Op het sfeervolle sportpark Smidserve in Hulsen namen de beide nummers 3 van de tweede klasse H. van het district Oost van het zaterdagvoetbal het tegen elkaar op. Voorgaande edities waren vaak aantrekkelijk tussen deze teams, die voor alles willen en durven voetballen. In het programmablaadje van Hulzense Boys werd dan ook een lekkere pot voetbal voorspeld.

Het zou echter anders uitpakken. Vanaf het beginsignaal van de allesbehalve overtuigend ogende arbiter van Kooolwijkontspon zich een fysiek en overigens fair voetbalgevecht waarin beide teams elkaar geen centimeter speelruimte gaven. Het was vooral duelleren, hollen, rennen en stilstaan, waarbij de bal opvallend vaak buiten de lijnen was. Een hard kunstgrasveld en langdurige regenval is geen gelukkige combinatie en dat kwam het kijkspel ook bepaald niet ten goede.

De doelpogingen waren op de vingers van één hand te tellen. Aan de kant van thuisploeg waren de aanvallers Thomas Nijkamp en Jordy Wolfkamp het meest dreigend zonder echter doelrijpe kansen te creëren. Bij Vroomshoopse Boys doken aanvaller Juliën Derks en de middenvelders Tom Pierik en Jos Hutten enkele keren gevaarlijk op voor doelman Patrick Loohuis, zonder doeltreffend te zijn. Centrumspits Sil Derks leek net voor rust de patstelling te doorbreken. Na een verdedigingsfout bij de thuisploeg verscheen hij oog in oog met de goalie van Hulzense Boys, die het harde schot klemvast had.

Met 0-0 werd gerust en na de thee  bleven het spelbeeld en ook het kijkspel aanvankelijk ongewijzigd. Na een uur spelen zorgde het gladde veld onverwacht voor een ommekeer. Rechterverdediger Robin Drenthen gleed uit en beroerde op ongelukkige wijze de bal. Tot verbazing en ontzetting van de gasten wees scheidsrechter van Koolwijk gedecideerd naar de strafschopstip. Jordy Wolfkamp pakte dit cadeautje voor de thuisploeg dankbaar uit door doelman René Kok kansloos te laten 1-0.

Vroomshoopse Boys kwam met een gepaste reactie en verscheen steeds meer op de helft van de Boys uit Hulsen. In de 72ste minuut werden Ruben Smedema en Sil Derks gewisseld voor de youngsters Levi Aitink en Sten Runhart. In de 74ste minuut werd Robin Drenthen door Jesper Derks vervangen, die na een periode van blessureleed weer zijn opwachting kon maken in de hoofdmacht.  De Boys drong aan, maar de compact en stug verdedigende thuisploeg gaf weinig kansen weg. Een vliegend schot van Leon Dogger na een mooie aanval van Vroomshoopse Boys vloog net naast het doel en had een beter lot verdiend.

In de 89ste minuut werd Juliën Derks met een onreglementaire tackle gestuit en mocht Léon Dogger op ruim 20 meter van het doel vanaf links een vrije trap nemen. De inzet richting de linker boven hoek was op zich perfect, maar keeper Patrick Loohuis ranselde de bal met een bijzonder fraaie safe uit de kruising. Zo ging de laatste kans op de gelijkmaker verloren en werd door Vroomshoopse Boys een zure 1-0 nederlaag geleden. De Boys uit Hulsen waren de gelukkigste in een weinig hoogstaand voetbalgevecht.

Vroomshoopse Boys moet zich de komende weken herpakken tegen de laagvliegers ASC’62 en Be Quick Zutphen om weer een rol van betekenis te kunnen spelen in de tweede klasse H. Zaterdag wordt thuis op de Bosrand tegen ASC’62 uit Dalfsen gespeeld.

In Hulsen werd in de volgende opstelling gespeeld: doel: RenéKok;  achter: Robin Drenthen (74: Jesper Derks), Rutger Schrijver, Robert Veld en Simon Kempers; midden: Léon Dogger, Tom Pierik en Jos Hutten; voor: Ruben Smedema (72: Sten Runhart), Sil Derks (72: Levi Aitink) en Juliën Derks.

Vroomshoopse Boys 2 kon het in Doetinchem niet bolwerken tegen DZC’68 2 en verloor met 4-1. Vroomshoopse Boys 3 verloor uit met 1-0 van HHC Hardenberg 4. Ook Vroomshoopse Boys Vrouwen 1 redde het niet en tegen SVV’56-Kloosterhaar Vrouwen 1 werd thuis met 2-0 verloren.

De Boys-jeugd boekte wel goede resultaten. Vroomshoopse Boys JO19-1 won in Nijverdal met 4-0 van De Zweef JO19-1. Vroomshoopse Boys JO17-1 versloeg thuis SVI JO17-1 uit Zwolle met 4-2 en Vroomshoopse Boys JO15-1 was uit met 5-3 te sterk voor Wijhe JO15-1.

De beloften onder de 21 jaar starten op dinsdagavond 2 november met de voorronde van het Beltona-toernooi met een uitwedstrijd tegen Stevo.