Er zijn van die uitdrukkingen in de sport, die je van toepassing kunt verklaren op de voetbalwedstrijd Vroomshoopse Boys tegen FC Zutphen van aanstaande zaterdag. Zoals “de dood of de gladiolen”,  “Alles op niets” of  “Een zes punten duel”. Dat in de wetenschap dat er aan het eind van de rit één team degradeert uit de eerste klasse en dat de nummers 12 en 13 veroordeeld zijn tot P/D-wedstrijden. Een carnavalskraker klinkt beter in het gehoor dan een degradatiekraker, maar op dat laatste lijkt dit duel in de kelder van de eerste klasse D. Of laat ik het eens anders benaderen: de winnaar van deze cruciale wedstrijd kan aansluiting vinden met de vv Hierden, de nummer 12 van de ranglijst en kan zelfvertrouwen tanken. Strijden voor handhaving is het parool van beide teams, die dit seizoen slechts één overwinning boekten.

Een wedstrijd als die van zaterdag kan een kentering betekenen en een goed gevoel geven. FC Zutphen herstelde zich enigszins na het enorme pak slaag bij SVZW en dolf thuis in een gelijk opgaande inhaalwedstrijd slechts met 2-1 het onderspit tegen KHC. Dat maakt dat FC Zutphen nu een wedstrijd meer heeft gespeeld dan de Boys en een punt achter staat. Winst op de  Bosrand is beslist nodig voor FC Zutphen om nog kansen te houden op behoud van het eerste klasserschap. FC Zutphen doet het louter met eigen spelers, maar merkt net zoals Vroomshoopse Boys dat het steeds moeilijker wordt tegen de betaalde teams op te boksen, die door vermogende sponsors gesteund worden.

Vroomshoopse Boys heeft ook nog iets goed te maken na de blamerende nederlaag op 3 februari j.l. uit bij WHC. Het collectief moet weer opstaan en de zo bekende teamspirit is nodig om uit de huidige benarde positie te komen. Voorwaarde daarbij is positief blijven denken en handelen en de focus 100% op winnen gericht houden. Organisatorisch moet het team goed staan, duelkracht tonen  en ook compact spelen, dan is er al veel gewonnen. Behoudens tegen WHC uit is de Boys zelden door tegenstanders weggespeeld in deze zware competitie. Op details worden vaak wedstrijden beslist op dit niveau en daarvoor zijn concentratie en ook eindpasses en een dito afronding geboden. In Zutphen was Vroomshoopse Boys op 7 oktober 2017 in fases de bovenliggende partij, maar de benodigde scherpte voor het doel ontbrak. Daarom eindigde die wedstrijd met 0-0, maar gaf toch het gevoel dat er in de thuiswedstrijd beslist iets te halen valt tegen de hekkensluiter uit Zutphen. We hopen zaterdag op de begeerde driepunter en rekenen n ook op de onvoorwaardelijke steun van de Boys- supporters. Voorspelling: een 1.

SDV Barneveld tegen KHC

De thuisclub verraste vorige wek zaterdag in aangename zin door in het inhaalduel tegen koploper Flevo Boys met 4-4 gelijk te spelen. Dat betekende een enorme opsteker voor de thuisploeg, die de punten nog heel goed kan gebruiken. KHC staat in de veilige middenmoot en wil zich natuurlijk graag zo snel mogelijk definitief veilig spelen. Er wordt weinig krachtsverschil verwacht in Barneveld. Voorspelling een 3.

WHC tegen ASV Dronten

De thuisploeg is aan een sterke opmars bezig en heeft DETO Twenterand in het vizier. De periodetitel staat nadrukkelijk op het spel en tegen ASV Dronten wil WHC thuis geen fout maken. ASV Dronten herstelde zich net voor de winterstop na een zwakke competitiestart, maar is nog niet helemaal veilig. Toch lijkt winnen in Wezep te hoog gegrepen voor de groenhemden. Voorspelling: een 1.

vv Hierden tegen DOS’37

De thuisploeg wil eindelijk weer eens winnen na  een matige reeks. De achterstand op een veilige 11e plaats bedraagt twee punten en dat gat wil vv Hierden zo snel mogelijk overbruggen. Tegenstander DOS’37 is bepaald nog niet in goede doen de laatste tijd, maar wil koste wat het kost meer afstand nemen van de bedreigde zone. Winst is geboden voor de formatie uit Vriezenveen. Een nipte uitoverwinning op promovendus en huidige de laagvliegen uit de Veluwe behoort tot de reële mogelijkheden. Voorspelling: een 2.

SVZW tegen Flevo Boys

Een echte topper wordt het zaterdag op het sportcomplex het Lage Veld in Wierden tussen de nummers 1 en 2 van de eerste klasse D. SVZW blaakt van het zelfvertrouwen door de eclatante winst op FC Zutphen, maar weet ook dat het topwedstrijden kwetsbaar is. Flevo Boys wil revanche nemen voor de uitglijder bij SDV Barneveld, toen het 4 doelpunten om de oren kreeg. Er wordt een gelijk opgaande wedstrijd verwacht. Voorspelling: een 3.

DETO Twenterand tegen vv Nunspeet

De thuisploeg wil de draad van het winnen weer oppakken en het bereiken van de kwartfinale om de om de KNVB-districtsbeker heeft zeker vertrouwen gegeven. De roodhemden willen revanche voor de verdiende verliespartij in het thuisduel tegen een toen uiterst effectief Flevo Boys.vv Nunspeet moest afgelopen zaterdag thuis in WHC met 0-1 haar meerdere erkennen en bevindt zich nu in een soort van niemandsland in de eerste klasse D. Voorspelling: een 1.

Go-Ahead Kampen tegen DZC’68

De thuisploeg veroverde in  de laatste 2 wedstrijden 4 punten en dat geeft zeker een boost. Nu moet DZC’68 uit Doetinchem het volgende slachtoffer van de hernieuwde dadendrang van het team uit de Hanzestad worden. Het wisselend presterende DZC’68 bivakkeert in de gevarenzone en kan een driepunter bijzonder goed gebruiken. In Kampen wordt het spannend met toch thuisvoordeel voor Go-Ahead Kampen. Voorspelling: een 1.