Een echte voetbalklassieker kan de wedstrijd van Vroomshoopse Boys tegen Sparta Enschede gerust genoemd worden. Vele malen kwamen de honderdjarige club uit Enschede en de 75-plusser uit Vroomshoop elkaar al tegen. Dat garandeerde doorgaans mooie voetbalgevechten met veel strijd en passie en ook op techniek gebaseerd spel. Al direct na het eerste fluitsignaal van arbiter André Willems uit Zeewolde werd dat beeld bevestigd. De Boys vloog uit de startblokken en direct al had centrumspits Jordy Harms na goed voorbereidend werk van de opgekomen centrale verdediger Jesper Derks de 1-0 op zijn schoen. Dat liep voor de Spartanen net goed af, die zich aanvankelijk vooral tot verdedigen moesten beperken.

De eerste de beste keer dat het team van hoofdtrainer Joost du Gardijn dreigend was, was het meteen raak. Danny Reinders kwam door vanaf de linker kant en zette goed voor. Na een puike redding van Boys-doelman Marc Doornbos op een kiezelhard schot van dichtbij wist routinier Daan Akkerman (42) in de rebound koppend te scoren: 0-1.  Het pleit voor de mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman dat na tegen onverwachte tegenslag weer direct de aanval werd gezocht. Er kwamen doelrijpe kansen, die door Levi Aitink en Juliën Derks niet werden verzilverd. Met kunst- en vliegwerk bleef Sparta op de been en zo nu en dan kwamen de gasten er gevaarlijk uit. De Boys-verdediging speelde geconcentreerd en gaf in die fase geen kansen weg.

In de 42ste minuut stuitte de bal dichtbij het strafschopgebied van de Boys tegen de arm van Boys-middenvelder Léon Dogger en arbiter Willems besloot vanwege hands tot een vrije trap voor Sparta. Terwijl de scheidsrechter en Léon Dogger nog in discussie waren over die omstreden beslissing, nam Sparta snel en slim de directe vrije trap. De Boys-defensie was nog niet georganiseerd. Namens Sparta profiteerde Danny Reinders van de wanorde door de vrije trap doeltreffend te verlengen: 0-2. Het wedstrijdbeeld was daardoor op zijn kop gezet, maar efficiëntie is ook een wezenlijk onderdeel van het voetbal. In de 46ste minuut was het een mirakel dat na een scrimmage met meerdere inzetten niet werd gescoord door de thuisploeg, zodat met een 0-2 stand werd gerust.

In de tweede helft ging Vroomshoopse Boys verder waar het voor rust mee geëindigd was. Het aanvallende spel leverde in de 53ste minuut de eerste treffer op. Jos Hutten ontsnapte met een fraaie individuele actie op rechts en zijn voorzet werd door Jordy Harms op de juiste waarde geschat: 1-2. Drie minuten later bracht Levi Aitink ploeggenoot Jos Hutten in stelling, maar de vleugelspits schoot de bal van dichtbij naast. Een spervuur aan aanvallen van de thuisploeg volgde en het enthousiaste publiek ging er helemaal achter staan. Goed keeperswerk van Bryan Jonkers en het nodige fortuin hielden Sparta Enschede vooralsnog in leven.

Toen ondanks het veldoverwicht het offensief wat leek te verflauwen, werd er in de 75ste minuut aanvallend gewisseld aan Boys-zijde. De centrale verdediger Patrick Drenthen en de verdedigende middenvelder Jelle Drees werden vervangen door de offensief ingestelde Bert Verschoor en Mats Scholten. Het tempo werd weer opgeschroefd door de thuisploeg. De gasten verdedigden alleen nog maar en kwamen vrijwel niet meer over de middenlijn. In de 88ste minuut kwam de bekroning voor de positieve spelopvatting en de duelkracht van de thuisploeg. Juliën Derks zette hard voor vanaf rechts en Bert Verschoor liet vanaf dichtbij keeper Bryan Jonkers kansloos : 2-2.

Het aangeslagen en moegestreden Sparta Enschede moest daarna alle zeilen bijzetten om een nederlaag te voorkomen.De withemden uit Enschede eindigden met een tiental vanwege twee gele kaarten, dus een rode kaart, in de slotfase voor linker verdediger Koen Kremers. Léon Dogger, Bert Verschoor en Jos Hutten waren namens de thuisploeg tijdens een verwoed slotoffensief nog dichtbij de verdiende 3-2. Een overwinning bleef uit, wel klonk er een applaus van de Boys-supporters voor de puike prestatie van hun favorieten.

Vroomshoopse Boys had veerkracht getoond na tegenslagen en had zich met name in de tweede helft van haar beste kant laten zien tegen de nummer 4. van de tweede klasse H. Zaterdag is er weer een thuiswedstrijd op de Bosrand, dan tegen ZAC uit Zwolle, dat op één punt achterstand op de Boys en een wedstrijd minder de zevende plaats op de ranglijst bezet.

Tegen Sparta werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Marc Doornbos; achter: Sil Derks, Patrick Drenthen (75: Mats Scholten), Jesper Derks en Tom Pierik; midden: Levi Aitink, Jelle Drees (75: Bert Verschoor) en Léon Dogger; voor: Jos Hutten, Jordy Harms en Juliën Derks.

De toch al benarde situatie van Vroomshoopse Boys 2 in de eerste klasse is er niet beter op geworden door een 4-1 thuisnederlaag tegen Sparta Enschede 2.  Middenmoter Vroomshoopse Boys 3 deed het beter door in Westerhaar-Vriezenveensewijk met 3-1 te winnen van vv Voorwaarts 2. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys JO19-1 haalde de afgelopen week in met enkele avondwedstrijden op de Bosrand. Tegen Stevo JO19-1 uit Geesteren werd met 3-1 verloren en tegen MVV JO19-1 uit Harbrinkhoek werd een 4-1 overwinning behaald.