Na twee weken training en een afgelaste oefenwedstrijd, mochten we eindelijk weer een wedstrijd spelen. Een bekerwedstrijd welteverstaan tegen SJO JCO JO13-1 een fusieclub uit Ommen tussen OVC en OZC. Voor de zomer hadden we ook tegen JCO JO13-1 geoefend deze wedstrijd eindigde toen in een 5-10 overwinning voor ons.

Vandaag dus de eerste wedstrijd met de uiteindelijke selectie van 13 spelers dachten we, maar Joep moest zich ’s ochtends helaas afmelden omdat hij ’s nachts ziek was geworden. Dus met een 12 koppige selectie reisden we in alle vroegte af richting Ommen.

We begonnen in de volgende opstelling: 1. Robin, 2. Arjan, 3. Duncan, 4. Rick, 5. Luuk de Groot, 6. Eva, 7. Nelson, 8. Sven, 9. Luuk Jansen, 10. Niek (c), 11. Thayrell en Jurre begon met 12. op de bank.

Het was lastig starten op het natuurgrasveld van JCO. Deze was erg nat van de nacht ervoor waardoor de bal op sommige plekken juist afremde inplaats van versnelde. De jongens hadden na de warming-up de schoenen al vol met water en het was duidelijk dat ze hier niet aan gewend waren. Dit bleek ook door onze matige start we kwamen in de 4e minuut al op een 1-0 achterstand, onoplettendheid zorgde ervoor dat er (te) grote gaten vielen in onze verdediging. We rommelden wat door in het eerste kwartier en kwamen niet echt in ons spel en dit was niet eens omdat JCO zo goed druk aan het zetten was maar vooral omdat wij veel verkeerde keuzes maakten in onze opbouw en onnauwkeurig waren in onze passing. In de 12e minuut kregen we de 2-0 om de oren en leek het een ontzettend moeilijke ochtend te gaan worden. Maar we herpakten ons want 2 minuten laten scoorden we uit een corner via Eva die de bal ietwat gelukkig voor de voeten kreeg de aansluitingstreffer. In de 17e minuut veroverde Niek na goed druk zetten de bal en schoot vanaf rand zestien de bal met een schuiver over de grond binnen 2-2. JCO hier duidelijk van onder de indruk kreeg het steeds moeilijker tegen ons en wij wisten dit om te zetten in veel aanvallen. Thayrell scoorde in de 21e minuut ook uit een corner en bracht ons zo op een voorsprong 2-3. Twee minuten later in de 23e minuut wist Thayrell wederom te scoren en gaf ons zo een marge van twee doelpunten 2-4. We hadden op dit moment overwicht op JCO maar met name de momenten zonder bal hadden we nog te veel stilstand en/of keken we teveel naar de bal in plaats van naar de ruimte of vrije mensen om ons heen. Hierdoor zorgden we er te vaak voor dat JCO eruit kon komen of zelfs tot kansen kon komen. Dit zorgde ook voor de 3-4 in de 25e minuut. Vlak voor rust in de 30e minuut wist Nelson nog twee keer te scoren en ons zodoende een ruime marge te geven waarmee we de rust ingingen 3-6.

In de rust hebben we vooral gesproken over balbezit, aangezien we veel onnodig balverlies leden was dit reden tot verbetering. Hoewel er zeker in balbezit tegenstander ook verbetering zat besloten we toch op ons thema te blijven van deze periode namelijk het opbouwen op eigen helft. We bevroegen de jongens en kregen vaak de juiste antwoorden, aan ons nu zaak om het in de tweede helft ook tot uitvoering te brengen.

Na rust leken we de wedstrijd onder controle te hebben, we gaven geen kansen meer weg en creëerden er nog genoeg. Maar we waren niet slagvaardig genoeg voor het doel van JCO waardoor wij ze de hoop gaven in een comeback. In de 38e minuut kwamen ze terug tot een 4-6. Gelukkig lieten wij ons niet van de wijs brengen en bouwden de score weer uit tot 4-8 door doelpunten van Luuk Jansen en Thayrell. Maar toch was het laatste kwartier weer voor JCO waarbij zij in de 46e minuut de 5-8 maakten. Hierna kwamen ze nog tot enkele kansen maar gelukkig stond Robin goed te keepen en pakte enkele keren een 1 op 1 kans en schoten van afstand. Hierdoor bleef de schade beperkt maar blijft het weggeven van kansen toch een kritiek puntje.

Uiteindelijk wonnen we de wedstrijd met 5-8 waarbij we acht keer scoorden wat zeker complimenten waard zijn. Maar vijf tegen doelpunten is teveel en we moeten ervoor zorgen dat dit niet weer gebeurd. Ook zonder bal is het erg belangrijk wat je doet, als wij nu balbezit hebben of de tegenstander heeft balbezit is het altijd belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er om je heen gebeurd en niet enkel de focus op de bal houden.

Woensdag spelen we tegen SDC’12 JO13-1 thuis om 19:00. En zaterdag spelen we thuis tegen HTC JO13-1 in onze tweede bekerwedstrijd om 10:00. We gaan er weer voor de volle 100% tegenaan en samen werken aan de punten. Maar vergeet niet dat we acht keer hebben gescoord als team en dat is zeker iets om trots op te zijn!