Inleiding

Het spel is bijna weer op de wagen. De voorbereiding op de competitie zit er op en vanaf zaterdag 23 september a.s. gaat het weer om het “echie”. Van belang is of een team grotendeels in tact is gebleven of dat er door de komst van een aantal nieuwe spelers weer iets opgebouwd moet worden. Zoals bekend kost dat doorgans wat tijd. Met goede resultaten tijdens oefen- en bekerwedstrijden kun je zelfvertrouwen tanken. Mindere resultaten kunnen als wake-up calls en als dure lessen werken en dat kan weer z’n voordeel bij de competitiestart hebben. Beide gelden voor Vroomshoopse Boys en we vertrouwen erop dat de selectie van het trainerstrio Karlo Meppelink, Arjan Paters en Stephan Bloemendal weer het beste uit zichtzelf haalt in deze competitie. Zwaar zal het zeker worden met ervaren nieuwkomers als ASV Dronten, SV Barneveld en Flevo Boys, die degradeerden uit de hoofdklasse. Van de promovendi vv Hierden en DZC’68 is daarnaast ook het nodige te verwachten.  We rekenen op een boeiende competitie in de eerste klasse D, waarbij de Boys voor handhaving gaat en de huid zo duur mogelijk verkoopt. Iedereen veel kijkplezier en voetbalbeleving gewenst.

Vroomshoopse Boys tegen WHC

Direct al een clash tegen een tegenstander met ambitie. Het vorig seizoen deed WHC lang mee om de prijzen, maar strandde in het zicht van de haven. Op de Bosrand werd in de allerlaatste minuut met 1-2 gewonnen, waar de Boys tenminste een punt had verdiend. Het team uit Wezep is een sterke tegenstrever, maar door teamspirit, strijdlust en duelkracht kan zaterdag de thuisploeg ver komen. Vanaf de allereerste minuut moet de volledige bereidheid om voor een resultaat te gaan, er zijn. Dat heeft de Boys al meermalen laten zien in de voorbereiding, maar het team kende ook mindere uitvoeringen,  met name in de bekercompetitie. Dat moet zaterdag anders gaan en daar hopen we op. Vroomshoopse Boys heeft veel potentie in het nog jonge, maar ingespeelde team.  Voor een optimaal resultaat zijn een opperste concentratie en een maximale inzet nodig. Het wordt naar verwachting spannend tegen WHC en het krachtsverschil zal klein zijn. Voorspelling: een 3.

ASV Dronten tegen vv Hierden

De thuisploeg degradeerde uit de hoofdklasse en speelde in feite een kansloos seizoen. Het vertrouwen moet herwonnen worden en dan biedt een tegenstander als vv Hierden daartoe kansen. Dat team bonsde al eerder op de poorten van de eerste klasse en moet het nu laten zien. Vaak zijn promovendi nog in de winning mood en daarin schuilt toch ook het gevaar voor ASV Dronten. In de polder zie ik een gelijkspel als de meest reële optie. Voorspelling : een 3.

Flevo Boys tegen DETO Twenterand

De thuisclub heeft al jarenlange een vast abonnement op tenminste de hoofdklasse. De degradatie kwam als en mokerslag aan en Flevo Boys zal er alles aan doen om het verloren gegane terrein te herwinnen. Nu treft het niet dat DETO Twenterand op bezoek komt. De roodhemden zijn in vorm tijdens de voorbereiding en lijken het afgelopen matige seizoen van zich af te spelen. Of die geëtaleerde vorm voldoende is voor de winst in Emmeloord valt te betwijfelen.  Toch zit er zeker een punt, zo niet meer, in voor de Vriezenveense formatie. Voorspelling: een 3.

KHC tegen Go-Ahead kampen

Deze onvervalste Kamper derby leverde vorig seizoen een duidelijke winst voor de bezoekers op. KHC richtte zich daarna op knappe wijze op tijdens de nacompetitie en bleef eerste klasser. De thuisclub staat altijd garant voor veel karakter en strijdlust en heeft dat zeker nodig tegen de Kwetters. Go- Ahead Kampen wil als  “dark horse” dit seizoen de draad van twee seizoen hiervoor weer oppakken, toen bijna de titel werd veroverd. Bij KHC lijkt een herhaling van de vorige editie  het meest voor de hand te liggen. Voorspelling: een 2.

FC Zutphen tegen SVZW

De thuisclub liet zich nog niet van haar beste kant zien in een weifelende voorbereiding. Handhaven is elk seizoen het devies voor FC Zutphen en dan is een voortvarende start alleen maar plezierig. SVZW wil dit seizoen de herinnering aan de vorige matige voetbaljaargang uitwissen. Er lijkt nieuw elan bij de ambitieuze Zwaluwen gekomen te zijn, ook al dor de komst van een nieuwe trainer en een aantal veelbelovende selectiespelers. Spelend In deze vorm kan er nog iets moois groeien in Wierden. Voorspelling: een 2.

vv Nunspeet tegen DZC’68

De thuisploeg kent nogal wat wisselingen in de selectie. Wellicht dat dat bij vv Nunspeet tot de uitspraak heeft geleid  dat de doelstelling vor het komend seizoen is een stabiele eerste klasser te zijn. Voorheen was steevast de hoofdklasse de stip op de horizon voor de geelhemden. Nieuwkomer en kampioen DZC’68 uit Doetinchem kan fris van de lever in deze nieuwe voetbalomgeving acteren. Dat gegeven kan ertoe bijdragen dat er zaterdag evenwicht tussen deze teams is. Voorspelling: een 3.

DOS’37 tegen SDV Barneveld

Inpassen van nieuwe spelers is vaak op de wat langere termijn zichtbaar. Zo ook bij DOS’37, dat wat wisselend presteerde in de voorbereiding. Toch heeft het team de nodige ervaring binnenboord gehouden en dat is ook nodig om tegen SDV Barneveld tot een goed resultaat te komen. De gasten keren na een enigszins teleurstellend seizoen vanuit de hoofdklasse weer terug in de eerste klasse. Op sportpark Het Midden In Vriezenveen verwacht ik een gelijk opgaande strijd, waarbij het thuisvoordeel net de doorslag kan geven. Voorspelling: een 1.