De KNVB maakte afgelopen week de promotie- en degradatieregeling voor het seizoen 2023-2024 voor de standaardteams bekend. Dat vraagt om enige uitleg. Net als vorig seizoen is er sprake van een versterkte degradatieregeling. De KNVB wil vanaf het seizoen 2024-2025 met een nieuwe voetbalpiramide bij de amateurs werken.

Dat betekent dan bij de amateurs onder de beide tweede divisies een mix aan zaterdagclubs en zondagclubs met vier vierde divisies (voorheen hoofdklassen) en dan zoveel mogelijk regionaal getint. Daaronder komen dan 8 eerste klassen, 16 tweede klassen en 32 derde klassen. Daaronder bevinden zich nog een flink aantal vierde en vijfde klassen in het amateurvoetbal.

Om zover te komen is gedurende enkele seizoenen een versterkte degradatie ingevoerd. Het blijft daarom ook in het seizoen 2023-2024 oppassen geblazen om door mindere prestaties  een goede positie binnen de nieuwe voetbalpiramide mis te lopen. Ingaande volgend seizoen is er weer sprake van een ‘normale” degradatieregeling, zoals we dat gewend waren.

Laten we optimistisch beginnen: een kampioenschap in de tweede klasse I. Oost,  de klasse waarin Vroomshoopse Boys uitkomt,  betekent directe promotie naar de eerste klasse. Dat is natuurlijk het mooiste. De drie periodekampioenen spelen nacompetitie om promotie naar de eerste klasse. Dat gaat gebeuren tegen de periodekampioenen van de tweede klasse G. Oost en de ‘herkansers’ van de eerste klassen G. en H. Er wordt in twee poules gespeeld en de beide winnaars daarvan  promoveren.  Dat zou voor de Boys een mooi ‘toetje’ zijn.

Het behalen van de klasseringen 2. tot en met 9. In de tweede klasse I. betekent in elk geval handhaving. Met ander woorden: geen nummer 10 en nog lager eindigen worden betekent in het seizoen 2034-2025 weer verzekerd zijn van de tweede klasse. Daar gaan we zeker voor!

Een 10e, 11e of 12e plaats in de tweede klasse I. betekent nacompetitie om het ‘vege lijf’ te redden. Dan wordt er gespeeld tegen de nummers 9, 10 en 11 van de tweede klasse H. en tegen de periodekampioenen van de klassen 3A, 3B, 3C en 3D. Slechts twee teams overleven uiteindelijk deze nacompetitie, oftewel handhaven zich als tweedeklasser of promoveren vanuit de derde klasse naar de tweede klasse. Dat is natuurlijk een weinig aantrekkelijk vooruitzicht.

Tot slot nog een onvermijdelijke en onafwendbare conclusie voor de nummers 13. en 14. van de tweede klasse I. Dat betekent rechtstreekse degradatie naar de derde klasse. Maar goed, een stap terug zetten kan ook weer later één of  twee stappen vooruit zetten inhouden. Liever niet natuurlijk en we hopen dat Vroomshoopse Boys zich tenminste handhaaft in deze op het oog mooie tweede klasse I. en wie weet wat er nog meer in het vat zit!