De toeschouwers op voetbalbolwerk De Werf bij de midweekse competitiewedstrijd op 10 mei tussen Enter Vooruit en Vroomshoopse Boys keken reikhalzend naar deze voetbalontmoeting uit. De affiche Enter Vooruit tegen Enter Vooruit staat steevast garant voor een aantrekkelijk schouwspel. De fanatiek stratende thuisploeg beantwoordde direct aan die verwachtingen. In hoog tempo werd het doel van de gasten gezocht, dat werd verdedigd door de talentvolle 16-jarige B-junior Niels Pierik. Marc Doornbos, de ervaren stand in van de wegens werkzaamheden langere tijd afwezige René Kok moest nu zelf vanwege werkverplichtingen verstek laten gaan.

De jonge debutant zag direct al boven zich de lat trillen na een kopbal van spits Wout Velten van Enter Vooruit. De rebound ging er op wonderbaarlijke wijze niet in voor de withemden, waarbij Vroomshoopse Boys door het oog van de naald kroop. De Enters storm zwakte weer snel af en de mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman namen langzaam maar zeker met verzorgd  combinatievoetbal de regie in handen. Rechter verdediger Tom Pierik kopte de bal uit een corner op de lat en doelpogingen van Jos Hutten, Juliën Derks en Leon Dogger hadden niet het gewenste resultaat. Centrale verdediger Robert Veld leek wel te gaan scoren vanaf 20 meter, maar zijn trap met een mooie curve ging enkele centimeters over het doel van keeper Teun Nijhof.

Enter Vooruit had met snelle aanvallen ook haar mogelijkheden, zonder nu de soeverein spelende Boys-defensie echt in de problemen te brengen. Iedereen had zich min of meer verzoend met een brilstand bij de rust. Daar dacht Sander Jansen van de thuisploeg anders over. Profiterend van de hem geboden ruimte werd door de aanvaller van Enter Vooruit in de 43ste minuut met een indraaiend schot vanaf rechts de doelmond van de Boys gezocht. Doelman Niels Pierik had niet goed zicht op de bal, die verrassend via zijn handen in het doel belandde: 1-0.

Dat was tevens de ruststand en na de thee toog Vroomshoopse Boys direct ten aanval om de opgelopen schade te repareren. In de 51ste minuut leek die aanvallende intentie beloond te worden. Léon Dogger vond met een vrije trap de vrijstaande Jos Hutten, die met een volley richting het schoot. Voor de zekerheid gaf Jordy Harms namens de Boys de bal nog een laatste tikje. De uit balans geraakte keeper Teun Nijhof van Enter Vooruit sloeg de bal met een laatste wanhopige poging van achter de doellijn weer het veld in. Iedereen op de Werf constateerde dat, behalve scheidsrechter Max van der Lei uit Dedemsvaart. De arbiter van dienst stelde vast dat de bal niet in zijn geheel de lijn gepasseerd was en liet doorspelen.

Vroomshoopse Boys moest zich zichtbaar na deze onbegrijpelijke arbitraire beslissing herpakken en dat kostte aanvankelijk wat moeite en tijd. In de 57ste minuut kwam Sil Derks aan de kant van Vroomshoopse Boys Tom Pierik aflossen als rechter vleugelverdediger. Vroomshoopse Boys viel waar dat kon weer aan. Bert Verschoor en Jos Hutten kregen kansen, maar vonden keeper Teun Nijhof op hun weg. In feite was dit ook het verhaal van deze gehele competitie. Vaak is er bij de Boys sprake van volop acceptabel veldspel, dat echter lang niet altijd in doelpunten wordt vertaald.

In de 64ste minuut werden Patrick Drenthen en Bert Verschoor aan Boys-zijde gewisseld voor Jelle Drees en Simon Kempers. Enter Vooruit bracht onder meer routinier Henri Knol in en dat leverde in de 72ste minuut het gewenste resultaat op. Op geraffineerde wijze werd door de door de wol geverfde spits het fysieke contact in het strafschopgebied met de Boys-spelers Simon Kempers en Jelle Drees gezocht. Arbiter van der Lei beloonde die doordachte actie met een penalty. Henri Knol voltrok zelf het vonnis en liet de dappere Boys-keeper Niels Pierik kansloos. Enter Vooruit had de code van het defensief sterke Vroomshoopse Boys gekraakt en verhoogde in de eindfase nog de score. Onder het oplichtende digitale reclamebord langs de hoofdtribune nam Job Voortman de bal met de hand mee om even later te scoren.  Scheidsrechter van der Leij liet het spel weer eens onterecht doorgaan en de thuisploeg pakte dit cadeautje dankbaar uit: 3-0.

In de 87ste minuut beloonde Boys-middenvelder Levi Aitink zijn sterke spel door na een goede loopactie 3-1 aan tekenen. Verder dan deze treffer voor de statistiek liet Enter Vooruit het niet komen. Door deze nederlaag blijft Vroomshoopse Boys middenmoter in de tweede klasse H. Drie punten uit de nog resterende vier duels lijken nog nodig om de competitie zorgeloos af te sluiten. Zaterdag kan daartoe een belangrijke stap gezet worden in IJsselmuiden, waar tegen de plaatselijke voetbaltrots IJVV aangetreden wordt. Mooie actiefoto’s van de wedstrijd Enter Vooruit tegen Vroomshoopse Boys zijn terug te zien op www.henkpluimers.nl

In Enter werd in de volgende samenstelling gespeeld: doel: Niels Pierik; achter: Tom Pierik (57: Sil Derks), Patrick Drenthen (64: Simon Kempers) Robert Veld en Jesper Derks; midden: Jos Hutten, Léon Dogger en Levi Aitink; voor: Juliën Derks,  Jordy Harms en Bert Verschoor (64: Jelle Drees).

Vroomshoopse Boys kon de thuisoverwinning op IJVV 2 geen passend vervolg geven. Op het Lage Veld In Wierden werd dinsdagavond met 3-1 verloren van SVZW 2. Er resten nog drie wedstrijden om de dreigende directe degradatie uit de eerste klasse af te wenden.