Een affiche op de Bosrand in Vroomshoop. Namelijk hoofdklasser Berkum 2 kwam op bezoek voor de eerste knock-out ronde van de beker. Een doordeweekse lichtwedstrijd aangezien Berkum in de weekenden nog competitie speelt. Met een touringcar kwam Berkum 2 rond 19:00 ons sportpark op gereden. Het derde tot noch toe ongeslagen in de derde klasse G en bekercompetitie. Berkum daarentegen was tweede geworden in de A-selectie groepsfase wat hen recht gaf op de eerste knock-out in de B-selectie fase. In de competitie staan zij op een knappe tweede plaats met drie gewonnen en 1 verloren wedstrijd.

Dat het een uitdaging van formaat ging worden was bekend voor de mannen van het derde maar dit wilde niet zeggen dat ze er niet alles aan gingen doen. Uitgaande van hun eigen kracht gingen ze met een positieve instelling de wedstrijd in. Om 20:00 werd er onder leiding van M.C Westra afgetrapt door Berkum 2.

Berkum besloot geen druk te zetten op de achterhoede van het derde waardoor het opbouwen bij het derde eenvoudig verliep. Berkum wilde er graag uitkomen via hun snelle aanvallers en balvaardige middenvelders. Het derde besloot op dit moment niet door te stappen om de laatste linie intact te houden en te kunnen anticiperen op de snelle aanvallers. Toch in het eerste kwartier ontsnapten de snelle aanvallers enkele keren aan de verdedigers van het derde. Met een grote kans tot gevolg waarbij de spits een bal voor het intikken had maar deze mistte. Hierna herpakte het derde zich en kreeg zowaar de overhand. Berkum probeerde druk te zetten maar het derde kon telkens een speler vrijspelen waardoor zij onder de druk uit voetbalden. Dit zorgde ook voor kansen voor het derde waarbij Vincent 1 op 1 kwam met de keeper maar faalde. Vlak hierna werd Vincent binnen de zestien duidelijk onderuit getrokken maar de overigens goed fluitende scheidsrechter besloot dit als geen overtreding. Na ongeveer 30 minuten voetballen kreeg het derde een domper te verduren. De sterk spelende middenvelder Danny kwam in duel en raakte geblesseerd. Dennis kwam binnen de lijnen en Thimo schoof door naar het middenveld. Enkele minuten voor rust kreeg Niek nog een grote kans na een goede pass achter de laatste lijn van Justin. Niek schoot ineens maar de bal vloog naast.

In de rust heerste er positiviteit. Het derde stond nog steeds op 0-0 en hadden kansen gehad om te scoren. Het was nu echter zaak om deze kansen om te zetten in doelpunten. De aanvallers kregen complimenten voor de vele meters die zij maakten. Maar we waren er nog niet we moesten er voor zorgen dat we nog een helft dezelfde arbeid gingen leveren om eventueel wel te kunnen stunten hier.

Na rust had Berkum besloten om het derde vast te zetten in de opbouw waardoor keeper Bart vaak de lange bal moest hanteren en er rond de middenlijn een duel om de tweede bal ontstond. Maar het derde stond goed en gaf weinig weg en hoopten om via de uitvallen de kansen te creëeren om te kunnen scoren. En deze uitval kwam er, Vincent werd diep gestuurd en ging de zestien binnen. Hier binnen werd hij onreglementair neergelegd en verdiende hiermee een strafschop. Niek ging achter de bal staan en schoot de bal in de andere hoek dan de keeper koos en zette zo het derde op een 1-0 voorsprong. Het derde uiteraard in extase en het was zaak om de boel dicht te houden. Maar vlak hierna ging de keeper van Berkum volledig in de fout en speelde Niek in de voeten, Niek kon doorlopen in een 1 op 1 met de keeper en faalde niet en schoot zo de 2-0 binnen. Een perfecte uitgangspositie, maar het derde hield elkaar scherp en wilde er met zijn allen voor strijden om deze wedstrijd over de streep te trekken. Berkum ging meer naar voren drukken en bij het derde heerste er een over mijn lijk mentaliteit en veel duels gingen dan ook gewonnen. Het voetballende aspect was nu even voorbij bij het derde en besloot het zekere voor het onzekere te nemen door regelmatig de bal flink weg te roeien in de goede hoop dat de aanvallers er wat mee konden, en zo niet dan kon het derde weer gaan staan in de organisatie. Toch kreeg het derde nog de 2-1 tegen een corner werd weggekopt door Justin maar op rand zestien stond een speler van Berkum die de bal ineens binnenkant paal binnenschoot. Onhoudbaar en een tegengoal waar het derde weinig aan kon doen, gewoon knap ingeschoten. Maar de strijdt was nu weer terug, Berkum geloofde er weer in en ging aanvallend wisselen. De druk was groot en het derde kon er geen voetbal meer in krijgen het was dus alle hens aan dek voor het derde. Hoe dan ook deze voorsprong mochten ze niet meer verspelen. Maar het leek nog even mis te gaan twee spelers kwamen 1 op 1 met Bart. Maar Bart kwam goed van zijn lijn en zorgde ervoor dat de bal via hem bij de andere speler terecht kwam die buitenspel stond. Het doelpunt werd dus terecht afgekeurd. Vlak hierna in de absolute blessuretijd had het derde nog kracht voor een uitval en de bal kwam via Bart-Jan die een goede voorzet gaf terecht bij Roy die de 3-1 binnen knalde! Het was gedaan het derde kon met dit doelpunt zeker zijn van een plek in de tweede knock-out. Er werd een klein feestje gevierd in de hoek met Roy die begon met een buikschuiver en de verhalen gaan rond dat hij nog steeds niet is gestopt met glijden.

Een prachtige overwinning puur op karakter en wilskracht waarvoor mijn complimenten. Het derde heeft keihard gewerkt en stond er als een team waarbij iedereen er alles aan wilde doen om de wedstrijd te winnen. Geweldig teamresultaat!

Aanstaande zaterdag is het derde vrij van de competitie maar speelt dan een oefenwedstrijd in Nijverdal tegen SVVN 2 om 14:30.

Er werd gespeeld in de volgende opstelling; 1. Bart Jans, 2. Justin Dommerholt, 3. Alexander Fokkert, 4. Thimo Elzinga, 5. Tony Toerse, 6. Danny Ribberink (’30 Dennis Valk), 7. Vincent de Vries, 8. Ruben Smedema, 9. Roy Kuilder, 10. Bart-Jan Staman, 11. Niek Staarman, 12. Rick van Dijk, 13. Tom Bouwman, 15. Johan Diek.