Vroomshoopse Boys wint van BWO en doet goede zaken

Het donkere door de lichtbundels gevangen sportpark De Noork in Hengelo lichtte op door een mooie sfeeractie van de thuissupporters bij de wedstrijd van BWO tegen Vroomshoopse Boys. De thuisclub, sinds de oprichting in 1929 een bekende en ook grote club in het zondagvoetbal, maakte niet lang geleden de overstap naar het zaterdagvoetbal. Dit seizoen overtuigt het team van hoofdtrainer Vincent Bilanovioc met prima spel en een klassering in de subtop van de tweede klasse I. is daarvan het gevolg. Vorige week nog werd uit met 2-1 van periodewinnaar SV Nieuwleusen gewonnen.

Toen de rook van de sfeeractie afgelopen zaterdag was opgetrokken, was het het bezoekende Vroomshoopse Boys dat direct de toon aangaf met mooi combinatievoetbal. In de 14e en 15e minuut troffen Ramon de Jong en Juliën Derks namens de Boys net geen doel door goed keeperswerk van Dion Tanke. Even later was het echter BWO, dat uit het niets scoorde. Tom Harbers vond namens BWO met een van richting veranderd schot het net achter doelman Chiel Sickman: 1-0.

Het pleit voor het strijdbare team van hoofdtrainer Robert Bosma dat de draad na deze tegenvaller direct weer opgepakt werd. De bezoekers bleven onveranderd de bovenliggende partij, maar het vizier was vooralsnog niet goed afgesteld. In de 37e minuut kwam de beloning voor het aanvallende spel van de Boys. Net buiten het strafschopgebied mocht middenvelder en aanvoerder Léon Dogger een vrije trap nemen van scheidsrechter Yves Voulon. Dat gebeurde met veel precisie, waardoor de stand naar 1-1 werd getild. Dat was tevens de ruststand.

In de tweede helft zette een energieker BWO meer druk, waardoor de wedstrijd meer in evenwicht kwam. De thuisploeg begon aan te dringen en de bal werd bij een vrije kans op de lat gekegeld. Boys-keeper Chiel Sickman wist enkele keren bekwaam te redden en waar mogelijk kwam de Boys er via omschakelmomenten uit. In de 80ste minuut ruimden bij de gasten Ramon de Jong en Tom Pierik het veld voor Levi Aitink en Nelson Runhart. In de 86ste minuut dwong de doorgebroken Nelson Runhart BWO-keeper Dion Tanke tot een redding met de voet. Een minuut later was het wel raak voor Vroomshoopse Boys. Centrale verdediger Lars Scholten was mee naar voren geslopen en tegen diens keiharde afstandsschot vanaf 25 meter in de bovenhoek was de BWO-keeper compleet kansloos: 1-2. Bekwaam speelde Vroomshoopse Boys daarna deze lastige uitwedstrijd uit en behaalde zo een knappe overwinning op een sterke tegenstander.

Op basis van de sterke eerste helft was die winst verdiend voor het sterke collectief van Vroomshoopse Boys. Op de ranglijst wordt nu een met Oranje Nassau uit Almelo gedeelde tweede plaats ingenomen met een punt  achterstand op koploper ATC’65 uit Hengelo. De laatste wedstrijd voor de winterstop is aanstaande zaterdag thuis op De Bosrand tegen Barbaros, wederom uit Hengelo, dat momenteel een gedeelde zesde plaats bezet.

Tegen BWO werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: Chiel Sickman; achter: Jesper Derks, Lars Scholten, Sven Paters en Simon Kempers; midden: Tom Pierik (80: Levi Aitink), Léon Dogger en Mats Scholten; voor: Sil Derks, Ramon de Jong (80: Nelson Runhart) en Juliën Derks.

Eersteklasser Vroomshoopse Boys 2 speelde uit de derby tegen DOS’37 2 in Vriezenveen. Lang ging het gelijk op, maar uiteindelijk moesten de mannen van trainer Alexander Fokkert een verdiende 3-1 nederlaag incasseren.  Vroomshoopse Boys Vrouwen 1 kon het thuis niet bolwerken tegen DOS’37 Vrouwen 1 en verloor met 5-1. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys J019-1 speelde uit de topper tegen koploper DVC Dedemsvaart JO19-1. Het team van trainer Ruben Kloosterman kreeg met name in de eerste helft de nodige kansen, die echter niet benut werden. DVC Dedemsvaart werd sterker in het tweede bedrijf en won terecht met 3-1.

Door de vorst kwamen niet alle Boys-teams in actie en was er sprake van 24 thuis- en uitwedstrijden met de teams in het blauw en geel. Meest opmerkelijke uitslag was bij de wedstrijd tussen Vroomshoopse Boys JO11-6JM en JCLE JO11-2 uit Slagharen. Op de Bosrand werd in totaal 16 keer gescoord, eerlijk verdeeld over beide teams.