Aan mij de eer om  deze maand de laatste regel van  RESPECT nader toe te lichten op de website.

De T is de laatste letter van het woord RESPECT.  Die  T staat voor Trots.  Trots op onze schone en opgeruimde accommodatie, zo staat het aangegeven.  Uiteraard moeten en kunnen we hier trots op zijn, denk behalve en de velden, ook aan de kantine en de kleedkamers, maar ik wil het nu toch wat ruimer zien.

Zoals al vermeld de T is de laatste letter van het woord RESPECT maar dit niet alleen. Ik ben van mening dat het woord Trots binnen onze vereniging  nog meer tot uiting kan komen. Jammer, want we doen ons zelf te kort en benoemen niet dan hoe we er eigenlijk wel over denken.

De Boys familie kan best kritisch zijn. Op zich niets mis mee, als het maar met een positieve intentie gebeurt. Je kunt zaken noemen die beter kunnen, maar draag dan ook ideeën aan om een concreet iets te verbeteren of nog beter: doe er zelf wat aan. Dat is constructief meedenken én  meedoen.

Als je onze vereniging vergelijkt met andere voetbalclubs, zijn er vele zaken de zaken waarop we oprecht Trots mogen zijn: een florerende voetbalvereniging  met een fantastische jeugdopleiding. En ook: Een mooi sportpark en heel veel betrokken vrijwilligers.

Natuurlijk zijn er zaken die beter kunnen en wellicht ook  beter moeten. Maar laten we dit soort zaken zien als een uitdaging waar we met ons allen de schouders onder gaan zetten.  Klaagzangen leveren op zich niets op en daarbij geldt ook nog: in plaats van te kakelen kun je beter eieren leggen. Als we bij de juiste mensen en commissies zaken bespreekbaar maken, is er veel; gewonnen. Zie daarvoor de jaarlijkse informatiegids en het organisatie-overzicht op onze website.

Daarbij wil ik ook aantekenen dat een ieder die lid is van onze vereniging zich ook bewust moet zijn van datgene hij/zij onze vereniging biedt.  We mogen van onze leden verwachten dat een ieder zijn of haar bijdrage levert. Kritisch aan de kant staan is eigenlijk geen optie voor een actief lid.

Gelukkig heb ik ook tijdens de laatste nieuwjaarsreceptie op 6 januari 2018 en ook bij andere gelegenheden gemerkt dat dit besef er bij veel van onze leden is en zij ook bereid zijn om hun daadwerkelijk steentje bij te dragen. Hierbij willen de vrijwilligerscommissie, het bestuur en de jeugdcommissie uitgaan  van de competenties en de interesses van iedere vrijwilligers. De juiste mensen voor de juiste taken, daar gaat het om.

Laten we teruggaan naar de kern van de zevende gedragsregel en van deze bijdrage vanuit de werkgroep Respect. Laten we dit jaar allen vooral op een positieve manier naar onze vereniging kijken en Trots zijn op onze  prachtige club Vroomshoopse Boys.  Als we dat samen doen kan het niet anders of in schrijf aan het eind van dit jaar een mooi artikel. Dan kan ik met Trots vermelden, dat de leden van Vroomshoopse Boys het woord Trots uitstralen en uitdragen.

Jan Dogger

namens de werkgroep RESPECT