VROOMSHOOP – De dit jaar jubilerende Voetbalvereniging Vroomshoopse Boys heeft voor de eerste week van juni een uitgebreid feestprogramma samengesteld. In de aanloop naar die festiviteiten organiseert de club de fotowedstrijd “Hart voor blauw en geel”. Topfotograaf Niek Erents uit het kanaaldorp is voorzitter van de jury. Deelnemers moeten proberen in een foto te vangen wat typisch Vroomshoopse Boys is.

“Elke vereniging heeft iets eigens”, weet Arjen Maat van de jubileumcommissie. “Maar wat dat precies is, dat kan voor iedereen uiteraard verschillend zijn. Het zijn die dingen die aantrekkelijk zijn. De redenen waarom mensen lid worden van juist die vereniging. Is het de gezellige sfeer? De mentaliteit? De wil om altijd te winnen? Kameraadschap? Het familiegevoel? Het kan allemaal. Dat willen we terugzien in de foto’s in deze fotowedstrijd.”

Blauwgeel hart

De jubileumcommissie heeft topfotograaf Niek Erents gestrikt als juryvoorzitter. De Vroomshoopse vakfotograaf hoefde niet lang te twijfelen. “Hartstikke leuk om te doen. Veel dorpsgenoten zijn lid van de Vroomshoopse Boys. Een mooie no-nonsense club, met veel actieve doeners met een blauwgeel hart. Tegenwoordig heeft iedereen met zijn smartphone een fototoestel in de binnenzak. Dus iedereen kan meedoen. We zoeken mooie kiekjes die weergeven wat dat blauwgele hart precies is. Wat ervoor zorgt dat het klopt!”

Fotoshoot voor de winnaar

Iedereen kan meedoen aan de fotowedstrijd, ook niet-leden. “Absoluut”, aldus Maat. “Wie mee wil doen moet zijn foto vóór zaterdag 25 mei als JPG-bestand mailen naar hartvoorblauwengeel@gmail.com. Graag in hoge resolutie en in zo groot mogelijk formaat, dan kunnen we er nog van alles mee.” En de winnaar? “De maker van de winnende foto krijgt een fotoshoot van Niek Erents op Sportpark De Bosrand. Van familiefoto’s op de middenstip tot een stoere modelshoot in de kleedkamer. Dat bepaalt de winnaar zelf. De drie beste foto’s komen bovendien groot afgedrukt op De Bosrand te hangen”, legt Maat uit.

Gave plaat!

Waar gaat Niek vooral op letten bij het jureren van de ingezonden foto’s? “We zijn op zoek naar eigentijdse foto’s. Je moet geen fotobijschrift nodig hebben om te snappen waar het om gaat. Het hoeft ook niet per se voetbal in beeld te hebben, maar het moet wél een link hebben met de Boys. Voetbal is emotie, dus die emotie moet er ook in zitten. Hoe dan ook, ik moet gepakt worden door de foto. Eigenlijk is dat niet in vooraf afgesproken kenmerken te vatten. Het moet gewoon een gave plaat zijn!”