In memoriam: Stef van Laar.

Stef van Laar, erelid en super vrijwilliger van Vroomshoopse Boys en ook jarenlang direct betrokken bij de supportersverenging van de Boys, is niet meer onder ons. In de nacht van 10 oktober overleed Stef op 79-jarige leeftijd na een langere periode van ziek zijn. De zaterdag ervoor was Stef nog aanwezig bij de derby op de Bosrand tegen vv Den Ham. Die wedstrijd kon Stef dankzij de wensambulance Hardenberg samen met zijn familie te midden van de supporters en spelers en stafleden van het eerste elftal bijwonen. Toen bleek ten overvloede hoe gezien en geliefd hij was.

Stef was een echte doener en eigenlijk getuigt daarvan het hele complex De Bosrand. Elke straatsteen, tegel of reclamebord et cetera heeft Stef wel in handen gehad. Daarnaast waren  de velden en directe omgeving aan hem en zijn veldploeg toevertrouwd.  De eerste steenlegging van het nieuwe clubhuis werd door Stef op 1 juni van dit jaar verricht, evenals al eerder de ingebruikname van het eigen kunstgrasveld van de Boys aan de zuidwestkant van de Bosrand. Daaruit bleek de waardering, die er binnen onze vereniging was voor Stef van Laar, die als het ware Vroomshoopse Boys ademde.

Kritisch zijn paste ook bij Stef, dan nam hij geen blad voor de mond. Hij zette persoonlijk vraagtekens bij de noodzaak van de overstap naar het nieuwe clubhuis, maar legde er wel de eerste steen. Dat was tekenend  voor hem. In de jubileumgids 75 jaar Vroomshoopse Boys was in 2019 als vanzelfsprekend ook een portret van Stef van Laar opgenomen. Daarin gaf Stef aan dat hij dagen per week op de Bosrand actief was. Over blauw-geel DNA gesproken.

De laatste jaren kreeg Stef van Laar de nodige klappen te verduren. Eerst overleed na een ziekteperiode zijn echtgenote Ria in juni 2021. In januari 2024 overleed plotseling zijn broer,  vaste maatje en toeverlaat Dik. Kenmerkend voor Stef was, dat hij daarna de draad van zijn vrijwilligerswerk bij de Boys ook zonder zijn broer Dik weer oppakte. Dat lukte, totdat een ongeneselijke ziekte hem uiteindelijk velde.  Stef van Laar droeg in de periode daarvoor al vele taken van hem over aan andere vrijwilligers in het besef dat hij niet lang meer te leven had. Wij wensen de familie van Laar veel sterkte toe om dit immense verlies van hun geliefde Stef te dragen.

Op aanstaande zaterdag 19 oktober gaan alle wedstrijden van de teams van Vroomshoopse Boys gewoon door, dat heeft Stef zo gewild. Voor aanvang van alle wedstrijden wordt door alle Boys-teams een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan Stef van Laar.  Het eerste elftal draagt rouwbanden in de wedstrijd tegen vv Hellendoorn op zaterdag 12 oktober en doet dat ook in de thuiswedstrijd tegen FC Zutphen op zaterdag 19 oktober. Dan wordt ook een minuut stilte in acht wordt genomen ter nagedachtenis aan Stef van Laar.  Over de wijze van afscheid nemen van Stef van Laar en het condoleren van de familie van Laar, die op dinsdagavond 15 oktober plaatsvindt in de  kantine van onze vereniging, is elders op deze website meer te lezen.