Tijdens de algemene ledenvergadering van afgelopen woensdag was er een speciaal moment ingebouwd voor een markant Boys-lid. Hans Nieboer (69) werd door voorzitter Edward Olthof op enthousiaste wijze benoemd tot erelid. Een eer die nog maar acht andere Boys-leden ten beurt viel. Mooie woorden van de voorzitter, een grote bos bloemen en een verdiend applaus maakten het moment helemaal af.

Even kon Hans geen woord uitbrengen. Een zeldzaam moment van stilte. Maar al snel herpakte de Vroomshoper zich. “Dit is een heel mooie blijk van waardering”, sprak hij verbouwereerd. “Ik ben er heel blij mee. Ik heb er nooit over nagedacht en hield me er ook helemaal niet mee bezig. Toch wel bijzonder zoiets te krijgen binnen een vereniging die als credo doe maar gewoon kent. Complimenten liggen zo niet voor het oprapen. Het is een club van echte doeners waar ik me altijd thuis heb gevoeld, als speler, als trainer en ook als vrijwilliger.”

Jong geleerd
In het jubileummagazine rond 75 jaar Vroomshoopse Boys werd al uitgebreid stilgestaan bij de lange blauwgele carrière van Hans, die eind jaren vijftig lid werd van de Boys. Van stencilmachine tot vind-ik-leuk, luidde de kop boven het artikel. Hans groeide op in een echt Boys-gezin, waar vader Jan en moeder Lammie al in de zestiger jaren druk waren met het maken van het clubblad van de Boys. Vader schreef en moeder typte. Daarna werd er thuis gestencild, het clubblad werd ingevouwen en door de kinderen weggebracht.

Tot in de puntjes
Hans Nieboer voetbalde dertien jaar in het eerste als centrale verdediger, maar deed vooral ook als vrijwilliger bijzonder van zich spreken. Op bestuurlijk vlak, maar zeker ook op het gebied van de PR is de lange-man-met-de-vlotte-pen niet meer weg te denken bij de Vroomshoopse Boys. Wedstrijdverslagen, clubbladredactie, presentatiegidsen en jubileumuitgaves, als er geschreven moest worden en de club goed voor het voetlicht gebracht kon worden, dan was Hans de man die het tot in de puntjes regelde. En nog steeds trouwens.

Rustiger aan
Hans is inmiddels met pensioen en heeft nu ook afscheid genomen als bestuurslid. “Maar ik blijf nog wel dingen doen voor de Vroomshoopse Boys hoor”, is Hans stellig. “Zo lang ik gezond mag blijven ga ik voorlopig door met activiteiten die ik leuk vind. Zoals wedstrijdverslagen maken, programmaboekjes samenstellen, redactie van clubblad en presentatiegids, maar ook de PR-commissie en deelname aan Vrienden van de Boys en de werkgroep Respect. Ik vind het mooi dat ik zoveel jaren mijn steentje heb mogen bijdragen aan deze geweldige club. Het is nu tijd voor de jongere garde. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Voetsporen
Met het erelidmaatschap schaart Hans Nieboer zich in een illuster rijtje namen. Mannen van het eerste uur, zoals Willem Brinkman, Jens Gerrits, Henk Middeljans en Johan Elferink. Maar ook Harm de Lange, Dick Netters en Joop Lantink mogen zich erelid noemen. Bovendien treedt Hans hiermee andermaal in de voetsporen van zijn vader Jan, die vanwege zijn verdiensten al eerder werd benoemd tot erelid. “Dat is heel mooi”, aldus Hans. “Maar het waren tot nu toe wel allemaal mannen. Ik denk dat de volgende een vrouw is. Wat ik met de bloemen ga doen? Die zijn voor mijn vrouw Martha. Dankzij haar krijg ik alle ruimte om te doen wat ik het liefste doe. Zoals vrijwilligerswerk bij de Boys.”

Foto: Erwin Heuver