De SRC (= ScheidsrechtersCommissie) wil graag jullie aandacht vragen, en dan met name van de (bege-)leiders van de diverse jeugd- en seniorenteams.

We hebben allemaal de mond vol van RESPECT en hebben daar zelfs een werkgroep voor. Dat is natuurlijk alleen maar positief te noemen en dat moeten we ook zeker koesteren.

Dat in het veld het respect voor tegenstander en scheidsrechter een vereiste is voor een mooie wedstrijd is algemeen bekend en wordt ook zeker erkend.

Maar wat ons betreft begint dat al voor de wedstrijd.

We leven anno 2018 in het moderne tijdperk met sociale media en smart-phones. Dit biedt ongekende mogelijkheden en tevens maakt het veel zaken in de praktijd eenvoudiger en efficiënter.

Zo ook de verwerking van de wedstrijden en de bijbehorende uitslagen en administratie middels de apps Voetbal.nl en Wedstrijdzaken.  Geen papieren wedstrijdformulieren meer, zelfs geen digitaal wedstrijdformulier meer. Steeds vaker komt het hierdoor echter voor dat de leiders van de teams zich vooraf en achteraf niet meer melden.

Persoonlijk storen wij ons daar bijzonder aan. Het getuigt van weinig respect richting de scheidsrechter. Die zit regelmatig in de ontvangstkamer te wachten zonder dat er iemand komt opdagen. Naast het feit dat het op zijn zachtst gezegd niet netjes is kan hij zo ook geen afspraken maken, bijvoorbeeld over de pasjescontrole. En het resulteert ook nog wel eens in vertraging in de aanvangstijden omdat de scheidsrechter voor niets heeft zitten wachten en er daarnaast dus op het veld nog de controle moet worden uitgevoerd.

En wat wij zelf overigens net zo belangrijk vinden: we hebben een mooie ontvangstkamer waar ook altijd keurig een dame of heer aanwezig is om de gasten en ons van koffie, een drankje of broodje en informatie te voorzien. Ook richting deze vrijwilligers getuigt het van weinig respect!

Op onze tegenstander hebben we in deze context weinig invloed, alhoewel we ze er best wel op aan mogen spreken. In ieder geval kunnen de teamleiders van de Boys-teams er wel voor zorgen dat er iemand aanwezig is. Laten we dat dan ook gewoon doen. Dat getuigt pas van respect…..en het is nog gezellig ook!

NB Uiteraard komt het ook regelmatig voor dat de betreffende leiders er wel zijn. Chapeau!