Verrassend veel toeschouwers waren op dinsdagavond 15 maart afgekomen op de inhaalwedstrijd van Vroomshoopse Boys thuis op De Bosrand tegen IJVV uit IJsselmuiden. De gasten staan knap vierde op de ranglijst van de tweede klasse H. van het district Oost van het zaterdagvoetbal. De thuisclub had de punten hard nodig om uit de gevarenzone te komen. Hooftrainer Jan-Peter Jonkman moest een ware puzzel leggen om zijn basisformatie samen te stellen. Naast de geschorste Ramon de Jong ontbraken door blessures Jordy Harms, JuliënDerks, Ton Kunst, Bert Verschoor en Bram Hooijer op het appel, terwijl de van een blessure terugkomende Jesper Derks niet vanaf het beginsignaal inzetbaar was. Voor het overige zaten een aantal jeugdspelers van J019 en J017 naast de technische staf op de bank. Thomas Kleinjan keerde als rechter verdediger terug in het elftal, terwijl jeugdspeler Levi Aiting als centrumspits zijn opwachting maakte.

In de eerste helft was de wedstrijd in evenwicht met aanvankelijk wat kleine kansen met vooral schoten van afstand aan beide kanten. De solide defensies stonden aan beide kanten organisatorisch goed met aan het hoofd de prima keepers René Kok van Vroomshoopse Boys en Albert Jan Meuleman van IJVV. Bij de gasten kwam het meeste  gevaar van de technisch bekwame Luc Kalte.

De thuisploeg moest het vooral van een sterk collectief hebben met echt Boys-DNA: strijdlust en onverzettelijkheid. Op slag van rust leek die instelling en winnaarsmentaliteit van de Boys beloond te worden. Een strakke corner van Léon Dogger werd van dichtbij snoeihard ingekopt door Jos Hutten, maar keeper Albert-Jan Meuleman redde fabuleus. De direct daarop volgende scrimmage leverde net geen doelpunt op voor de thuisploeg. Daardoor prijkte er een ruststand van 0-0 op het elektronisch scorebord.

In de tweede helft zocht Vroomshoopse Boys nadrukkelijker het doel van IJVV en was het opvallend hoeveel persoonlijke duels werden gewonnen door de blauw-gele formatie. In de 55ste minuut werd deze speelwijze beloond. Een perfecte crosspass over afstand van Tom Pierik bereikte rechter spits Ernst-Jan Heideman. Zijn afgemeten voorzet werd knap binnen getikt door Levi Aitink: 1-0. De grensrechter van IJVV had als enige op de Bosrand buitenspel gezien. Dat vlagsignaal werd door de goed leidende arbiter Peter Hulsmeijers uit Oldenzaal gedecideerd weggewoven. De scheidrechter gaf IJVV-trainer Emiel Diender geel, toen die al te nadrukkelijk in woord en gebaar de beslissingen van de arbiter aanvocht.

IJVV probeerde daarna de bakens te verzetten, maar de uitstekende gepositioneerde Boys-verdediging gaf geen krimp. Aan de andere kant waren de snelle aanvallen van de Boys zeker niet van gevaar ontbloot. Jos Hutten en Levi Aitink waren dichtbij de 0-2, maar konden het doel net niet vinden. In de 70ste minuut kon de aangeslagen Tom Pierik niet verder en vierde Jesper Derks zijn rentree na blessureleed. Vijf minuten later werd Ernst-Jan Heideman vervangen door het jonge talent Sten Runhart.

De gasten gooiden daarna alles op de aanval, maar konden geen potten meer breken door de duelkracht en vastberadenheid van de thuisploeg. Het laatste fluitsignaal klonk de spelers, staf en de Boys-aanhang als muziek in de oren en al met al was deze zwaarbevochten 1-0 overwinning verdiend. Deze overwinning biedt perspectief voor het nog lange restant van deze competitie, te beginnen zaterdag tegen directe concurrent De Esch uit Oldenzaal. Meerdere geblesseerde en geschorste spelers komen naar verwachting snel terug en een bredere selectie is alleen maar prettig.

Er werd tegen IJVV in de volgende opstelling gespeeld; doel: René Kok; achter: Thomas Kleinjan, Patrick Drenthen,  Robert Veld en Tom Pierik (70: Jesper Derks); midden: Léon Dogger, Jelle Drees en Jos Hutten; voor: Ernst-Jan Heideman (75; Sten Runhart), Levi Aitink en Sil Derks.

Vroomshoopse Boys 2 kon het dinsdagavond in Enschede niet bolwerken tegen Sparta 2 en verloor met 2-0.