Boys 2 plaatst zich definitief voor nacompetitie

Op deze warme zaterdag, mochten we al om 10.00 uur verzamelen op De Bosrand. We speelden namelijk om 12.15 uur de uitwedstrijd tegen Go Ahead Kampen, de nummer 2 van de ranglijst, met 4 punten voorsprong op ons. Zij moesten winnen om niet vandaag al Sparta Enschede kampioen te laten worden, wij konden ons bij een overwinning verzekeren van de 3e plaats en daarmee nacompetitie. Het was nog even een geregel om met 13 mensen weg te kunnen, aangezien Chris B geblesseerd is, Tony op vakantie was en Bram bij het 1e aan mocht sluiten. Gelukkig was Kevin Potgieter bereid om voorafgaand aan de wedstrijd van A1 met ons mee te gaan, bedankt! We begonnen met de volgende 11 spelers: Chiel, Justin, Jan-Willem, Bart (c), Ruben, Harold, Chris J, Danny, Tim, Bart-Jan en Marcel. Niek en Kevin begonnen op de bank.

De omstandigheden waren zwaar, met de hoge temperaturen in combinatie met het verouderde kunstgrasveld en het hoge tempo van de wedstrijd. In tegenstelling tot veel teams in deze competitie hadden we vandaag namelijk te maken met 2 teams die vooruit wilden voetballen en druk wilden zetten. Dat leidde tot een heerlijk voetbalgevecht, waarbij zeker wel fouten werden gemaakt, maar vanwege de voetballende intenties, de strijdlust en de prima leidende scheidsrechter was het zeker de moeite waard. Wij begonnen sterk en kregen binnen een paar minuten via Tim al een niet te missen kans, maar helaas miste Tim toch. Hij zou later nog zijn gram halen. De tweede keer dat we dicht bij een treffer waren, was toen Marcel na een prima individuele actie de bal van afstand op de lat schoot. De derde mogelijkheid was opnieuw voor Tim, die de bal knap controleerde na een mooie pass van Justin, maar zijn schot met links ging voorlangs. Ook Bart-Jan ondernam een doelpoging met links, maar voorlopig bleef de brilstand op het scorebord staan. Go Ahead Kampen probeerde het in eerste instantie met lange ballen richting de linksbuiten, maar Justin gaf geen krimp. Wanneer zij via het middenveld probeerden te voetballen, werden ze wel gevaarlijk, maar Chiel keepte attent. Via een ouderwetse scrimmage kregen wij nog enkele schietkansen, maar ook dat leverde geen doelpunt op. Danny won weer bijna alle 2e ballen en ook de verdediging zat er kort op, waardoor we tot 10 minuten voor rust nauwelijks iets weggaven. Daarna konden we het hoge druk zetten niet meer helemaal vol houden en kwam Go Ahead Kampen enkele keren gevaarlijk voor het doel. Chiel redde 2 keer knap en we hadden geluk dat 1 van de aanvallers zijn volledig vrijstaande ploeggenoot over het hoofd zag. Zo gingen we met een gelijke stand aan de thee.

In de rust vooral complimenten uitgedeeld en tot de conclusie gekomen dat we hier een resultaat konden halen. Tevens kwamen we tot de conclusie dat, gezien de omstandigheden, de hele tweede helft vol druk zetten waarschijnlijk geen optie was en dat we eventueel in konden zakken en de ruimtes klein houden. Na rust werd Go Ahead Kampen 1 keer gevaarlijk middels een scrimmage, maar wij hadden de grotere mogelijkheden. Marcel wist Tim net niet te bereiken, maar even later kwam zijn voorzet wel mooi bij Chris terecht, maar hij stuitte op de keeper. Ruim tien minuten na rust kwamen we alsnog op voorsprong, toen Marcel Tim bereikte en Tim werkelijk verwoestend uithaalde en de 0-1 liet aantekenen. We kregen nog wat meer mogelijkheden, maar speelden het niet altijd even goed uit. Go Ahead probeerde wat verder naar voren te spelen en we besloten compact te verdedigen op eigen helft en de ruimtes klein te houden. We gaven praktisch niks weg, omdat de lange ballen allemaal voor ons waren. De linksbuiten kreeg nog een schietkans, maar Chiel was attent in de korte hoek. Niek kwam in de ploeg voor Bart-Jan (Marcel ging naar het middenveld) en 10 minuten voor tijd verving Kevin de licht geblesseerde Chris. Harold schoot nog een vrije trap tegen de lat, waardoor het nog spannend bleef. Vlak daarna kreeg Justin kramp en ging Kevin in de verdediging spelen. Justin werd voorin geposteerd en kreeg vlak voor tijd nog een enorme kans op de 0-2, na een pass van Tim. Justin liet echter zien waarom hij verdediger is en wou de bal teruggeven aan Tim, maar dat ging niet helemaal goed…

We trokken de 0-1, toch wel verdiend, over de streep en zijn daarmee zeker van nacompetitie. Daarnaast zijn we Go Ahead Kampen tot op 1 punt genaderd en houden we zicht op plek 2. Mede dankzij onze overwinning in Kampen werd Sparta kampioen, waarmee wij hen van harte feliciteren. Daarnaast is maar weer duidelijk geworden dat je, met alle respect, kampioen wordt tegen de kleintjes. Wij hebben namelijk 10 van de 12 punten gepakt tegen de nummers 1 en 2, maar staan uiteindelijk wel onder hen. Toch hebben we met plaatsing voor de nacompetitie voldaan aan de doelstelling en vanaf 2 juni gaan we hierin acteren. Voor die tijd nog 2 competitiewedstrijden waarin we de 3e periode kunnen winnen en eventueel nog een plekje kunnen stijgen op de ranglijst.