De KNVB heeft vandaag laten weten dat het voetbalseizoen 2017-2018 voor de amateurs begint op zaterdag 23 september 2017. Dat wil zeggen: dan zijn de eerste competitiewedstrijden gepland. Het bekertoernooi begint wel eerder: op zaterdag 2 september 2017. De KNVB heeft daartoe in afstemming met de clubs besloten om onder meer de tijdsklem door de vakanties te omzeilen. Zo kan er op de naar verwachting in de maand mei op betere velden en met zonnige omstandigheden doorgespeeld worden. De laatste competitiewedstrijden zijn gepland op 27 mei 2018.

Spelers die later in de zomer met vakantie gaan hoeven zich niet meer schuldig te voelen tegenover hun ploeggenoten die in de periode wel trainen en voetballen, zo geeft de KNVB aan. Dit lijkt een verstandig besluit. Zo kan er langer getraind worden ter voorbereiding op de competitie en dat met voltallige selecties. Daarmee zullen ook de trainers tevreden zijn. Ook het spelen op betere en volgroeide velden is alleen maar een voordeel.