Op zaterdag 10 november stond er een echte topper in de 1e klasse-10 op het programma. Koploper Vroomshoopse Boys JO17-1 (15 punten) ontving nummer 3 Den Ham JO17-1 (14 punten). De wedstrijd stond onderleiding van de uitstekend fluitende C. Zandman.

Trainer Gerjan Kosters koos de volgende opstelling:

Op de bank begonnen: Sten Runhart, Damian Kottier en Job Huiting.

Den Ham koos ervoor om Vroomshoop bij de keeper al onder druk te zetten, hierdoor kwam de thuisploeg niet aan voetballen toe. Vroomshoopse Boys zette druk met de voorste 3 aanvallers. Den Ham had hierdoor meer balbezit, maar kon geen uitgespeelde kans creëren. Dit resulteerde in een slordige beginfase van beide kanten, die vooral op het middenveld werd gespeeld. In de 19e minuut stond Stan van Deursen, na een goede steekpass vanuit het middenveld oog in oog met de keeper. Hij koos ervoor om de bal breed te spelen. Lars Paters kon van dichtbij scoren, maar de keeper van VV Den Ham redde goed. Kort later kreeg Den Ham een vrije trap vanaf 30 meter. De bal werd richting goal geschoten en werd in de muur van richting veranderd. Keeper Mark Hanzel had hier geen antwoord meer op, 0-1. Vroomshoopse Boys ging na de 0-1 meer druk zetten op Den Ham. Dit zorgde voor meer kansen. Na een goede opening vanaf links passeerde Mick Rutger zijn directe tegenstander. Zijn schot resulteerde helaas niet in een goal. In de 35e minuut kreeg Vroomshoopse Boys een corner. Koppers Mick Rutgers, Bjorn Jongeneel en Thomas Kleinjan besloten in de 5-meter te gaan staan, om zo de keeper in te sluiten. De bal kwam vanuit de kluts bij Mark Berkhof terecht, die niet nadacht en ineens uithaalde. De bal vloog hard richting de kruising en de keeper kon niet meer keren, 1-1. Dit was tevens de ruststand.

In de eerste helft golfde het spel op en neer en lag het tempo heel hoog. Na de rust begon Vroomshoopse Boys beter. Er werden meer duels gewonnen en de tweede ballen kwamen vooral bij de thuisploeg terecht. Mooi om te zien waren de bikkelharde duels tussen spits Bernd Heersmink en de aanvoerder van Den Ham. In de 56e minuut werd de bal door Mick Rutgers het strafschopgebied ingekopt. Met een listig duwtje was Bernd verlost van zijn directe tegenstander en meteen schoot hij de bal hard met links in de kruising, 2-1. Na deze goal keerde het spelbeeld van de eerste helft weer terug. Veel lange ballen en rommelig spel leverden niet de mooiste wedstrijd om te zien, maar de harde duels lieten wel zien dat het om een echte derby ging. In de laatste 10 minuten ging Den Ham met een extra spits voetballen. De thuisploeg schakelde hierom naar een 5-3-2 formatie en keerde de lange ballen goed. In de omschakeling werden de ingevallen spitsen Job Huiting en Sten Runhart nog een aantal keer gevaarlijk, maar beide teams konden geen goal meer forceren. Eindstand: 2-1 voor Vroomshoopse Boys.

Door deze overwinning behoudt Vroomshoopse Boys JO17-1 de koppositie. Volgende week staat de volgende topper op het programma, dan uit tegen nummer 2 De Zweef JO17-1.