Op dinsdagavond 15 oktober trad het beltona beloften elftal van trainer Stephan Bloemendal en coach Rene Netters aan tegen DETO <21. Door afwezigheid van Stephan Bloemendal nam Alexander Fokkert het deze wedstrijd over.

Dit seizoen wordt er voor het eerst met een andere opzet gewerkt. Te vaak waren poules al vroegtijdig beslist en dat was niet goed voor de motivatie van teams, die in feite al uitgeschakeld waren voor de finaledag. Nu gaat het anders. Er wordt in 9 poules met elk 5 teams gewerkt. Ieder team speelt twee wedstrijden thuis en twee wedstrijden uit. De nummers één tot en met 3 van elke poule en de beste nummer vier overall plaatsten zich voor de knock-out fase voor plaatsen in de finaledag op zaterdag 20 juni 2020. Voor de beste drie teams zijn daar geldprijzen te winnen. De nummers 1 tot en met 4 van de finaledag wacht nog een leuk toetje tegen FC Twente onder 19 jaar.

Op doel begon Chiel Sickman, de verdediging bestond uit Jesper Derks, Ramon Bolks, Bas Berkhof en Simon Kempers. Op het middenveld speelden Thomas Kleinjan, Bram Hooijer en Thimo Elzinga. Voorin stonden Mick Rutgers, Sil Derks en Ruben Smedema. De bank die hard nodig bleek bestond uit Pascal Klaren, Matthew Schuurs en Bjorn Jongeneel.

Vanaf minuut een was het duidelijk dat DETO <21 hier kwam om tegendoelpunten te voorkomen en te hopen op een uitval richting het doel van doelman Chiel Sickman. Het was dan ook aftasten voor de Vroomshoopse Boys en moesten op zoek naar het gaatje in de gestructureerde verdediging van DETO. Hier en daar werden de mannen in het blauw geel gevaarlijk. Zo was er in de 21e minuut een gevaarlijke kopbal van Jesper Derks uit een corner van middenvelder Thimo Elzinga maar deze bal ging er via de binnenkant van de paal weer uit. De Vroomshoopers probeerden de druk op te voeren door middel van de sterk opkomende rechtsback Jesper Derks, die veelal goede voorzetten in huis had. In de 27e minuut werd zijn broer Sil Derks bereikt, Sil kwam knap voor de keeper maar ook bij hem stond het aluminium frame in de weg. In de 33e minuut was daar de bevrijdende openingstreffer, een goede bal van linksback Simon Kempers kwam terecht bij Sil Derks, die niet faalde en zo de 1-0 op het scorebord zette. DETO kwam er enkel sporadisch uit wanneer de Vroomshoopers niet goed in de organisatie stonden en door enkele kleine foutjes werden ze gevaarlijk. Gelukkig voor de beloften van Vroomshoop werden deze altijd hersteld. In de 39e minuut moest Mick Rutgers zich noodgedwongen laten wisselen door een kwetsuur aan de kuit. Matthew Schuurs nam zijn plaats in. In de 40e minuut werd linksback Simon Kempers op een grove wijze onderuit gehaald waarbij rood niet had misstaan, echter besloot de arbiter met een gele kaart wat een tien minuten tijdstraf betekende. Simon moest het veld geblesseerd verlaten. Bjorn Jongeneel kwam erin.

Na rust was het zaak om door te drukken en de score uit te breiden. En na tien minuten in de tweede helft was dit ook het geval. Een geweldige pass van Matthew Schuurs eindigde op het hoofd bij Sil Derks die deze feilloos binnen werkte. DETO probeerde er wel uit te komen maar telkens hadden de Vroomshoopers de bal snel weer in hun bezit, mede door de goed spelende defensie en de sterk spelende Thomas Kleinjan en Thimo Elzinga die heer en meester waren op de 6 en 8. Na 60 minuten kwam Pascal Klaren in het veld voor Bas Berkhof. We moesten nog een kwartier wachten op het voetbalgala dat zich ontdeed want vanaf minuut 70 ging het even heel hard aan de Vroomshoopse kant. Met aanvallen waarvan de een nog mooier dan de andere was. De 3-0 werd binnengewerkt door Bram Hooijer na goed voorbereidend werk van Sil. De 4-0 werd twee minuten laten binnengegleden door Thimo Elzinga waarbij Bram Hooijer de afgemeten voorzet gaf. En drie minuten later werd het eindresultaat bekend waarbij na een goede solo op de achterlijn van Bram Hooijer, Ruben Smedema de bal hoog in het dak van doel werkte 5-0. In de 82e minuut kon ook keeper Chiel Sickman zich nog onderscheiden door een 1 op 1 uitstekend te pakken.

Al met al een goede start voor de beloften van de Vroomshoopse Boys. Dinsdag 5 november is de volgende wedstrijd, dan wordt er thuis gespeeld tegen MVV’29 <21. Graag tot dan!