Als ik bovenstaande lees moet ik direct denken aan de wijze uitspraken van mijn ouders, “het leven is net een boemerang, wat je geeft ontvang je uiteindelijk ook weer terug”.

Ik denk dat dit ook voor de voetbal kan gelden! Probeer je positief feedback te leveren op teamspelers/scheidsrechters/grensrechters of trainers dan zal dit ook invloed hebben op je eigen “presteren”. Je probeert immers iemand niet af te kraken maar hem/haar te helpen om beter te presteren.

Geef je echter negatieve feedback, dan zal diegenen die deze ontvangt, er minder door gaan presteren.

Ga voor de lol eens op een zaterdag langs de lijn staan, luister eens naar alle op/aanmerkingen die er richting spelers/arbitrage worden gegeven. Vaak zie ik voetballers die minder gaan presteren door alle “goedbedoelde” feedback. Hoeveel spelers worden er niet onzeker, ondanks dat zij hun best doen. Door hun onzekerheid gaat er soms nog meer mis, en het eind is zoek.

Voetballen we voor ons plezier, met het doel zo goed mogelijk te presteren met de talenten die we hebben(bonus, de 3 punten), of moeten we winnen ten koste van …. . Bij de Boys betalen we immers onze spelers niet en dus hoeven we hier niet de kost mee te verdienen.

Positieve feedback kost soms iets meer energie, maar kijk eens wat het oplevert! Spelers krijgen meer plezier in het spel, ze winnen misschien iets vaker een wedstrijd. Ze komen positiever thuis, of de terugreis naar het clubhuis gaat veel sneller omdat ze proberen positief terug te kijken.

De meeste mensen die bij de Boys vertoeven zijn vrijwilligers, enkelen krijgen een vergoeding. Hoe vaak geven we elkaar een compliment? Vandaag sprak ik een collega op mijn werk en zij had moeite om complimenten te ontvangen! Ze is wel gewend aan negatieve feedback maar complimenten ontvangen! Sportief zijn is ook van jezelf weten hoe jij hierin staat.

De boemerang hebben we zelf in de hand, wij bepalen hoe we gooien en hoe we deze weer opvangen. Op alle externe omstandigheden hebben we maar weinig invloed! Rekening houdend met deze omstandigheden proberen we toch de boemerang te gooien en deze weer zo goed mogelijk op te vangen.

Laten we alstublieft allemaal iets sportiever met elkaar omgaan en beseffen dat we het helemaal goed met elkaar voor hebben! Sportiviteit, ook buiten het veld, zorgt voor een goede voetbalomgeving en voor onderling respect. Daar worden we samen alleen maar beter van!