Afgelopen zaterdag de 11e van de 11e in het jaar 2017 mochten we voor het eerst dit seizoen de derby des derby’s spelen. Het is een eeuwenoude rivalen clash, de Klassieker uut Twente, El Clasico de Twenterand of de Derby della Twentina. Het is maar net hoe u het wilt noemen maar bij deze wedstrijd komt er altijd iets anders kijken dan bij de “normale” wedstrijden. Den Ham JO13-1 kwam op bezoek op de gevreesde Bosrand in Vroomshoop. Den Ham JO13-1 was de laatste weken op dreef en wonnen de ene na de andere wedstrijd. Ze stonden hierdoor op een knappe vijfde plaats in de competitie. Wij waren tot noch toe nog steeds zonder puntverlies en ontvingen Den Ham dan ook met open armen om ze hierna nooit weer los te laten.

Afgelopen week kregen we te horen dat middenvelder Niek geblesseerd was geraakt aan zijn lies. Hij moest hierdoor tot grote spijt deze wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. De overige selectie was wel compleet en we startten hierdoor met de volgende spelers. 1. Daan, 2. Julian, 3. Arjen, 4. Duncan, 5. Chris, 6. Rick, 7. Nelson, 8. Levi, 9. Hugo, 10. Jordi(c), 11. Sem en 12. Stef.

We begonnen wederom erg goed aan de wedstrijd en kwamen in de 2e minuut al op voorsprong Jordi leverde de bal af aan Nelson en Nelson scoorde zoals hij zoveel vaker had gedaan dit seizoen de 1-0. Na deze vlotte start hadden we het gevoel dat we door moesten drukken. Dit deden we niet. We lieten Den Ham in het spel komen. Den Ham wat zoals verwacht veel de lange bal hanteerde probeerde telkens één van zijn spitsen te bereiken. Waarbij wij normaal erg strak zitten in onze dekking kwamen we vandaag pas na de aanname in duel met de tegenstander. Hierdoor kon Den Ham veel de bal in de ploeg houden. En als ze op sommige momenten iets scherper of geduldiger waren geweest hadden ze ook zeker kunnen scoren. Dit deden ze niet maar ze zorgden er wel voor dat wij meegingen in het spel van Den Ham, onze buitenspelers maakten veel de actie naar binnen waardoor het als maar drukker werd in de as van het veld, onze lange ballen die we normaal zo min mogelijk willen hanteren kwamen niet aan en hierdoor oogde het spel aan beide kanten erg rommelig. Rick Nieuwlaar vond dat deze matige eerste helft wel een opsteker kon gebruiker en schoot in de 30e minuut de bal GE-WEL-DIG binnen in de verre hoek, een prachtige wreef trap uit de lucht. Hierdoor stonden we vlak voor rust op een 2-0 voorsprong.

In de rust gaven we aan dat we meer druk vooruit moesten houden, we waren (te) vaak (te) laat in het druk zetten waardoor Den Ham net even een momentje meer had om de bal in de ploeg te houden. Onze buitenspelers moesten de acties buitenom gaan maken om zo ruimte voor zichzelf te creëren. En we moesten gaan inzakken bij de doeltrappen van Den Ham waardoor we gingen proberen Den Ham te verplichten tot de opbouw.

In de tweede helft kregen we al in de 32e minuut een terechte penal. Sem werd vastgehouden binnen de zestien zette zijn actie voort, wilde nogmaals de speler uit spelen en werd wederom vastgehouden. De scheidsrechter vond het een Penal en deze werd vol overtuiging binnen geschoten door Stef 3-0. In de tweede helft hadden we de volledige controle. Den Ham kwam niet meer door onze laatste lijn omdat we nu wel goed druk aan het zetten waren en goed anticipeerden op de lange bal achter onze verdediging. In de 44e minuut scoorde wederom Stef dit keer op aangeven van Rick een heerlijke schuiver met de wreef onder in de hoek! 4-0. We moesten doordrukken om de score uit te breiden maar dit lukte ons niet. We voetbalden wel een stuk beter met vooral in het druk zetten vooruit waarbij we onder aanvoer van Levi die vandaag voor het eerst dit seizoen op linkshalf stond, speelde alsof hij er wekelijks speelde. In de 55e minuut werd Julian 10 minuten er uit gestuurd door een overtreding waardoor we met 10 man kwamen te staan. De laatste 5 minuten voerde Den Ham alsnog de druk op maar mede dankzij Daan die vandaag weer als vanouds geweldig stond te keepen hielden we 0. De scheidsrechter floot voor het laatst en we wonnen de wedstrijd met een overtuigende 4-0 zege waarbij we een mindere eerste helft afwisselden met een goede tweede helft. Vier keer gescoord en nul tegen heerlijk!

Aanstaande zaterdag spelen we tegen SJO JCO JO13-1 uit Ommen. Dit een jeugdcombinatie van OVC en OZC, aan het programma te zien spelen we om 09:45 op het natuurgras hoofdveld van OZC. Mochten we deze wedstrijd winnen dan komen we heel dichtbij een plek bij de eerste drie wat weer garant staat voor promotie naar de promotiepoule richting de hoofdklasse in het voorjaar. Maar zover is het nog niet. Tot zaterdag in Ommen!

Man of the Match; Vandaag was Rick Nieuwlaar de Man of the Match. Rick die vooral op basis van zijn prachtige doelpunt en zijn uitstekende tweede helft het meer dan verdiende. Rick was vandaag erg belangrijk in onze opbouw en met een doelpunt en een assist zeker een terechte Man of the Match. Ga zo door!