Afgelopen weekend was het dan zover, het vreemde voetbalseizoen 2021-2022 kwam ten einde. Het seizoen waarin sommige ouders hun kind slechts 1 of 2 keer hebben zien spelen. Het seizoen met het meeste appverkeer ooit, aangezien persoonlijk contact niet of nauwelijks mogelijk was. Maar toch ook het seizoen waarbij we aan het eind elke woensdag en zaterdag 40 kinderen mochten verwelkomen en waarbij op die dagen soms wel 8 trainers in de weer waren om deze jongens en meisjes de beginselen van de mooie voetbalsport bij te brengen en vooral heel veel plezier te laten maken. En dat laatste is volop gelukt. Elke training en wedstrijd zijn er volop foto’s en filmpjes gemaakt en dat plezier voorop staat, was elke keer weer heel duidelijk zichtbaar. Door naar deze jongens en meisjes te kijken, weet je meteen weer waarom je vroeger zelf bent gaan voetballen. Op latere leeftijd wordt winnen steeds belangrijker (voor de één nog meer dan voor de ander) en ook op deze leeftijd willen ze op zaterdag graag de beker winnen, maar voor hen draait het toch vooral om plezier maken met vriendjes.

Als begeleiding vonden wij het belangrijk om ook dit seizoen samen op een leuke manier af te sluiten. Dat deden we op vrijdagavond achter de schermen. Met dank aan school zijn we allemaal inmiddels veel bekender met zoom en teams of welk programma dan ook dan we zouden willen, maar vrijdagavond kwam dat goed uit. Iedere speler had een envelop gekregen met daarin 2 lootjes, 2 bingokaarten en een uitleg over Kahoot.

Met dit programma speelden we een quiz, vanuit de kantine gepresenteerd door Reinier en zijn dochter Lise. Er waren vragen over wiens vaders er in het 1e hebben gespeeld, welke kleur de shirtjes van Zweden bij de F-League hebben en hoe vaak Hans de laatste tijd afwezig is geweest. Daarnaast moesten ze op foto’s spelers en trainers van de F-League herkennen, maar er waren ook vragen over Messi, Ajax, onze koning, Spiderman en Paw Patrol. Uiteindelijk kwam Gijs Westerik als winnaar van deze quiz uit de bus.

Hierna was er een digitale verloting. Alle kinderen hadden 2 lootjes en er werd 5 keer aan het digitale rad gedraaid en net zo vaak enthousiast geschreeuwd als iemand zijn eigen nummer herkende. Datzelfde gold voor de bingo. We speelden voor de volle kaart en dat duurde voor sommige kinderen veel te lang. Lise kreeg regelmatig het verzoek om andere nummers te draaien met de bingomachine die wij van de supportersvereniging mochten lenen, waarvoor dank.

Na een dik uurtje sloten we deze leuke avond af, want de volgende ochtend werd iedereen weer vroeg op De Bosrand verwacht. We startten om 9 uur met een spelletjescircuit, dat heel fanatiek door de kinderen werd afgewerkt. Na een half uur werden ze tot hun verrassing naar de kleedkamer gestuurd, waar ze even later werden opgehaald door scheidsrechter Geerdink. In zijn kielzog vertrokken ze richting het hoofdveld waar ze werden onthaald met een heuse erehaag. De ouders stonden klaar en applaudisseerden luid voor hun helden toen zij het heilige gras van Vroomshoop betraden. Daarna was het snel over met de vriendelijkheden, want er stond een heuse kraker op het programma: de spelers tegen de ouders.

En de ouders hadden een aardig elftal op de been gebracht, maar toch stonden ze binnen de kortste keren met 1-0 achter. De schade werd nog groter toen scheidsrechter Geerdink vader Ekkel en vader Fokkert de rode kaart voorhield toen ze het met elkaar aan de stok kregen. Ook de ouders kregen wel kansen, maar o.a. René Gerrits had zijn vizier (nog) niet op scherp staan. Gerhard Koster had dat wel, hij scoorde prachtig, alleen wel in het verkeerde doel: 2-0 voor de kinderen. Met deze stand werd er gerust. Trainer Freek had genoeg gezien, Hans werd gewisseld en naar de omroepcabine gedirigeerd. Nadat scheidsrechter Geerdink eerst een goal van de ouders volkomen onterecht afkeurde, werd het even later alsnog 2-1. De marge werd echter al snel weer op 2 gezet door een benutte penalty van Savio Lamberink, die Jeroen Bosch kansloos liet. Intussen was ook Giel Westerik met rood van het veld gestuurd en waren er ook nog een stuk of 5 gele kaarten uitgedeeld, uiteraard allemaal aan de ouders. Via René Gerrits kwamen de ouders terug tot 3-2, waarbij vooral zijn heerlijke radslag bij het juichen niet onvermeld mag blijven. Hij schijnt hier nog dagen plezier van te hebben gehad. Tegen het eind van de wedstrijd werd ook Reinier nog van het veld gestuurd na wat positief-kritische opmerkingen richting scheidsrechter Geerdink en hierna schoot Sepp Diek de beslissende 4-2 binnen voor de spelers. Ze hadden gewonnen van hun ouders, want na deze treffer werd er meteen afgefloten.

Er volgde nog koffie en ranja en er was de prijsuitreiking van de vorige avond waarbij geen van de kinderen met lege handen naar huis ging. Siem Meijerink trakteerde nog omdat hij jarig was, onze stagiairs Jowi en Nelson werden bedankt voor bewezen diensten en Mister F-League Freek Drees werd nog in het zonnetje gezet.

Al met al kijken wij terug op 2 zeer geslaagde activiteiten. Aan de foto’s te zien (bedankt Sander), hebben ook de kinderen volop genoten.

De (vele) foto’s volgen binnenkort!