Na wekenlange training tussen de vakanties door mochten we vandaag dan eindelijk weer aantreden voor onze eerste wedstrijd. Met nagenoeg een complete selectie mochten we aantreden tegen Berkum JO13-1, een hoofdklasser uit Zwolle in onze eerste bekerwedstrijd.

Na een korte wedstrijdbespreking reden we richting Berkum na een rit van 40 minuten kleden we ons om en begonnen we aan onze warming up op het hoofdveld. De warming up verliep goed en het zag er naar uit dat de jongens er zin aan hadden. De tos werd gewonnen door onze aanvoerder Sven, en we mochten gaan aftrappen. Met de nieuwe regels hoeft de aftrap niet meer met zijn tweeën worden genomen waardoor Malick in zijn eentje in de middencirkel wachtte op het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter.

De wedstrijd begon en je kon gelijk zien dat we de eerste minuten onder de indruk waren van Berkum. Berkum was in veel opzichten beter en we stonden dan ook al gauw onder druk op onze eigen helft. Je kon goed zien dat we tijdens de trainingen afgelopen week aandacht hadden geschonken aan het verdedigen op onze eigen helft, de jongens voerden de taken die we hadden geoefend op de training goed uit. Het kantelen werd gedaan en ook werd er redelijk tot goed zijdekking gegeven. Hierdoor stonden we wel onder druk maar werden er nog niet echt kansen weggegeven. We kregen een corner tegen die bij de tweede bal in één keer binnen zou vallen, gelukkig stonden we goed opgesteld en kon Levi deze bal van de lijn koppen. tot de 20e minuut had Berkum nog geen echte kansen gehad maar in de 20e minuut werd de tegenstander van Levi, de nummer 11 van de tegenpartij de diepte ingestuurd. Tot deze minuut had Levi zijn tegenstander (toch wel de beste aan Berkum zijn kant) in zijn spreekwoordelijke broekzak, maar hij ontglipte één keer en kon de bal voor de eerste keer achter Niels schieten en zo keken we tegen een 1-0 achterstand aan.

Na deze 1-0 kregen we iets meer grip op de wedstrijd, we hadden nog veel moeite met de opbouw maar verder dan tips tijdens de wedstrijdbespreking zijn we hier ook nog niet mee bezig geweest. Dit omdat wij vinden dat we eerst verdedigend in de organisatie moeten staan voordat we zelf kunnen gaan voetballen. Maar na de 20e minuut kwamen we er meer uit en konden we gaan voetballen op de helft van Berkum. Dit resulteerde ook in kansen, een aantal keren hadden we de bal rond de zestien van Berkum en konden we afwerken maar op zulke momenten lag de bal net voor het “verkeerde” been of werd er goed druk gezet op de bal door Berkum. Door goed druk zetten van Malick en Thijs kwamen we tot een eerste kans maar dit resulteerde zich niet in een doelpunt, maar het was een teken dat we in de wedstrijd begonnen te komen. In de 24e minuut werd er gewisseld aan onze kant, Julian en John kwamen er in voor Chris en Jordi. Onze goed spelende mid mid Mats dribbelde zich met een individuele actie een keer door de verdediging van Berkum en kwam aan de zijkant oog in oog met de keeper, Mats schoot maar de keeper kon de bal tegenhouden. Even later nog een afstandsschot van Mats maar ook deze ging er niet in maar naast. We waren op dit moment de bovenliggende ploeg we werden wat feller in de duels maar in de 31 minuut (op slag van rust) kregen we toch nog de 2-0 om de oren, een goede counter van Berkum zette drie spelers oog in oog met Niels, de bal werd breed gegeven en Niels werd omspeeld.

Tijdens de rust hebben we enkele dingen aangegeven, wat misschien beter kon. Door de jongens te bevragen krijgen we veel goede antwoorden. We vonden dat er in de opbouw dingen beter konden ook al hebben we hier niet op getraind. Berkum zette ons vast en hoe konden we dit nou oplossen en ook het meevoetballen van Niels werd even aangehaald hoe en wie kon hij het beste aanspelen. Maar ook verdedigend hebben we aangegeven dat we korter er op moesten zitten en niet pas moesten reageren wanneer Berkum de bal verplaatsten. We gingen de tweede helft in met positieve gedachtes, we waren namelijk de laatste tien minuten een stuk beter geëindigd dan begonnen.

De tweede helft begon ook sterker, we waren feller maar konden nog niet echt tot kansen komen, de jongens leverden meer strijdt en hierdoor konden we de druk op Berkum uitoefenen. Het voetbal werd niet heel veel beter maar doordat we er druk op hadden liggen kwam Berkum ook minder tot voetballen. We kregen een corner en kopten de bal in maar de bal werd van de lijn gehaald, in de rebound schoten we naast. We konden helaas onze druk niet omzetten in doelpunten en kregen in de 46e minuut de 3-0 tegen. Wederom een uitval van Berkum omgezet in bal in onze netten. In de 49e minuut werd er weer gewisseld, Jordi en Chris kwamen er weer in voor Sven en Stef. Vlak hierna in de 53e minuut werd er weer gescoord door Berkum, een afstandsschot werd nog gepakt door Niels maar hij kon deze bal helaas niet klemmen, in de rebound werd er alsnog gescoord en zo kwam er de eindstand op het scorebord, namelijk 4-0.

Helaas niet de start waar we op hadden gehoopt. Het was misschien nog te vroeg in het seizoen om al een tegenstander van dit formaat aan te kunnen. Maar we gaan door met waar we aan begonnen zijn en gaan volgende week weer met frisse moed spelen tegen WHC JO13-1 een eerste klasser. We spelen thuis om 09:30.

Wekelijks wordt er een “man of the match” aangewezen. Vandaag was dat Mats, onvermoeibaar na een zware week op het Real Madrid kamp speelde hij op de mid mid en speelde met veel inzet en individuele acties.