De Hammer clubarchivaris Jan D. Lindenhovius wijdde er aan de vooravond van de wedstrijd tussen vv Den Ham en Vroomshoopse Boys een mooi gedicht aan op de website van vv Den Ham. Na 72 jaar moest de ban eindelijk maar eens worden gebroken ten gunste van vv Den Ham. In deze 17eontmoeting op de Rohorst, ook wel liefkozend de moeder aller derby’s genoemd, moest geschiedenis worden geschreven door de brigade van trainer Walter Weghorst.

Op de Bosrand was zijn team eerder dit seizoen met 2-1 de gelukkigste en dat smaakte naar meer. Toen de eerste omwentelingen voor de meer dan duizend ook van het lentezonnetje genietende toeschouwers achter de rug waren, waren het echter de bezoekers die het ritme en het verloop van de ze derby bepaalden. De Boys was scherper in de persoonlijke duels, was rustiger aan de bal en zuiverder in de passing. Na een wat nerveuze opening met aan beide kanten enkele kleine schietkansen werd het team van Jan-Peter Jonkman steeds sterker. De flankspelers Juliën Derks en Ernst-Jan Heideman waren steeds aanspeelbaar en stichtten doorlopend gevaar met goede loop- en passeeracties.

In de 20e minuut werd de aanvallende speelwijze van de Boys beloond. Ernst-Jan Heideman betrok meerdere medespelers in even snelle als fraaie combinatie, waarna Jos Hutten de bal gedecideerd binnen tikte: 0-1. De geschrokken Hammer formatie toonde veel goede wil, maar stuitte keer op keer op het solide middenveld en de uiterst geconcentreerd spelende Boys-defensie, die geen krimp gaven. In de 40ste minuut werd Julien Derks weer eens vrij gespeeld aan de linkerkant. Overzicht werd behouden en de 17-jarige Levi Aitink stond al klaar om na de perfecte passing van Juliën Derks vanaf de achterlijn doelman Tom Pekkeriet van dichtbij kansloos te laten: 0-2. De achter het doel met blauw-gele vlaggen en spandoeken uitgeruste jonge Boys-aanhang kon de vreugde niet op bij deze tweede treffer van de Boys. evenals de overige Boys-supporters. Met die dik verdiende voorspong voor de Boys werd gerust.

Na de thee moesten meerdere verse krachten de aangeslagen thuisploeg van nieuwe energie voorzien. Dat leek eerst te lukken en meteen werd vol gas gegeven door het nu wel fel aanvallend vv Den Ham, dat steeds meer va-banque ging spelen. In de 49ste minuut leidde die hernieuwde dadendrangvan de blauw-witten tot een unieke kans vanaf de penaltystip. Een keiharde inzet vanaf rechts spatte uiteen op een muur van Boys-spelers. De jonge en talentvolle arbiter Nicholas Henonuit Wageningen oordeelde dat er opzettelijk hands gemaakt was door Boys-verdediger Sil Derks: penalty voor vv Den Ham.

De ervaren Luuk Kuiper ging namens vv Den Ham achter de bal staan, maar zag zijn inzet op katachtige wijze klemvast gepakt worden door Boys-doelman René Kok.  Even later moest de ervaren Boys-goalie weer handelend optreden bij een vlammend schot van dichtbij en dat gebeurde weer op prima wijze.  Het was net alsof vanaf dat moment de spelers van vv Den Ham er niet meer echt in geloofden. Dat kwam ook zeker doordat de voorbeeldig strijdende Boys-spelers geen centimeter ruimte weggaven. Linker  verdediger Sil Derks werd in de 54ste minuut vervangen door Simon Kempers, die na langer blessureleed zijn rentree vierde.

Waar dat kon werd door de Boys de aanval de ruimte achter de verdedigende linie van vv Den Ham gezocht. Juliën Derks  en Jos Hutten hadden de 0-3 op hun schoen maar lieten vv Den Ham nog even optisch in leven.

In de 72ste minuut werd Ernst-Jan Heideman vervangen door Ton Kunst. In de 82ste minuut kwam aan Boys-zijde Bert Verschoor voor Levi Aiting. Vroomshoopse Boys bleef de bovenliggende partij en dat leverde nog een doelpunt op.

Via Bert Verschoor en Juliën Derks kwam de bal bij de vrijstaande Jos Hutten, die leek te gaan scoren. Dat verijdeldede Hammer verdediger Michiel Schurink te koste van een rode kaart en een penalty. Léon Dogger bleef rustig en klopte op beheerste wijze doelman Pekkeriet: 0-3. Mooi was dat de Boys-spelers deze treffer uitgebreid vierden bij toeschouwer Rutger Schrijver, die eerder dit seizoen door een hardnekkige blessure zijn imponerende voetballoopbaan in het eerste elftal van de Boys noodgedwongen moest beëindigen.

Met de stand van 0-3 werd afgefloten door arbiter Henon ineen derby, die volkomen verdiend en overtuigend door Vroomshoopse Boys werd gewonnen. Jan D. Lindenhovius kan er zo het volgend seizoen weer een toepasselijk gedicht over schrijven, mits beide teams zich handhaven op dit twee klasse-niveau. Vroomshoopse Boys lijkt de weg naar boven te hebben gevonden met fris en overtuigend combinatievoetbal. De achtste plaats op de ranglijst en een achterstand op zowel vv Den Ham als PH Almelo van een punt met een wedstrijdminder gespeeld, biedt perspectief.

Zaterdag wordt er thuis aangetreden tegen hekensluiter Be Quick Zutphen, waarvan eerder dit seizoen uit nog met 1-0 werd verloren, Alle hens aan dek dus en datzelfde geldt voorde inhaalwedstrijd op de Bosrand tegen naaste concurrent ZVV De Esch uit Oldenzaal, die op dinsdagavond 5 april wordt gespeeld.

Er werd in Den Ham in de volgende opstelling gespeeld; doel; René Kok; achter: Jesper Derks, Patrick Drenthen, Robert Veld en Sil Derks (54: Simon Kempers) ; midden: Levi Aitink(82: Bert Verschoor), Jelle Drees en Léon Dogger; voor Ernst-Jan Heideman (72: Ton Kunst), Jos Hutten en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys 2 deed in Gramsbergen zijn plicht en won met 2-1 van rode lantaarndrager SV Gramsbergen 2 op weg naar handhaving in de eerste klasse. Het Vrouwen 1-team van de Boys bleek een maatje te klein voor de Vrouwen van DOS’37: 0-4. Bij de jeugd boekte Vroomshoopse Boys JO17-1 een knappe 5-1 uitoverwinning bij PH Almelo JO17-1.