Boys 2 toont veerkracht en behoudt maximale score

Soms heb je het geluk dat je zelfs op zaterdag nieuwe dingen leert. Zo hebben wij afgelopen zaterdag geleerd dat een keeper een terugspeelbal met het hoofd niet in de handen mag pakken als de kopbal per ongeluk was. Daarnaast hebben we geleerd dat er mensen zijn die van grote afstand kunnen bepalen of een dergelijke kopbal per ongeluk gebeurt.

Uiteraard hebben we ook gevoetbald zaterdag. We mochten om 12.00 uur aantreden op het prachtige hoofdveld van ASC in Dalfsen. Ten opzichte van vorige week ontbrak Ramon de Jong, maar speelde Ernst-Jan. Ook Chris was weer aanwezig en startte in de basis. We begonnen moeizaam aan de wedstrijd. ASC maakte het ons lastig en won veel duels en tweede ballen. Dat mogen we onszelf aanrekenen. In balbezit zochten we te vaak naar de moeilijke oplossing en waren we onnauwkeurig in de passing. We kregen een mogelijkheid via Tobias, maar hij stuitte op de keeper en het schot van Tim uit de draai was niet tussen de palen. We probeerden het enkele keren an afstand, maar kwamen niet in de buurt van een doelpunt. De grootste kans was voor Ernst-Jan die uit een corner vrij in kon koppen, maar hij kopte naast. Tenslotte hadden we recht op een strafschop toen Ernst-Jan door de keeper werd getorpedeerd, maar dit werd weggewoven.

ASC was zeker ook enkele malen gevaarlijk en halverwege de eerste helft leidde dat ook tot een voorsprong. Wij stapelden fout op fout en de Dalfsense spits strafte dit keurig af. Zo gingen we, voor het eerst dit seizoen, met een achterstand aan de thee. In de rust hebben we elkaar erop gewezen dat wanneer je wedstrijden wilt winnen, je eerst duels en tweede ballen moet winnen. Ook als een tegenstander het goed doet, zoals ASC, komen er mogelijkheden en dan moet je scherp zijn. Daarnaast zijn er af en toe externe factoren die een wedstrijd negatief beinvloeden, maar daar heb je helaas geen invloed op. Ramon (aansluiten bij het 1e) en Ernst-Jan (blessure) gingen er in de rust af en werden vervangen door Patrick en Bart-Jan. Hierdoor konden zowel Marcel als Tobias wat aanvallender spelen.

Na rust stond er een ander Boys 2 en dat kwam niet alleen door de wissels. We wonnen nu wel duels en pakten veel tweede ballen op, waardoor we ASC onder druk konden houden. Dit leverde kansen op voor o.a. Tobias en enkele mooie schoten van Chris, maar de keeper van ASC speelde een uitstekende wedstrijd. Toch kwamen we verdiend langszij toen Tobias, die opnieuw prima speelde, binnen de lijnen werd getorpedeerd. De grensrechter wilde de scheidsrechter nog laten geloven dat de overtreding erbuiten was, maar hij bleef bij zijn standpunt. Bart benutte de strafschop feilloos en bracht ons op 1-1. Nu leek het een kwestie van doordrukken en dat was ook de bedoeling, maar toen leerden we dus enkele nieuwe dingen. Ruben speelde wat hoog terug op Chiel, Jordy kopte deze bal onderweg door, dus Chiel pakte de bal op. De scheidsrechter zal het doorkoppen gemist hebben en floot voor een indirecte vrije trap. Ook onze grensrechter liet hij staan (wel consequent) en later gaf hij als verklaring dat hij het koppen wel gezien had, maar dat dit per ongeluk was. Chiel redde uitstekend op de vrije trap, maar in de rebound was het alsnog raak, 2-1 achter en we konden weer opnieuw beginnen. Hierna kwam Jan-Willem in de ploeg voor Ruben.

We kwamen al snel weer op gelijke hoogte toen Tim na een individuele actie binnen de lijnen werd neergelegd en Bart opnieuw koel bleef vanaf 11 meter. Hierna brachen we met Roy voor Jordy een extra aanvaller. Dit betekende meteen het debuut voor Roy in het 2e en hij viel prima in. Met 4 aanvallers gingen we op zoek naar de zege, maar dat betekende ook dat we ruimte weggaven. Bart-Jan kwam net te laat om een professionele overtreding te maken en de enige overgebleven aanvaller van ASC kon alleen op Chiel af. Gelukkig voor ons schoot hij naast. Toen iedereen zich al bijna had neergelegd bij een gelijkspel, had Chris in blessuretijd een mooie pass op Tim in huis en Tim rondde knap af. Hierna moesten we, met Tobias en Tim als extra verdedigers, nog een paar minuten overleven, maar de zege kwam niet meer in gevaar.

Zo boekten we een moeizame, maar uiteindelijk toch wel verdiende zege. Aanstaande zaterdag hervatten we de competitie thuis tegen WVF en dinsdag 16 oktober spelen we om 20 uur thuis tegen Excelsior 3 voor de beker.

Opstelling: Chiel, Jordy (Roy), Ramon (Patrick), Bart, Ruben (Jan-Willem), Harold, Ernst-Jan (Bart-Jan), Tobias, Tim, Marcel, Chris.

Doelpunten: Bart (penalty), Bart (penalty) en Tim (Chris)

Gele kaarten: Bart, Marcel en Harold.