Op het sportcomplex De Bosrand verraste hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman en zijn technische staf met een jeugdige Boys-formatie in de wedstrijd tegen Enter Vooruit. Basisplaatsen waren er voor de youngsters Levi Aitink en Sten Runhart, terwijl ook Thomas Kleinjan aan de aftrap verscheen. Enter Vooruit heeft de routiniers Wout Velten en Henri Knol in de gelederen, die meer dan twee keer zo oud zijn dan enkele jonge spelers van Vroomshoopse Boys. Robert Veld, Jesper Derks, Jordy Harms en Ton Kunst ontbreken bij de Boys nog door blessures, maar dat verschil aan ervaring was in de beginfase niet te merken. De thuisploeg viel met veel inzet fris en fruitig aan en kreeg ook kansen.

De eerste kwam al na 6 minuten, maar de diep gestuurde centrumspits Levi Aitink stuitte op de uitlopende doelman Teun Nijhof. In de 9e minuut liep Sil Derks bij de thuisploeg bij een ongelukkige botsing een op het oog zware enkelblessure op en hij moest per brancard van het veld. De komst van zijn vervanger  Mats Scholten bracht de gemiddelde leeftijd van de Boys nog verder naar beneden. In de 13e minuut leek de jonge en gretige Boys-formatie loon naar werken te krijgen. De behendige en snelle Juliën Derks kwam goed door op rechts en bood middenvelder Jos Hutten een doelrijpe kans. Keeper Teun Nijhof wist het geplaatste schot uit de rechter beneden hoek te ranselen en in de rebound was Léon Dogger ook niet doeltreffend.

In de fase erna werd veel strijd geleverd door beide teams, maar waren er weinig echte kansen. In de 28ste minuut kwam de bal bij een snelle omschakeling via de kluts bij Job Voortman van Enter Vooruit terecht. Hij kon net zoveel vaart aan de bal geven, die via Boys-doelman René Kok tergend langzaam de doellijn passeerde: 0-1. Dat was een flinke domper voor Vroomshoopse Boys, die toch moedig de aanval bleef zoeken. In de 39ste minuut kon Jos Hutten na een vlot lopende aanval vrij aanleggen, maar weer redde de goalie van Enter Vooruit bekwaam. In de 41ste minuut sloegen de gasten weer toe. Een gesmoord schot van Wout Velten belandde opeens voor de voeten van Henri Knol, die met dit buitenkansje wel raad wist: 0-2. Bij deze stand floot de bekwaam leidende scheidsrechter Semith Kiremit voor het rustsignaal.

Op dat moment was dat een geflatteerde tussenstand waar uiteraard geen speler van Enter Vooruit om maalde. Na de rust voorkwam Boys-doelman René Kok door snel uit te komen dat de gasten nog verder konden uitlopen. VroomshoopseBoys knokte zich naar voren en die instelling werd beloond. In de 57ste minuut belandde een strakke corner van Léon Dogger vanaf rechts bij de tweede paal, die de goed spelende Thomas Kleinjan tot de aansluitingstreffer promoveerde: 1-2. Twee minuten later zette Jos Hutten vanaf rechts scherp voor, maarde voorzet werd door alles en vooral iedereen van de Boys gemist. Na een uur spelen vonden de volgende wissels aan Boys-zijde plaats. De jeugdige Sven Paters maakte als linker verdediger zijn debuut en Jelle Drees kwam ook in het veld. Patrick Drenthen en Thomas Kleinjan werden voor dit tweetal gewisseld. In de 77ste minuut bracht Sten Runhart vanaf links Levi Aitink in stelling, maar de bal wilde er net niet in.

In de 78ste minuut kwamen Ruben Smedema en Bram Hooijer bij de Boys in het veld voor Sten Runhart en Tom Pierik. De druk werd nog meer opgevoerd door de verwoed strijdende thuisploeg, maar de goed georganiseerde verdediging van Enter Vooruit gaf geen echte kansen meer weg. Zo ging Vroomshoopse Boys met 2-1 volop strijdend ten onder tegen Enter Vooruit, waar een gelijkspel meer op z’n plaats was geweest. Het ontbreekt de blauw-gele formatie momenteel aan echte afmakers. Het veldspel was wel minstens een klasse beter dan een week daarvoor uit bij Be Quick Zutphen.

Zo spelend en met de terugkeer van een aantal basiskrachten in het achterhoofd moet er nog veel mogelijk zijn in de resterende 17 wedstrijden van de competitie.

Het is overigens de vraag of er volgende week gevoetbald wordt, want zonder trainen vanwege de coronamatregelen lijkt voetballen op zaterdag ook niet haalbaar. Bovendien is voetballen als bedoeld kijkspel zonder publiek nu niet bepaald iets waar amateurclubs op zitten te wachten.

Tegen Enter Vooruit werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: René Kok; achter: Thomas Kleinjan (60: Jelle Drees), Rutger Schrijver, Sil Derks (9: Mats Scholten) en Patrick Drenthen (60: Sven Paters); midden: Tom Pierik (78: Bram Hooijer), Leon Dogger en Jos Hutten; voor: Juliën Derks. Levi Aitink en Sten Runhart (78: Ruben Smedema).

Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 won thuis overtuigend met 5-1 van Hulzense Boys 2 en de formatie van trainer Edward Wassink kan weer voorzichtig naar boven kijken. Vroomshoopse Boys 3 kwam thuis net iets tekort in de  derby tegen Voorwaarts 2: 3-4. Het Vrouwen 1-team van Vroomshoopse Boys verloor thuis met 4-2 van Vrouwen 4 van HHC Hardenberg. Bij de jeugd won Vroomshoopse Boys JO17-1 uit bij ZAC JO17-1 in Zwolle met 3-1 en bezet nu een keurige vijfde plaats. Het Beltona-belofteteam van de Boys speelde in een attractieve wedstrijd op de Bosran dmet 3-3gelijk tegen de beloften van tweede divisionist HHC Hardenberg. In het beloftenteam met spelers tot en met 21 jaar acteerden bij de Boys acht spelers die jonger zijn dan 18 jaaren dat belooft veel voor de nabije toekomst.

De finale van de grote veiling voor het nieuwe clubhuis van Vroomshoopse Boys is vanwege de coronamaatregelen uitgesteld. Oorspronkelijk was die finale direct na de thuiswedstrijd tegen Enter Vooruit gepland. Nu is die finale van de veiling vastgesteld op zaterdag 8 januari 2022 direct na de nieuwjaarsreceptie.