De KNVB heeft na raadpleging van de verenigingen beslist: er komt een totale nieuwe opzet van het pupillenvoetbal. Er komen nieuwe wedstrijdvormen met het doel om het spelplezier te vergroten en ook om pupillen individueel beter te laten worden. Volgens de KNVB sluit dit beter aan bij de belevingswereld van de pupillen, die, wie weet, kunnen uitgroeien tot de winnaars van morgen.

In landen als Duitsland, België, Engeland en Spanje wordt al langer met deze opzet gewerkt.

Door de nieuwe opzet wordt er volgens de KNVB bewust ingestoken op meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. De nieuwe opzet heeft ingrijpende gevolgen voor de begeleiding, voetbaltechnische aspecten, competitiezaken, accommodatie, sportiviteit en respect.

Zo komen er bij de pupillen spelbegeleiders in plaats van clubscheidsrechters (de laatsten komen pas in actie bij 11 tegen 11), wordt het spelveld aanzienlijk verkleind en zelfs gehalveerd en verdwijnen de traditionele teams met 7 pupillen. Verder doet bij J08 en JO9 6 tegen 6 z’n intrede, spelen de allerjongsten met 2 tegen 2 of 4 tegen 4 en kunnen er in regionaal verband onderlinge competities worden opgezet en ga zo maar door.

Binnen de jeugdafdeling van Vroomshoopse Boys worden de komende tijd voorbereidingen getroffen om voorbereid te zijn op deze veranderingen. In twee seizoenen wordt alles ingevoerd.  Begonnen wordt in het seizoen 2017-2018 met de allerjongsten en de JO8 en JO9, die op een kwart veld in plaats van het huidige halve veld spelen en dan met 6 tegen 6. Er komt een evaluatiemoment medio het seizoen 2017-2018. Ingaande het seizoen 2018-2019 volgt de J010, J011 en de Jo12 met de nieuwe opzet.

Wat vraagt dat qua indeling van de  velden en van de begeleiding? Moeten er extra kleinere doeltjes worden aangeschaft? Hoe vullen we de spelbegeleiders in? Hoe wordt hier bij de pupillen qua trainingen op ingespeeld? Welke onderlinge competities worden opgezet?  Deze en ook andere vragen worden de komende tijd beantwoord en waar nodig en zeker ook tijdig worden de trainers, ouders en pupillen bericht.

Bijgaand is in het online magazine van de KNVB meer over de nieuwe opzet te lezen.