Beloften onder de 11 winnen uitwedstrijd bij Den Ham onder de 11

Afgelopen woensdagavond speelden we een oefenwedstrijd in het kader van ontwikkeling tegen Den Ham onder de 11. Dit betekend dat dit oefenwedstrijden zijn met enkel tweede jaars JO11 spelers die aankomend seizoen over moeten naar de JO12/13. Om ze alvast te laten wennen aan het grote veld spelen we in een opzet van 9vs9 op een speelveld van 16 t/m 16 met pupillen doelen en een ietwat versmald veld.

Voor deze wedstrijd werden de volgende spelers uitgenodigd om hier aan mee te doen; D’Angelo, Arjan, Danell, Teun, Sven, Luuk, Jurre, Sam, Maxim, Thayrell & Wouter. We speelden drie helften van 20 minuten en startten in de volgende opstelling; D’Angelo op doel, Danell & Arjan in de verdediging, Sven, Jurre, Luuk en Maxim in een ruit op het middenveld, Thayrell en Wouter als aanvallers en Sam en Teun begonnen de eerste helft aan de kant.

We hadden nog maar net afgetrapt en de bal lag al in ons net, een mislukte inspeel pass op het middenveld opende een baan voor de Den Ham aanvaller door onze verdediging. We konden er weinig meer aan doen en ook D’Angelo kon de bal helaas niet tegenhouden. Niks aan de hand de wedstrijd staat namelijk in het kader van ontwikkeling, maar je merkte dat jongens gretig waren om van Den Ham te winnen. We gingen voetballen lieten de bal het werk doen en hierdoor waren wij voetballend een stuk beter dan Den Ham die toch veel de lang bal hanteerde, misschien kwam dit door hun 1-4-2-2 opstelling. Voor rust kwamen er verder weinig kansen en kwamen we voor de eerste keer bij elkaar om even het een en ander te bespreken.

We hadden vandaag het idee om per te spelen helft een nieuwe/extra taak aan de jongens mee te geven, zo was dit in de eerste helft het speelveld groot houden en klein maken wanneer we de bal niet hadden. In de tweede helft moesten we de bal snel mogelijk van kant verleggen, omdat de jongens nog niet genoeg kracht hebben om de bal van de ene naar de andere kant te leggen moest dit gebeuren via één van onze centrale middenvelders Sven of Sam. Maxim kon vandaag maximaal een helft spelen ivm andere verplichtingen en werd dus gewisseld voor Sam en Teun kwam op de plek van Danell.

Je zag al dat de jongens bezig gingen met de opdracht er werd veel gespeeld via Sven en/of Sam en hierdoor verlegden we steeds vaker de bal van kant. We kregen in de tweede helft kans naar kans, Thayrell kwam er vaak doorheen maar wist net niet dat laatste te geven om te komen tot een doelpunt, voorzetten op Wouter, Sam en Sven vielen allemaal niet binnen mede ook door de uitstekend keepende keeper van Den Ham. En zoals het noodlot dan vaker toeslaat was dat ook vandaag het geval. “Als je zelf niet scoort dan krijg je hem tegen” en dit gebeurde ook. D’Angelo wat echt een goede wedstrijd stond te keepen hield het eerste schot nog knap tegen met een prachtige duik maar in de rebound wist Den Ham de 2-0 te scoren. Hiermee gingen we ook voor de tweede keer rusten en ons opmaken voor de derde helft. ( Maar dit keer echt een derde helft en niet in de kantine 😉 )

In de tweede rust gaven we eigenlijk alleen maar complimenten aan ons team, er werd goed gevoetbald we probeerden veel de bal van kant te verleggen en dit gebeurde ook zeker regelmatig. De laatste taak voor de derde helft was het zorgen dat we druk vooruit hielden. Dit betekende dus dat we niet achteruit mochten lopen maar zo snel mogelijk de bal moesten afpakken. Danell kwam er in voor Jurre en Teun ging naar de linkshalf positie.

De derde helft klopte eigenlijk alles, Arjan en Danell stonden uitstekend te verdedigen zoals ze de hele wedstrijd al deden en hierdoor konden wij druk naar voren uit oefenen. We kwamen op 2-1, een corner van Wouter viel over de keeper voor de voeten van Thayrell. Thayrell dacht niet na en schoot keihard met rechts binnen in de verre hoek. We drukten door, hadden veel balbezit en wanneer we dit niet hadden, hadden we de bal snel weer in ons bezit door het goed druk zetten van het team. Sven en Sam werden echte aanspeelpunten op het middenveld en zo konden we goed onder de druk van Den Ham uit voetballen. Elke moeilijke bal werd op het oog doodeenvoudig aangenomen door Sam en hierna verdeelde hij de bal ook nog weer. Mooi om te zien. Sven was heel veel bezig met het opendraaien en dit werkte erg goed. Thayrell scoorde ook de 2-2 en wederom deed hij dit met rechts! Thayrell scoorde de 2-3 dit keer wel met zijn gouden linker. Wouter die lekker in de wedstrijd zat scoorde de laatste goal van de avond hij maakte de 2-4 die hij over de keeper schoot. Hiermee wonnen we de wedstrijd pas in de laatste helft maar “Je hebt de wedstrijd pas gewonnen wanneer de scheidsrechter voor de laatste keer fluit”. En dit was precies wat wij deden op “de Boys manier” namelijk op karakter, met veel werklust en bovendien erg goed voetbal!

Een leuke ervaring ook voor ons als begeleiding om deze groep zo voor het eerst bij elkaar te zien. De jongens pakten het vrij eenvoudig op en waren op het eind dolblij met de overwinning op Den Ham. Super goed gedaan en erg goed geluisterd en geprobeerd de opdrachten uit te voeren. Waarvoor mijn complimenten. Op 6 december spelen we de volgende oefenwedstrijd met een selectiegroep van onder de 11 (dit kan een andere groep zijn dan wie er nu speelden). We spelen dan thuis om 18:30 tegen Hulzense Boys onder de 11.