Elke maand wordt een gedragsregel met betrekking van RESPECT nader onder de loep genomen door een lid van de werkgroep RESPECT van Vroomshoopse Boys.

Door Hans Nieboer werd in februari op de website de aftrap verricht  met het item “Het tonen van respect voor iedereen, zowel in als buiten het veld”. De tweede gedragsregel van RESPECT: EERLIJKHEID  DUURT HET LANGST  mag ik nu toelichten.

Eerlijkheid duurt het langst

Dat is de tweede gedragsregel op de bekende blauwe borden op de Bosrand. Eigenlijk behoeft deze regel geen toelichting. Het is immers niets anders dan altijd de waarheid vertellen en eerlijk zijn naar een ieder toe  Een simpele en duidelijke verklaring maar wellicht toch handig om het nog verder toe te lichten. Deze tweede regel, is niet alleen een gedragsregel maar is ook een bekend gezegde. Als je de betekenis van dit gezegde opzoekt, dan lezen we het volgende:

MET LIEGEN EN BEDRIEGEN KOM JE NIET VER.

Niet alleen jijzelf maar ook onze vereniging komt hier niet verder mee  Leugens          zijn van de korte termijn-denker. Even snel winst maken en dan vaak ten koste van de ander. Snel iets voor elkaar krijgen, alleen maar aan je eigen belang denken. Echter duurzaamheid duurt langer, vertrouwen opbouwen kost tijd, de waarheid is van de lange termijn. Uiteindelijk komt de waarheid aan het licht. Dan komt men er achter hoe dingen in elkaar steken.

Vroomshoopse Boys wil ook op de lange termijn verder kunnen gaan met het bedrijven van onze voetbalsport.  Dit bereiken we niet door leugens, roddel en achterklap.

Simpelweg komt het er op neer dat we wanneer we onze vereniging bloeiend willen houden we eerlijk naar elkaar toe moeten zijn. In vergaderingen, tijdens wedstrijden, langs de velden of waar dan ook. Ook wanneer er zich tijdens of na de wedstrijd een incident heeft voorgedaan zul je naderhand eerlijk moeten aangeven wat er is gebeurd  en geen leugens moeten vertellen, ongeacht welke consequenties er ook aanzitten. Bedenk wel dat in dergelijke gevallen het belang van onze vereniging boven het belang van het individu gaat . Iedereen kan en mag er op vertrouwen dat ons bestuur het betreffende incident objectief bekijkt en beoordeelt en indien nodig ook de juiste maatregelen neemt.

Alleen op deze manier kunnen we een bloeiende vereniging zijn waar niet alleen onze leden maar ook buitenstaanders RESPECT voor hebben.

Reageren?  Dat kan door tot 1 april 2017 een mail te sturen naar j.dogger2@kpnplanet.nl