Een nieuw seizoen is aangebroken. Een nieuw JO15-1 met nieuwe begeleiding, Duncan die vervroegd is over gegaan naar de O17 en met 7 nieuwe spelers vangen we dit seizoen aan.

Veel wedstrijden en trainingen was wat we nodig hadden om aan elkaar te wennen. Zo speelden we elke week een doordeweekse wedstrijd en een wedstrijd op zaterdag vanaf dinsdag 4 augustus. Wat de lichting van de JO15 lastig maakt is dat dit echt een tussen leeftijd is, sommige jongens zitten al aan het eind van hun groeispurt en de ander moet hier nog aan beginnen. En aangezien wij dit seizoen met veelal eerste jaars spelen vallen wij onder de laatste categorie.

Dit merkten wij ook in onze eerste oefenwedstrijden, hoewel wij voetballend meekunnen met de tegenstanders leggen wij het vooral op fysiek af. Grotere jongens en meisjes zijn nu eenmaal explosiever, maken grotere stappen en zijn sterker in de duels. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat kwaliteit altijd komt bovendrijven zullen we in deze fase vooral op dat gebied een pas op de plaats moeten maken.

Na de vele (6) oefenwedstrijden waarvan we er eentje wisten te winnen, ving de bekercompetitie aan. Iets waar ik als trainer altijd naar uitkijk. Waar sommigen dit zien als extra oefenpotjes, vind ik juist dat de beker zijn charme heeft. Als je wat wilt zul je er elke wedstrijd moeten staan, leren om te presteren. En als je door weet te bekeren, is het hoe verder je komt des te leuker! Maar goed wij startten deze bekercompetitie tegen streekrivaal Den Ham JO15-1 en hoewel wij voetballend echt wel mee konden lieten we ons toch echt kennen in de onderlinge duels, meelopen met je man en het onder druk houden van de tegenstander. Den Ham wist (terecht) met 6-1 van ons te winnen, waarbij zij 3x scoorden uit een voorzet uit een vrije trap en een penalty benutten. 4 tegendoelpunten dus uit standaardsituaties. Duidelijk een leermoment voor ons. Wat wel positief was aan deze wedstrijd is dat wij een stuk beter stonden te verdedigen (op de standaardsituaties na). Den Ham kreeg weinig 1 op 1 momenten met onze keeper Ryan, iets waar we aan gewerkt hebben als team en zich dus uitbetaalde.

De week erop speelden we thuis tegen Excelsior’31 JO15-1. Altijd een leuke tegenstander om tegen te spelen, omdat zij ook vaak voetballende elftallen hebben. En we waren hier ook tegen opgewassen. We werkten hard en kwamen telkens voor. Tot 10 minuten voor tijd konden wij een 3-2 voorsprong vasthouden. Helaas moesten wij hierna onze meerdere erkennen in Excelsior’31 en wisten zij met 3-4 te winnen. We verloren, maar met opgeheven hoofd, we werken ergens aan en zien dit per week beter worden.

We gingen werken richting de laatste bekerwedstrijd tegen HHC Hardenberg JO15-1. We wisten al dat dit niet eenvoudig ging worden, maar deze week zat dan ook alles tegen. Drie jongens raakten geblesseerd op de training en met Nelson die nog herstellende is van een gebroken duim werden we hier natuurlijk niet vrolijk van. Dit betekende dat we met vier spelers uit de O15-2 (waarvoor onze dank) afreisden naar Hardenberg. De nadruk bleef hetzelfde en ook de focus op het plan waar we mee bezig zijn bleef ongewijzigd. De wedstrijd ging ons heel redelijk af, waarbij het op voetballend vlak nog wel een heel stuk beter kon, kwamen we wel op een 0-2 voorsprong door doelpunten van Joran en Niek. Hiermee gingen we ook rusten. Na rust bleef het spelbeeld een beetje hetzelfde echter door foutjes in de laatste linie kregen we toch nog 2 (onnodige) tegendoelpunten. Hierdoor speelden we deze laatste bekerwedstrijd met 2-2 gelijk.

We hebben een lastige voorbereiding op de competitie gehad, waarbij we veel moesten incasseren en een duidelijk beeld hebben gekregen van de kwaliteiten van onze selectie. Waar onze verbeter en sterke punten liggen. Nu moeten we er voor zorgen dat we dit kunnen vertalen naar de trainingen en wedstrijden en ons zodoende gaan ontwikkelen. Hoewel de resultaten tegenvielen kijk ik positief terug op deze afgelopen anderhalf maand, de jongens en dame geven niet op en zijn gemotiveerd om te ontwikkelen en presteren. We gaan aankomende week weer lekker trainen en zaterdag start de competitie uit bij PH Almelo JO15-1. We trappen om 10:30 af in Almelo.