Vrijdagavond 17 februari jl. was er thema-avond georganiseerd met als titel “Blessurepreventie…. Materiaal, ondergrond en training (Kunstgras – vs.- Natuurgras)”
Als ik schrijf dat we over belangstelling niet te klagen hadden was het een beetje teleurstellend.
Een twintigtal gasten hadden de weg naar de sportkantine van onze Boys gevonden. Waaronder een drietal fysiotherapeuten van de “Haere”, oud-trainer Henk Harmens, de verzorgers van collega clubs Voorwaarts uit Westerhaar en Kloosterhaar, enkele jeugdtrainers en leiders van onze eigen vereniging en de bestuursleden Dick Netters en Fenny Bernhardt. Voor deze avond was door fysiek- hersteltrainer Erik Derks een tweetal sprekers uitgenodigd die hun visie gaven over blessurepreventie.., materiaal en ondergrond.

Linda van de Helm, Sport podotherapeut van de Fa. Wender gaf haar visie over welk schoeisel er nu eigenlijk geschikt was voor het voetballen op gras c.q. kunstgrasvelden. Een viertal schoenen met verschillende samenstelling van zolen en noppen werden besproken. In de afgelopen jaren kennen we al vier generaties kunstgrasvelden die binnen de voetbal in Nederland worden gebruikt. Een materie die erg aan innovatie onderhevig is. Er zullen in de toekomst vast nog weleens nieuwe kunstgrasmatten worden ontwikkeld die steeds meer de kwaliteit van het echte gras benaderen. Ondanks de vele ontwikkelingen hebben voetballers een sterke voorkeur voor natuurgras. Zelf hebben we bij de Boys twee velden met kunstgras. Veld drie is het oudste kunstgrasveld. Dit veld valt onder de 2e generatie kunstgrasveld die oorspronkelijk gemaakt is voor de breedtesport en niet specifiek voor de voetbalsport met dus algemenen eigenschappen en demping die over het algemeen matig is. In tegenstelling tot veld vijf (4e generatie) waarbij je kunt zien dat het al op meer echt gras lijkt en specifieker is gemaakt voor de voetbalsport. Elke generatie kunstgrasveld vraagt om een eigen type voetbalschoen. Voor de wat oudere kunstgrasvelden (1e, 2e generatie) meer de kunstgrasschoenen met Multi nopjes (TF Turf schoenen) en meer demping of de Hard Ground (HG). Voor de wat meer nieuwere generatie kunstgrasvelden zijn de en Firm Ground (FG) of Artificial Ground (AG) meest geschikt. De FG is voor zowel het nieuwere kunstgras als natuurgrasvelden geschikt. De HG-schoenen zijn nauwelijks te koop maar zijn wel specifiek voor de nieuwere kunstgrasvelden uitermate geschikt.

AG

FG

In een droge periode is het zeer verstandig een kunstgrasveld te sproeien om zo bij slidings schaafwonden te voorkomen. Wel werd in de presentatie van Linda duidelijk dat je op een kunstgrasveld sneller vermoeid raakt en je meer officiële speeltijd hebt. Daardoor o.a. meer blessures doch geen significant verschil wat betreft kunstgras en natuurgras. Op kunstgras komen ten gevolge van verdraaiingen meer knie en enkelblessures voor en op natuurgras meer spierverrekkingen en spierscheuringen door (uit)glijden. Deze blessures kosten de Nederlandse bevolking gemiddeld zo’n € 810.

Gerhard Wermink fysiek en hersteltrainer van PEC Zwolle ging uitgebreid in op het voorkomen van blessures door middel van diverse trainingsmethoden. Een zeer bevlogen trainer die zijn vak goed verstaat. Dit was mede aan de hand van het enthousiasme van presenteren goed te merken.
Hij gaf aan dat specifieke krachttraining en loopscholing zeer zinvol zijn in het voorkomen van blessures. Er zijn een aantal belangrijke schakels die daarvoor van belang zijn en die getraind moeten worden. Onder andere blijft dat bekkencontrole ontzettend van belang zijn evenals hamstringtraining (vaak onderschat bij voetballers!) Verder dient altijd in keten getraind te worden.
Figuur 4. Tijdens de krachttraining kan het uitvoeren van co­contracties worden afgedwongen door een onstabiele weerstand te gebruiken, zoals een aquabag.

Ketentraining.
Dus niet alleen een spiergroep, maar meerdere spiergroepen die zoveel mogelijk over meerdere gewrichten lopen. Dit doet meer appel op samenwerking tussen spieren en zijn dus meer coördinatief en zinvoller voor spelsporters zoals voetballers.
Aan het eind van de presentaties was er voldoende tijd om vragen te stellen aan de desbetreffende sprekers.

Gerhard Wermink

Linda van de Helm.