Vroomshoopse Boys MO17D  –  Bergentheim MO17

Bergentheim is voor de Vroomshoopse Boys de laatste jaren toch een beetje een stroeve tegenstander gebleken. De wedstrijden in Bergentheim verliepen vaak emotioneel en beide team zijn qua niveau aan elkaar gewaagd.

Deze week was het nog onzeker of deze wedstrijd vandaag gespeeld kon worden. Juist voor deze wedstrijd zijn de speelsters van de Vroomshoopse Boys al sinds de competitie tot het bot gemotiveerd. Het verloren kampioenschap vorige jaar (naar een discutabele afloop van de wedstrijd). heeft de dames behoorlijk op scherp gezet. Daarom was de stemming uiterst opgetogen toen de wedstrijd door bleek te gaan.

Dat Bergentheim een lastige tegenstander is, wisten we uit de bekerwedstrijd in augustus. Mede doordat we veel speelsters misten (vakantie) verloren we de wedstrijd (door een slechte eerste helft). Vandaag moesten we dus gelijk met onze voltallige selectie met een sterk en snelle opstellingen vroeg op voorsprong komen.

We starten de wedstrijd prima. Ondanks dat enkele speelsters niet 100% fit waren (verkouden / buikklachten) kregen we serie grote mogelijkheden en kansen om op voorsprong te komen. Bergentheim kwam er absoluut niet aan te pas. Bergentheim had gekozen voor een 3-4-2 opstelling. Vooral om de slag op het middenveld te slaan. Slechts twee a drie maal kwam er een uitbraak. De fysiek sterke speelsters van Bergentheim, die ook nog een rappe sprint in de benen hadden, konden helaas niet tot scoren komen. Ook dankzij de wederom prima keepende Geralda Melenberg die als eerste jaar keeper prima werk aflevert. Een prima aanval van de Boys-girls leidt dan uiteindelijk tot het eerste doelpunt. Bente Mulder, momenteel onze topscoorder, rond prima af op het doel van Bergentheim. 1 – 0.  We blijven prima voetballen en slechts af en toe kan Bergentheim onze helft bereiken. Uit een van de spaarzame aanvallen krijgt Bergentheim een corner. Daaruit raakt onze centrale verdedigster de bal niet helemaal goed en lobt de bal schitterend over onze eigen doelvrouw. Een bittere pil voor de Boys-meiden. Achter tegen Bergentheim terwijl we verreweg de betere ploeg waren.

De meiden toonden mentale weerbaarheid. Onveranderd bleven we de aanval zoeken om tot de 2-1 te komen. Dat lukte echter niet voor het fluitsignaal dat zou klinken voor de rust.

Na de rust vervolgden beide ploegen met veel inzet het gevecht. Bergentheim koos voor een iets meer aanvallende opstelling door met 3 spitsen de komen. Hoewel dit niet gelijk tot grote problemen leidde konden de dames van de Boys ook niet gelijk een vuist maken en de wedstrijd beslissen. Vroomshoop kreeg een handvol kansen maar deze werden door verkeerde keuze om zeep geholpen door besluiteloosheid van onszelf. Hoe langer een doelpunt van de Boys-dames uitbleef, hoe meer Bergentheim vertrouwen kreeg. Na een kwartier kantelde de wedstrijd. Bergentheim zetten nogmaals aan en namen het initiatief over uit de wedstrijd. Vroomshoop moest nu laten zien dat we ook verdedigen ons mannetje stonden. Een ware aanvalsgolf van 10 a 15 minuten van de kant van Bergentheim was het gevolg. De kansen werden echter ook door Bergentheim niet benut (schot op de paal was het meest gevaarlijke moment). Met een tegenstander die meer de aanval zocht kregen onze spitsen ook wat meer ruimte. Wat in andere wedstrijden een probleem was (het middenveld dat niet betrokken werd in het spel) werd nu de oplossing. Met het geluk van enkele speelsters die vanuit de verdediging met goede dieptepasses de aanvalsters kunnen bereiken hadden we een gevaarlijke counter mogelijkheid achter de hand.

Met nog 15 minuten te spelen volgde zo’n counter. Joyce Bouwman kon met een lange bal richting de linker vleugel bereikt worden. Op haar weg naar het doel werd ze binnen de 16 meter aan haar arm en schouder getrokken terwijl ze 1 op 1 met de keepster stond. De scheidsrechter twijfelde geen moment en besloot tot een penalty. Tevens kreeg de verdedigster van Bergentheim een tijdstraf. Een zware beslissing maar volgens de regels wel de juiste (persoonlijk vond ik het geven van de penalty een voldoende sanctie). Een belangrijk moment in de wedstrijd. Dit kon en zou waarschijnlijk de beslissende goal gaan worden.

Met met een van MO17’s beste schutters achter de bal zou dit vast lukken. Helaas raakte ze de bal totaal verkeerd waardoor de doelvrouw van Bergentheim eenvoudig de penalty kon stoppen. Achteraf gezien een van de mooiste moment van deze wedstrijd. Van geen enkele speelster van de Vroomshoopse Boys hoorde je een wanklank of commentaar. Gewoon jammer en doorgaan. Dat tekent deze ploeg die echt voor elkaar en het kampioenschap wil vechten.

We rechten nog eenmaal onze rug nu Bergentheim zich gesterkt voelde door de gemiste penalty. De Vroomshoopse Boys gaf geen kans meer weg. We stoorden en gaven veel druk op de bal naar voren waardoor we speelsters van Bergentheim in de fout lieten gaan. Door hard werken en een ijzersterke motivatie gooiden de dames van De Boys de wedstrijd in het slot door uiteindelijk toch 2 maal uiterst koel te scoren. Na 2 maal 40 minuten werd Bergentheim eindelijk weer eens verslagen. Een belangrijke stap om op onze kampioenskoers te blijven. Eindstand 3 – 1.

Trots en met opgeheven hoofd konden we veld 3 verlaten waar op dat moment veel publiek stond voor de volgende wedstrijd. Hopelijk hebben ze kunnen genieten van de laatste 15 minuten van deze prachtige Meidenvoetbal wedstrijd waarin twee ploegen echt aan elkaar gewaagd bleken. Meiden voetbal is zo gek nog niet ! Volgende competitie wedstrijd : 5 november 2016 (uit naar de huidige nummer 2, JVC Dedemsvaart).