Aan de KNVB is door verzorger Martin Spang namens Vroomshoopse Boys gevraagd om duidelijk te maken in hoeverre (en wanneer) scheenbeschermers moeten worden gebruikt. Het antwoord luidt: altijd, zowel tijdens wedstrijden als trainingen. Dat laatste is formeel niet verplicht, maar wordt wel door de KNVB en in het verlengde door Vroomshoopse Boys voorgeschreven c.q. dringend geadviseerd.

Tijdens het spelen van wedstrijden zijn scheenbeschermers altijd verplicht. Het behoort tot de standaarduitrusting. Zonder scheenbeschermers mag er niet deelgenomen worden. Dat is vastgelegd in de KNVB-reglementen, onderdeel wedstrijdkleding.

Het zou voor verenigingen gewoonte moeten zijn om standaard scheenbeschermers te laten dragen, dus ook tijdens trainingen. Het beperkt nu eenmaal letselschade. Ook met scheenbescherming kun je een been breken, maar dan wordt de ernst van het letsel beperkt.

Ook belangrijk: met het oog op de verzekering en de vergoeding kan dit aanzienlijk schelen. Met zwaarder letsel als gevolg van het niet dragen van scheenbeschermers kan de betreffende speler langer uit de roulatie zijn. Dan zijn er doorgaans ook meer behandelingen nodig voor volledig herstel.

Bovenstaande geldt zeker ook voor senioren: zij zijn wat dit betreft ook een voorbeeld voor de jeugd van de vereniging.

Vroomshoopse Boys besteedt de nodige aandacht aan preventie als het om blessures gaat. Een speciaal blessure, preventie en herstelteam waakt over dit vitale onderdeel. Onder het kopje “Organisatie” kun je op de website zien hoe dat team wordt bemenst.

Voorkomen is beter dan genezen en scheenbeschermers helpen daarbij!