Op het sportpark ’t Wilbert van Achiles’12 in Hengelo begon Vroomshoopse Boys op zaterdagavond 5 september bepaald niet sterk tegen de tweedeklasser zondag Achilles’12. Kan te maken hebben met het ongebruikelijke tijdstip van 19.00 uur. Feit is wel dat de thuisclub van trainer en oud-prof Jeffrey de Visscher meteen al enkele grote kansen kreeg. Het was aan de uitblinkende doelman René Kok te danken, dat de Boys niet snel op achterstand kwam.  De bezoekers hadden daarna snel weer de juiste focus te pakken en er kwamen kansen via centrale spits Jos Hutten, linker spits Juliën Derks en centrale verdediger Rutger Schrijver, die net geen doel troffen. Het meeste gevaar van Vroomshoopse Boys kwam van de rechter kant, waar verdediger Jesper Derks steeds weer goed doorkwam. De snelle tegenstoten van de technisch vaardige thuisformatie waren bepaald niet van gevaar ontbloot, maar de Boys-verdediging stond pal.

In de 24ste minuut belandde een uitstekend aangesneden voorzet vanaf rechts van Ramon de Jong bij de tweede paal, maar zowel Leon Dogger als Jos Hutten wisten de keeper van Achilles’12 van dichtbij niet te passeren. Deze scrimmage leidde ook meteen het eind van deze bekerwedstrijd in voor Leon Dogger, die er met een enkelblessure af moest. Bram Hooijer kwam hem vervangen. In de 42ste minuut kwam de Boys ineens met 10 man te staan. Juliën  Derks ging in op een provocatie van de rechter verdediger van  Achilles’12 en maakte een afwerende beweging. Scheidrechter Wijnand Rutgers uit Dinxperlo zag hier echter een slaande beweging in en trok direct rood.

Dat betekende een flinke aderlating voor de bezoekers, die het direct na de rust manmoedig oppakten. De diepgaande Jelle Drees ging diep en kwam oog in oog te staan met de doelmanvan Achiles’12. De middenvelder van de Boys schoot iets te gehaast, waardoor deze kans verloren ging. In de 48ste minuut probeerde Boys-keeper René Kok ver uit zijn doel een dieptepass te onderscheppen. De aanvaller van Achiles’12 was net even sneller bij de bal en opende de score: 1-0. Vroomshoopse Boys probeerde daarna waar mogelijk de bakens te verzeten. De grootste kansen waren echter voor Achiles’12. De paal en puike reddingen van Boys-goalie René Kok voorkwamen een grotere achterstand.

In de 67ste minuut werd Sil Derks voor Jelle Drees gebrachtdoor hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en trainer Henk Harmens. In de 74ste minuut ruimde Patrick Drenthen het veld voor Ernst-Jan Heideman. Het spelbeeld bleef ongewijzigd, waarbij er nog kleine kansen kwamen voor Boys-spits Jos Hutten, die niet tot het gewenste resultaat leidden. Zo floot arbiter Rutgers bij een al met al verdiende  1-0 overwinning voor de thuisploeg af. Het geruime tijd moeten spelen met een man minder was in feite beslissend in een wedstrijd, waarin Vroomshoopse Boys niet op de toppen van haar kunnen speelde.

Op dinsdagavond 8 september wordt er op het Midden in Vriezenveen om 20.15 uur geoefend tegen eersteklasser DOS’37. Op zaterdag 12 september is de laatste testcase voor de competitie met het laatste bekerduel tegen eersteklasser WHC. Om 14.30 wordt in Wezep afgetrapt. Het bekeravontuur zit er nu al op en een stunt zoals in het seizoen 2018-2019 zit er dus deze keer niet in. De geblesseerde spelers Robert Veld, Simon Kempers en Ruben Smedema lijken op de weg terug en het is te hopen dat Leon Dogger ook weer snel kan aansluiten.  Met de geblesseerde Jordy Harms moet de Boys nog wat langer geduld hebben.

In Hengelo werd met de volgende formatie gespeeld: doel: René Kok, achter: Jesper Derks, Rutger Schrijver, Patrick Drenthen (74: Ernst-Jan Heideman) en Robin Drenthen; midden; Jelle Drees (67: Sil Derks), Tom Pierik en Leon Dogger (24: Bram Hooijer); voor; Ramon de Jong, Jos Hutten en Juliën  Derks (tot de 42ste minuut).

Vroomshoopse Boys 2 boekte op De Bosrand een prima 4-2 overwinning op ASC’62 uit Dalfsen. Vroomshoopse Boys 3 is nog kansrijk in de bekercompetitie door uit met 1-1 gelijk te spelen tegen Sparta Enschede 3. Het eerste vrouwenteam van Vroomshoopse Boys moest op De Bosrand na een goed begin met 8-2 haar meerdere erkennen in het vrouwenteam van DOS’37. Vroomshoopse Boys JO19-1 kon het niet bolwerken tegen HHC Hardenberg JO19-1 en verloor thuis met 5-1.

Mooi was het dat er zaterdag voor het eerst volop gevoetbald kon worden op het nieuwe veerkrachtige kunstgrasveld op De Bosrand. De engerlingen hebben daarnaast op de drie natuurgrasvelden door een intensieve aanpak het loodje gelegd, zodat de problemen met die velden tot het verleden behoren.