle tegenstoot hanteren en dat leverde kansen op. Dennis Boshoeve kopte uit een corner kiezelhard in in de 84ste minuut, maar keeper Tim Sickman redde met een prachtige safe. In de 90ste minuut viel de beslissing. Spelers van Vroomshoopse Boys mokten nog na over in hun ogen onterecht gegeven ingooi voor Dos’37. De thuisploeg profiteerde van die verwarring en door Stef van der Velden werd vanuit een overtalsituatie de 3-1 gescoord. Dat was tevens de eindstand. Op basis van de eerste helft verdiende DOS’37 die winst en riep in die fase Vroomshoopse Boys het onheil zelf over zich af. Door de twee op zich onnodige tegentreffers liepen de gasten achter de feiten aan. Zaterdag staat een belangrijk thuisduel voor de Boys op het programma. Er wordt thuis gepeeld tegen ASV Dronten dat een punt meer heeft op de ranglijst van de eerste klasse D. Winst is noodzakelijk om uit de directe degradatiezone weg te komen.

Op het sportpark het Midden In Vriezenveen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Rutger Schrijver (46: Ramon de Jong), Andjin van Veen en Robert Veld; midden: Ton Kunst (70: Ramon Bolks) , Lars Scholten (tot de 80ste minuut) en Leon Dogger; voor: Ernst-Jan Heideman (43; Melvin Hulsege), Jos Hutten en Juliën Derks.

Eerste klasser Vroomshoopse Boys 2 speelde uit in Wierden met 1-1 gelijk tegen SVZW 2 en blijft kansrijk in de competitiestand. Vroomshoopse Boys J019-1 won thuis afgetekend met 5-0 van MVV’29 JO19-1 en staat nu gedeeld derde in de hoofdklasse.

//gallery.vvvroomshoopseboys.nl/#!album-230

Bekijk foto’s