Een perfecte organisatie bestaat niet en fouten zijn menselijk. Met dit gegeven in het achterhoofd kun je met respect iemand duidelijk maken dat het in bepaalde gevallen anders kan. Een sprekend (of soms ook schreeuwend) voorbeeld is het gedrag van bepaalde ouders en supporters langs de lijn. Gelukkig zijn die qua aantal beperkt, maar toch. Die fanatiekelingen hebben niet zelden de focus op één ding: winnen ten koste van alles. Tegen hen wil ik zeggen: wedstrijden winnen is en blijft mooi, maar vergeet niet dat we bij onze jeugd voor alles met opleiden bezig zijn. En sta er ook bij stil ook dat respect voor tegenstanders en ook de scheidsrechters bij Vroomshoopse Boys hoog in het vaandel staat.

Als je iemand corrigeert of hem of haar aanspreekt, doe dat op een beheerste wijze. De toon maakt de muziek. En ook: zeg dat rechtstreeks en open en eerlijk tegen diegene, van wie je denkt dat die in de fout gaat. Praten met iemand is altijd beter dan oordelen over iemand.

Dan het uitdelen van complimenten, niet bepaald het sterkste punt  in onze leefomgeving. Je maakt het als vrijwilliger helaas wel eens mee dat vele goede zaken onbewust en helaas ook bewust niet worden benoemd.  Dan loert men als het ware op dat ene foutje, dat sterk wordt uitvergroot. Dat leidt tot niets, werkt altijd contraproductief en zorgt alleen maar voor negatieve energie.

Het kan ook anders en veel beter. Deel eens een compliment uit aan een ander. Weet wel: een schouderklopje zorgt nooit voor een blessure! We mogen bij Vroomshoopse Boys trots zijn op onze vele vrijwilligers, die zich met hart en ziel voor onze mooie club inzetten. Geef hen eens een compliment. Als je ziet wat onze oudere jeugd voor de jongere jeugd bij de Boys doet, petje af. Als je constateert hoe verschillende senioren zich al jarenlang inzetten voor de Boys, uit de kunst.

Het initiatief van de vrijwilligerscommissie om elke maand en vrijwilliger of en groep vrijwilligers in het zonnetje te zetten, is een goede zaak. Samen vormen de vrijwilligers immers het stevige fundament van onze vereniging, waarbij elke schakel van die blauw-gele ketting even belangrijk is. Daarom een compliment aan al onze vrijwilligers, zij verdienen het.