Zonder de geblesseerde sterkhouders Jesper Derks en Jordy Harms trad Vroomshoopse Boys op sportpark De Weschterikin Oldenzaal aan tegen medekoploper De Esch. De vervangers waren Robin Drenthen en Ruben Smedema, die met hun ploeggenoten direct al vol aan de bak moesten. De gedreventhuisformatie van de 24-jarige trainer-coach Bas van der Wal gaf vanaf het beginsignaal vol gas en het werd aanvankelijk een echte vechtwedstrijd. De geroutineerde scheidsrechter O’Brien uit Zeewolde leidde alles in goede banen en sportief spel hield de overhand.

Het spel speelde zich in de openingsfase vooral op het middenveld af. In de 16e minuut werd de patstelling doorbroken door een doelpunt van de Boys. Aan de linkerkant van het veld vonden middenvelder Tom Pierik en linkerspits Juliën Derks elkaar met een snelle combinatie.

Tekst gaat verder onder deze foto

Het was Tom Pierik die met een hard schot in de rechter beneden hoek keeper Lars Iepema het nakijken gaf: 0-1. De gele kanaries uit Oldenzaal vlogen waar dat dat kon uit en dat had succes in de 24ste minuut. Vanaf rechts zette Timon Dreierink voor en de vrijstaande Tomas Elbersen kopte de bal vanaf links diagonaal in de verre rechter hoek binnen: 1-1.

In de 27ste minuut mocht Robert Veld namens de Boys uit een vrije trap van ruim 20 meter aanleggen, maar het harde schot werd vakkundig gepareerd door de goalie van De Esch. In de 40ste minuut ontsnapte Juliën Derks aan de aandacht van de verdediging van De Esch en hij kon slechts met een onreglementaire overtreding met als logische consequentie een gele kaart afgestopt worden door een verdediger van De Esch. In de 43ste minuut leek de thuisploeg op voorsprong te komen. Via de alert reagerende Boys-doelman René Kok belandde de inzet van dichtbij van Darryl Westhof op de onderkant van de lat. Ook bij de rebound was de Boys-goalie de overtuigende winnaar. Daardoor werd gerust met en 1-1 stand, die op dat moment de veldverhouding goed weergaf.

Na de thee zette De Esch de Boys direct onder druk met enkele corners, maar na 5 minuten luwde het offensief van de thuisploeg. Vroomshoopse Boys kwam goed voetballend steeds beter in haar spel en de thuisploeg moest terug. Er kwamen kansen voor de bezoekers, maar het vizier was nog niet goed afgestemd. In de 71ste minuut kwam de 18-jarige Sten Runhart in het veld voor de hard werkende centrumspits Sil Derks.

tekst gaat verder onder deze foto

De druk werd nog meer opgevoerd door Vroomshoopse Boys en in de 76ste minuut was aanvoerder Jos Hutten met een geplaatste kopbal al dichtbij de 1-2. De Esch-keeper Lars Iepma stopte de bal op prima wijze. In 78ste minuut maakte de 17-jarige Mats Scholten zijn debuut in de hoofdmacht van de Boys en hij verving rechterspits Ruben Smedema.

In de 80ste minuut gebeurde datgene, waar de Boys recht op had. Juliën Derks bereikte met een prima voorzet vanaf rechts Jos Hutten, die onberispelijk en hard raak kopte: 1-2. In de 84ste minuut volgde de laatste oprisping van het moegestreden De Esch, maar door snel uitkomen verijdelde Boys-doelmanRené Kok de gelijkmaker.

In de 86ste minuut werd de wedstrijd in het slot gegooid. Bij een snelle aanval over meerdere schijven was het weer JuliënDerks die een assist afleverde en Sten Runhart rondde beheerst af: 1-3. De Esch had niet meer het vermorgen iets terug te doen en zo eindigde deze wedstrijd op basis van een sterke tweede helft in een verdiende 3-1 overwinning voor Vroomshoopse Boys. Een gedeelde vijfde plaats op deranglijst in de tweede klasse H. van district Oost is daarvan het gevolg. Zaterdag wordt door de mannen van hoofdtrainer Jan-Peter Jonkman thuis op De Bosrand aangetreden tegen Be Quick’28 uit Zwolle dat momenteel de 8e plaats bezet.

In Oldenzaal werd in de volgende opstelling  gespeeld: doel: René Kok; achter: Robin Drenthen, Rutger Schrijver, Robert Veld en Simon Kempers; midden: Léon Dogger, Jos Hutten en Tom Pierik; voor: Ruben Smedema (78: Mats Scholten), Sil Derks (71: Sten Runhart) en Juliën Derks.

Door de herfstvakantie kwamen weinig Boys-teams in actie. Vroomshoopse Boys 2 speelde wel en kon het in Kampen niet bolwerken tegen DOS (3-0).