Gisteren speelden we onze 2e competitiewedstrijden in de voorjaarsreeks al om half 11 in Ommen tegen JCO O17-1. Na het gelijke spel van vorige week tegen SVVN O17-1 (0-0) hadden we een beetje een dubbel gevoel, want het gelijke spel was toch wel teleurstellend (maar wel terecht) maar aan de andere kant, 3 maanden geleden verloren we hier nog van met 5-2. Toch hadden we er ons iets meer van voorgesteld.
Vandaag kregen we vandaag op papier een nog lastiger tegenstander:
JCO (combinatie OZC en OVC uit Ommen) O17-1 . Zij waren ongeslagen kampioen geworden in de najaarsreeks (1e klasse) en verloren dit seizoen nog geen enkele competitie- of bekerwedstrijd. Maar we gingen er zeker niet met angst heen, sterker nog, dit soort wedstrijden motiveert ons als trainers alleen maar en voor ons de taak om dit over te brengen op de spelers. Gelukkig hebben we een gemotiveerde groep en gaat dit vrij makkelijk en dus hadden we er alle vertrouwen in, mede omdat we de laatste weken ook echt goed op weg zijn.

Het begin van de wedstrijd viel wat tegen. Na 2x snel achter elkaar onnodig balverlies te hebben geleden, gingen we een duel veel te slap in en maakten we ook nog eens een onnodige overtreding. Dit alles kregen we binnen 10 seconden voor elkaar. 1 seconde na dat slappe begin en de vrije trap tegen, stonden we al met 1-0 achter want de vrije trap die we tegen kregen schoot de spelers van JCO erg knap in de kruising. 1-0 JCO na 3 minuten. Het begin hadden we ons wel anders voorgesteld. JCO deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was (misschien was dat ook wel zo voor hun) maar gelukkig hadden we nog voldoende tijd om de achterstand weg te werken. We lieten we de koppies niet hangen, sterker nog, na het doelpunt van JCO waren we veel en veel sterker. We hadden al afgesproken om niet achteruit te lopen en we probeerden de tegenstander direct onder druk te zetten en dit resulteerde in paniekerig voetbal van JCO dankzij de volle inzet en strijd van onze jongens die er erg kort op zaten. Je kon zien dat de spelers van JCO dit niet gewend waren. De kansen, voor ons, stapelden zich in een hoog tempo op, alleen net zoals in de voorgaande wedstrijden wisten we onszelf niet te belonen. We maakten wel de gelijkmaker, Stan scoorde na een assist van Sten (1-1) maar hadden in de rust toch echt voor moeten staan. Sterker nog, we hadden de wedstrijd al moeten beslissen. Ook de eerste 20 minuten na rust waren we sterker. We zetten als team erg goed druk, kwamen veel in duels en wonnen ook veel duels. De keeper van JCO had een prima trap in de benen en probeerde de bal vaak achter onze laatste linie te leggen, alleen onze verdediging stond prima en onze verdedigers wisten de ballen elke keer goed in te schatten waardoor we daardoor nauwelijks in de problemen kwamen. Het verschil met de eerste helft was dat we de 2e helft een stuk effectiever waren. Sten kwam 2x alleen voor de keeper te staan door 2x een prima pass van zijn maatje Stan, en Sten wist 2x de doelman van JCO te passeren, 1-3 voor ons na 55 minuten spelen. Je kon weer merken dat de spelers van JCO dit niet gewend waren want ze begonnen te schelden te tieren op elkaar, en om eerlijk te zijn hielp dit ook wel bij ze, want de laatste 20 minuten stonden we zwaar onder druk. JCO bracht een extra aanvaller in en we hoopten dat we in de tegenaanvallen toe konden slaan. Zo af en toe kwamen we onder de druk uit maar we verzuimden een paar keer om een overtal situatie uit te spelen. JCO had in de laatste 20 minuten wel veel de bal, maar echt iedereen van ons werkte zich de pleuris waardoor ze nauwelijks gevaarlijk werden. We verdedigen niet alleen met onze verdedigers, maar met het hele team. Alleen uit standaardsituaties kwamen we soms in de problemen en 15 minuten voor tijd kwam JCO ook terug tot 2-3 na een hoekschop. Vlak voor tijd kregen ze nog een enorme kans maar de aanvaller van JCO schoot de bal voor een lege goal over het vangnet. Maar dit had helemaal niet spannend hoeven te zijn als we met name in de eerste helft zelf wat scherper waren geweest in de afwerking. Na 80 minuten floot de scheidsrechter af en zo wonnen we zeer knap en dik verdiend in Ommen van JCO O17-1 met 2-3. Hierdoor verloren ze voor het eerst in 15 wedstrijden en we zijn er wel trots op dat wij de eerste zijn die dit voor elkaar krijgen. Dat gelul van JCO na de wedstrijd dat een gelijkspel terecht was geweest (vanwege die misser vlak voor tijd) is dan ook de grootste onzin. Ze vergeten dan de eerste helft waarin we ze gespaard hebben. Het veldspel was inderdaad gelijkwaardig, maar de kansen waren duidelijk in ons voordeel. En dan de scheidsrechter de schuld gaat geven van de nederlaag terwijl die geen enkele invloed heeft gehad op de uitslag, wat een slap excuus. Dan ben je echt een donderse slechte verliezer!

De manier waarop we vandaag wonnen, was grote klasse, de eerste 60 minuten met goed voetbal en met name de laatste 20 minuten op karakter, inzet, strijd en mede daardoor de dik verdiende 3 punten! De spelers lieten vandaag zien dat de goede voorbereiding geen geluk was en dat we als team echt in alles stappen maken! En zo bewijzen we maar weer eens dat je altijd van iedereen kunt winnen, als de juiste instelling er maar is! KLASSE JONGENS! TROTS!!
3’ 1-0 JCO vrije trap
8’ 1-1 Stan assist Sten