Elk jaar wordt er een week uitgeroepen tot week van de scheidsrechters. Dit is een initiatief van de KNVB en wordt landelijk ondersteund.  Dit jaar betreft het de week van 7 tot en met 15 oktober.

Overigens zou het benoemen van een dergelijke week kunnen suggereren dat de scheidsrechter als vrijwilliger belangrijker zou zijn dan een willekeurige andere vrijwilliger. Niets is minder waar, laat dat vooral gezegd zijn.

Waarom organiseert de KNVB dan toch een week van de scheidsrechter? Wellicht omdat er zonder scheidsrechter nu eenmaal geen wedstrijd gespeeld kan worden. En misschien omdat de scheidsrechters meer dan andere vrijwilligers niet altijd de waardering krijgen die ze zeker wel verdienen. Helaas vertaalt (mede) dit zich ook in een structureel tekort aan scheidrechters. Overigens is dit niet alleen bij de Boys het geval. En dat is jammer, want het is erg leuk om te doen en vele mensen ontlenen er hun sportieve plezier aan.

Vorige week stond er op de website een mooi stukje over de 5e regel van onze RESPECT-afspraken. “Emotie hoort bij het spel maar richt zich niet op een ander”.  Een klinkende uitspraak die hopelijk in de week van de scheidrechter tot uiting komt. En wat zou het helemaal mooi zijn wanneer een ieder hier ook ná 15 oktober aandacht voor heeft.

Groet,

De SRC